تاریخ: ۲۱:۰۹ :: ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
وقتی نان به آب می رود

هزینه های مواد اولیه پخت نان نظیر خمیر مایه و دستمزد کارگر افزایش یافته اما بهای فروش آن ثابت مانده است و نتیجه این ناهمخوانی، باعث کاهش تدریجی وزن چونه ها و رواج کم فروشی قوت لایموت در نانوایی ها شده است.

عیسی پاشاپور:نان به عنوان نخستین تزئین کننده سفره ها سهم مهمی در تغذیه انسان ها دارد و با افزایش خودسرانه بهای آن مقابله می شود، تا حداقل کسی در تهیه آن مشکلی نداشته باشد.
اما این روزها اندازه و وزن نان ها کاهش یافته است و به قول برخی افراد باریک بین، لواش به ورق های فتوکپی می ماند که روز به روز جان و جثه خود را از دست داده و نازک تر می شود.‌
سنگ در دندان نانوایان
نانوایان با گلایه از افزایش قیمت خمیر مایه، آب، برق، گاز، اجاره بهای نانوایی و دستمزد کارگران خواستار تجدید نظر دولت در قیمت نان هستند تا دخل و خرج آنها همخوانی داشته باشد و همچون سایر اصناف و کسبه، توان اداره زندگانی خود را به تناسب تورم داشته باشند.
مرادی از نانوایان آزاد پز آستارا روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: همه چیز در بازار گران شده است اما اجازه افزایش قیمت نان را نمی‌دهند و طبقه صنفی ما با فاصله زیاد دخل و خرج مواجه است.
وی ادامه داد: کارگر نانوایی قبول نمی‌کند با دستمزد سال قبل کار کند و اجاره بهای نانوایی نیز نسبت به سال گذشته نزدیک به دو برابر شده، اما قیمت نان و در اصل درآمد ما تغییر نکرده است.
او افزود: برخی نانوایان به خاطر ناتوانی در افزایش دستمزدها، کارگران خود را از دست داده‌اند و برای اینکه نانوایی به فعالیت خود ادامه دهد، چاره‌ای جز کم فروشی و کاهش وزن چونه ها ندارد.


نان به نرخ روز بخوریم
زراعتی نانوای آزادپز معتقد است که دلیل اصلی کاهش وزن چونه های انواع نان و به اصطلاح کم فروشی در نانوایی‌ها، فاصله زیاد هزینه‌ها و درآمدهای پخت آن است و تا زمانی که نان را به نرخ روز نخریم و نخوریم، این مشکل ادامه خواهد داشت.
وی گفت: با توجه به افزایش قیمت اجناس و کالاها در بازار، افزایش بهای نان اجتناب ناپذیر است اما مسئولان امر به لحاظ رعایت حال مردم، زیر بار خواسته ما نمی‌روند و مشکل ما برطرف نمی‌شود.
سردار نیازپور رئیس اتحادیه نانوایان آستارا نیز گلایه نانوایان در خصوص پایین بودن بهای نان را به حق دانست و بر تجدید نظر و تعدیل بهای انواع نان یارانه‌ای و آزادپز تاکید کرد.
دیدگاه مسئولان


رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت آستارا گفت: نانوایان در خصوص هزینه‌ها و درآمدهای خود مشکلاتی دارند و حمایت دولت از آنها ضروری به نظر می‌رسد.
محسن آهنی افزود: بهای هر بسته ۱۰ کیلویی خمیر مایه در گذشته ۳۰۰ هزار ریال بود و اکنون به یک میلیون و ۹۰۰ هزار تا دو میلیون ریال افزایش یافته است.
وی ادامه داد: آرد نانوایان آزادپز در سال‌های قبل سهمیه نبود و امکان پخت ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیسه آرد در ماه و افزایش درآمد خود را داشتند، اما اکنون آرد آنها سهمیه بندی شده و به ۱۲۰ کیسه در ماه کاهش یافته و به تبع، درآمد آنها نیز تقلیل پیدا کرده است.
سید عیسی محسن پور رئیس اداره تعزیرات حکومتی آستارا نیز اظهار کرد: سود متعارف واحدهای صنفی ۱۲ درصد هزینه خرید یا تامین کالاهاست اما برخی اصناف با این سود و با توجه به افزایش هزینه‌ها، امکان ادامه فعالیت اقتصادی ندارند.
وی ادامه داد:: اجاره بهای نانوایی‌های استیجاری نسبت به سال قبل افزایش زیادی یافته و درآمدها ثابت مانده است، مسئولان باید برای رفع مشکل نانوایان اقدام کنند.
وی افزود: ما درد دل‌های نانوایان را با گوش جان می‌شنویم اما برای آنها کار خاصی از دست ما بر نمی‌آید و طبق قانون، باید با موارد کم فروشی و تخلف در نانوایی‌ها و سایر اصناف برخورد کنیم.

بی تناسبی دخل و خرج نانوایان علاوه بر کم فروشی، سبب افزایش بی رویه و مقطعی قیمت انواع نان و فروش آزاد و قاچاق آرد یارانه‌ای نیز می شود و در نهایت با شناسایی ماموران اداره صنعت، معدن و تجارت و ارجاع چند واحد متخلف به تعزیرات حکومتی، بر شمار پرونده‌های حقوقی و قضایی و دردسرهای بعدی افزوده می شود.
طبق آمارها ۹۰ هزار نانوایی دارای پروانه بهره برداری و ۱۰ هزار نانوایی فاقد پروانه بهره برداری در کشور فعال است و ۸۰ درصد واحدهای نانوایی سنتی کشور، یارانه‌ای هستند و به نظر می‌رسد پلمب و برخورد قهری و قضایی با نانوایایی ها که انتظار تعدیل قیمت نان را دارند، نتیجه مطلوبی ندارد و باید برای جلوگیری از به آب رفتن جثه نان، نظری نو به قیمت آن انداخت تا سطح مخارج پخت به درآمدهای آن نزدیک تر شود.

print
برچسب ها: ,

پاسخی بگذارید