تاریخ: ۲۰:۴۲ :: ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
۹۸۰ تن بذرگواهی شده توسط اتحادیه تعاون روستایی گیلان تولید شد

مدیر تعاون روستایی گیلان گفت: ۹۸۰ تن بذرگواهی شده توسط اتحادیه تعاون روستایی استان تولید شده است.

رامین گیلانشاهی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در راستای ارتقای کیفیت محصول بذر شلتوک مورد نیاز کشت برنج، ارتقای کیفیت و کمیت تولید و افزایش درجه خلوص محصول شالیزارها، اتحادیه تعاونی روستایی گیلان برای سومین سال پیاپی نسبت به تولید بذر طبقه گواهی شده و مادری برنج و توزیع آن در بین کشاورزان اقدام شده است.

وی اظهار داشت: اتحادیه تعاونی روستایی گیلان با نظارت موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال کشور، معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان و هماهنگی و همکاری موسسه تحقیقات برنج کشور و واحد کنترل و گواهی بذر گیلان حدود ۹۸۰ تن انواع بذور طبقه گواهی شده و مادری برنج در ارقام هاشمی، گیلانه و آنام را توسط شالیکاران تولید کرده است.

وی گفت : این رقم نسبت به سال گذشته حدود ۴۴ درصد رشد داشته که پس از فرآیند بوجاری، گواهی و ثبت “از سوی موسسه ثبت و گواهی بذر” بهمن ماه سال جاری بین شالیکاران متقاضی برای تولید کمی و کیفی محصولاتشان توزیع می شود.

مدیر تعاون روستایی گیلان خاطر نشان کرد: از آنجایی که بذر گواهی شده زیر نظر کارشناسان امر تولید می شود به سبب بالابودن قوه نامیه، درجه خلوص بالا، افزایش مقاومت و تاثیر در کاهش موثر در میزان ابتلای مزارع شالی به آفات و امراض و همچنین به لحاظ اینکه کشاورزان برای تولید نشا سال بعد خود نیازمند ذخیره سازی شلتوک بذری نبوده و می توانند آن را برای برنح مصرفی و قابل عرضه به بازار تبدیل کنند، درآمد بیشتری عاید کشاورزان می شود.

وی بیان داشت: اتحادیه تعاون روستایی گیلان در راستای سیاست های افزایش راندمان تولید و ارتقای سطح درآمدی شالیکاران در نظر دارد میزان تولید بذرگواهی شده مادری را در سال ۱۴۰۰ به حدود ۳۰ درصد افزایش دهد.

استان گیلان دارای ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار است که برای تولید برنج، سالانه به ۲۰ هزار تن انواع شلتوک نیاز است که اتحادیه تعاونی روستایی به عنوان یکی از تولیدکنندگان بذور گواهی شده و مادری در کنار سایر وظایف قانونی تولیدی، خدماتی و توزیعی خود در زمینه تولید بذر نیز مشغول فعالیت است.

print

پاسخی بگذارید