گروه: اقتصادی
تاریخ: ۲۱:۴۱ :: ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
کارگروه پایش رفتار تجاری در گیلان تشکیل شد

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان از تشکیل کارگروه پایش رفتار تجاری در استان با هدف رسیدگی به پرونده‌های بازرگانان غیرعامل به تعهداتشان خبر داد.

محمد فیض روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا کارگروه  پایش رفتار تجاری را  متشکل از نمایندگان گمرک ایران، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی، اتاق تعاون و سازمان صنعت، معدن و تجارت  گیلان عنوان و تصریح کرد:  عدم ایفای تعهدات به طرف مقابل تجاری، پایبند نبودن به قراردادها، رعایت نکردن اصول اخلاق تجاری، عدم توجه به استانداردها و عدم ایفای تعهد ارزی را  از جمله مصداق‌های منجر به طرح پرونده در کمیته پایش رفتار تجاری ذکر و اظهار کرد: کارت بازرگانی فعالان صادراتی که به تعهدات قانونی خود از جمله تعهد ارزی عمل نکنند، تعلیق یا باطل خواهد شد.
وی بازگشت ارز به چرخه اقتصادی کشور را بسیار حائز اهمیت عنوان و تصریح کرد : سازمان صنعت ، معدن و تجارت گیلان نسبت به انعکاس دغدغه های صادرکنندگان به مراجع ذیربط در خصوص مشکلات مطروحه اقدام و تلاش می کند با همکاری سایر دستگاهها و تشکل های خصوصی راهکارهای کارشناسی را اجرایی و عملیاتی کند.
به گفته فیض؛  یکی از مهمترین تکالیف قانونی صادرکنندگان عمل به تعهدات ارزی  است و در غیر این صورت، پرونده ای تشکیل و در کارگروه پایش رفتار تجاری بررسی می‌شود که در نهایت و در صورت اثبات، ممکن است منجر به تعلیق و ابطال کارت بازرگانی شود.
وی تاکید کرد: دارندگان کارت بازرگانی (حقیقی و حقوقی) که نسبت به ایفای تعهدات ارزی خود تاکنون اقدامی نکرده اند، برای تعلیق کارت بازرگانی واحدهای غیرتولیدی از  هفتم تیرماه  و  واحدهای تولیدی از ۳۱ تیرماه اقدام خواهد شد ، البته درصورت ایفای تعهد ارزی و ارائه تاییدیه بانک مرکزی کارت بازرگانی واحدها رفع تعلیق می‌ شود.
رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان در ادامه به افزایش میزان صادرات گیلان  طی سه ماه نخست امسال نیز اشاره و بیان کرد: میزان صادرات به لحاظ وزنی ۲۳۵ هزار و ۴۱۰ تن و به لحاظ ارزش ۱۲۰ میلیون دلار بوده که  این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی ۲۹ درصد و از نظر ارزش ۲۲ درصد افزایش داشته است.
وی همچنین از صدور ۱۸ کارت بازرگانی جدید طی سه ماه نخست سال جاری خبر داد و گفت: در همین مدت یک هزار و ۵۱۶  مورد ثبت سفارش کالا انجام شده  که عمده آنها انواع محصولات معدنی همچون گچ، سیمان، سنگ، ساختمانی،سنگ مرمر،کاشی و سرامیک ، محصولات صنایع غذایی(بیسکویت،کلوچه،رب، نوشیدنی )،محصولات نساجی (البسه، پارچه توری ) ومحصولات پلاستیکی(گونی خالی از جنس پروپیلن)، از گمرکات گیلان به کشورهای روسیه، آذربایجان، قزاقستان، گرجستان، افغانستان، عراق صادر شده است.

حدود دو هزار و ۹۵۰ واحد صنعتی در گیلان فعال است.

print

پاسخی بگذارید