تاریخ: ۱۷:۴۶ :: ۱۳۹۹/۰۱/۰۱

وزیر اقتصاد گفت: برای اینکه تولید با جهش همراه باشد یک سری وظایف را دولت یا حکومت بر عهده دارد .

فرهاد دژپسند در گفتگو با رادیو اقتصاد در خصوص نام گذاری سال ۱۳۹۹ به عنوان سال جهش تولید، گفت: سال ۱۳۹۸ به لحاظ اقتصادی با بیم و امید و مشکلات زیاد گذشت، اما به هر  جهت تلاشهای زیادی از سوی حکومت، دولت و مردم انجام شد به هر ترتیب  خدا را شکر میکنم که رهبر  انقلاب رضایت نسبی خود را اعلام کردند. اما انتظاری که از ایران اسلامی میرود این است که در حوزه اقتصاد باید جایگاه رفیعی تری داشته باشد و این  جایگاه رفیع بایستی با جهش در تولید محقق شود.

وزیر اقتصاد گفت: برای اینکه تولید با جهش همراه باشد یک سری وظایف را دولت یا حکومت بر عهده دارد  و در سطح دیگری فعالان اقتصادی و مردم وظایفی بر عهده دارند.

وی با بیان اینکه، دولت ایجاد روانی در فضای کسب و کار برای سرمایه گذاری، برای استفاده از ظرفیت تولید و برای ایجاد فرهنگ مصرفی مناسب رونق و جهش تولید درکشور است، گفت: برای تحقق شعار سال باید به این سمت برویم که مالیات به ابزاری برای تسهیل سرمایه گذاری تبدیل شود.

دژپسند گفت: گمرک نیز باید باید از ابزارهای خود باید برای ایجاد سهولت واردات کالاهای که تولید مکفی در کشور نداریم و همچنین صادرات کالاها استفاده کند.

وی با بیان اینکه، برای صادرکنندگان کریدور سبز گمرکی ایجاد شود تا تجارت خارجی ایران با افزایش صادرات همراه شود، گفت: بر این اساس باید روی صنایع نفتی و  معدنی که وجه صادراتی دارند تمرکز کنیم.

وزیر اقتصاد ادامه داد، از سوی دیگر بنا داریم در  سال ۱۳۹۹ با استفاده از ظرفیت بازار سرمایه بتوانیم برای تمام صنایع صادراتی از قبیل حوزه‌های نفت و گاز، معدنی و کشاورزی  ابزار تامین مالی مناسب  فراهم کنیم.

دژپسند گفت: تولیدگران و بخش خصوصی باید از این فرصت طلایی استفاده کنند و به سازمان دهی تولید کمک کند. امروز  با این نرخ ارز صادرات به صرفه بود و واردات آن چنان به صرفه نیست،‌ بر این اساس با ایجاد مزیت نسبی در صادرات می‌توان در این حوزه موفق بود.

وزیر اقتصاد،‌ تاکید کرد، به این ترتیب در سال ۱۳۹۹  از ظرفیت بخش خصوصی برای رونق صادرات غیر نفتی و کاهش واردات استفاده خواهد شد.

رونمایی از طرح بانکی وزارت اقتصاد برای حمایت از سیاست جهش تولید

وزیر اقتصاد با اشاره به آمادگیهای لازم در نظام بانکی، گمرکی و بازار سرمایه  ادامه داد، حدود ۷۰ درصد عملیات بانکی در اختیار بانکهای دولتی است، در اوایل سال ۱۳۹۹ فرمتی تهیه خواهد شد تا منابع بانکها صرف اتمام طرحهای مربوط به حوزه سرمایه گذاری شود و ثانیا به تامین سرمایه در گردش برای واحدهایی که در این سیاست صادراتی فعالیت کنند توجهی ویژه‌ای خواهد شد.

وی در پایان گفت: مردم نیز در حوزه مصرف باید استفاده از محصولات داخلی را در اولویت قرار دهند. به این ترتیب اگر این سه جز یعنی، مردم، دولت و تولید کنندگان وظایف خود را به درستی انجام دهند این موضوع جهش تولید محقق خواهند شد.

تسنیم

print

پاسخی بگذارید