تاریخ: ۲۳:۳۲ :: ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
۲۵ درصد از شالیزارهای گیلان دچار خوابیدگی شد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: در پی بارندگی های اخیر ۲۵ درصد از شالیزارهای استان دچار ورس یا خوابیدگی خوشه های برنج شدند.

سیدعلی موسوی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ورس و یا خوابیدگی دلیل بر خسارت شالیزارهای استان گیلان در پی بارندگی های اخیر نیست بلکه تنها کمی هزینه برداشت را افزایش می دهد.

وی با بیان اینکه اما به هر حال تیم هایی در تمامی شهرستان های گیلان برای بررسی خسارت تشکیل خواهد شد، اضافه کرد: در زمان حاضر هیچ خسارتی از شالیزارها مشخص نبوده و قابل اطلاع رسانی نیست.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان خاطر نشان کرد: در بازدیدهایی که از چند شهرستان این استان از جمله صومعه سرا و رضوانشهر انجام شده به اندازه ای نیست که خسارت اعلام شود.

وی بیان داشت: در زمان حاضر ۲۰ درصد از شالیزارهای این استان آماده برداشت است که با عادی شدن شرایط جوی هوا، طی چند روز آینده برداشت خواهند شد ضمن اینکه ۲۰ درصد از برنج زارها هفته آینده آماده برداشت می شود.

سالانه زراعت برنج در ۲۳۸ هزار هکتار از اراضی شالیزاری گیلان انجام می شود که ارزش اقتصادی تولید این محصول در استان طی سال گذشته بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد ریال بوده است.

امسال ۱۷۰ هزار هکتار از اراضی شالیزاری گیلان به روش مکانیزه و بقیه به شیوه سنتی کشت شد، سال گذشته شالیکاران ۱۸۰ هزار هکتار از اراضی شالیزاری را به روش مکانیزه برداشت کردند که امسال نیز برداشت این میزان به روش مکانیزه پیش بینی می شود.

گیلان دارای ۳۱۴هزار هکتار اراضی کشاورزی است و ۳۱۷ هزار نفر از مردم استان در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند. برنج، چای، زیتون ،پیله ابریشم، بادام زمینی، زیتون ، فندق و مرکبات عمده ترین محصولات کشاورزی گیلان هستند . گیلان همچنین یکی از تولید کنندگان مهم طیور در کشور است.

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و همچنین رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.

ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌ های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود، بیشترین رقم‌ های کشت شده برنج در این استان، رقم‌های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود.

شهرستان های رشت و صومعه‌سرا بیشترین سهم را از مساحت اراضی شالیکاری گیلان در اختیار دارند.

print

پاسخی بگذارید