تاریخ: ۱۸:۲۹ :: ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
بهره برداری از مرحله نخست بندر خواجه‌نفس نیازمند اهتمام مدیران جهادی

اهالی گلستان چشم انتظارند تا با اهتمام مدیران جهادی دولت سیزدهم شاهد بهره برداری مرحله نخست بندر تجاری خواجه نفس گمیشان باشند.

مدیران گلستانی هفده سال پیش تصمیم گرفتند تا بار دیگر سوت کشتی را در این استان شمالی طنین انداز کنند، پس از مطالعات فراوان مکانی در شمال غربی استان و در محدوده خواجه نفس گمیشان جانمایی شد.

با این هدف، مکانی در دماغه گرگانرود و در محدوده تلاقی خلیج گرگان و دریای خزر انتخاب شد تا پس از سه دهه از افول اقتصاد و تجارت دریایی گلستان و از رونق افتادن بنادر گز و ترکمن و فراموش شدن خاطرات بندر عظیم گمیش تپه ُ بار دیگر گلستان صاحب یک بندرتجاری در خواجه نفس شود.

قرار شد بندر در زمینی به مساحت ۱۷۶ هکتار در ۱۲ کیلومتری غرب خواجه نفس در مصب گرگانرود ساخته شود، در سال ۱۳۸۴ و با هدف توسعه اقتصادی گلستان، اشتغالزایی در مناطق محروم و تقویت زیرساخت‌های ارتباطی ایران با کشور‌های حاشیه خزر، توسعه صادرات غیرنفتی و ترانزیت کالا از روسیه، چین و قزاقستان، ساخت بندر چند منظوره خواجه نفس با دریافت مجوز ۲ ساله از سازمان بنادر و دریانوردی آغاز شد.

به تاکید صاحبنظران اقتصادی این بندر می‌تواند شاهراه ارتباطی ایران با کشور‌های حوزه CIS باشد.

کشور‌های مشترک المنافع (cis) شامل روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان، ارمنستان، بلاروس، مولداوی و جمهوری “آذربایجان” تشکیل شده است.

اما صدور مجوز، پایان راه رونق دریایی گلستان نبود و با شروع دهه ۹۰ مسئولان استان از ساخت “بندر سبز” در ساحل گمیشان خبر دادند و همین موضوع ساخت بندر خواجه نفس را به حالت تعلیق درآورد، اما پس از ۱۰ سال دوباره اراده مدیران استان بر احیای تجارت دریایی گلستان از طریق ساخت بندر در خواجه نفس باشد.

بر اساس مشاهدات از محل احداث بندرخواجه نفس، طی ۲ سال اخیر اقدامات متعددی در این منطقه صورت گرفته است و به طور مستمر عملیات فنی و مهندسی در منطقه در حال انجام است، مجری شرکت که یک پیمانکار بومی استان است سازه‌های فنی مهندسی زیادی در محوطه ایجاد کرده و با بهسازی و مرمت راه دسترسی و روشنایی مسیر گویای عزم جدی مدیران شرکت برای به نتیجه رساندن تلاش هایشان است.
ساخت یک اسکله، موج شکن غربی و شرقی و انجام عملیات لایروبی با آبخور حداقل پنج متر برای ورود شناور‌های حداکثر پنج هزار تنی و عملیات‌های فنی مهندسی دیگری در این منطقه در حال انجام است.

بهره برداری از مرحله نخست بندر خواجه‌نفس نیازمند اهتمام مدیران جهادی

مدیرکل بنادر و کشتیرانی گلستان در خصوص آخرین وضعیت ساخت بندرخواجه نفس گفت: تنها بندر با رویکرد تجاری در گلستان بندرخواجه نفس است که با همکاری بخش خصوصی در حال ساخت است.

الهیار اسعدی افزود: بخش خصوصی حدود ۲ هزار میلیارد ریال در بندر خواجه نفس سرمایه گذاری کرده است و در بخش فنی در بخش ایجاد حوضچه، اسکله، راه دسترسی، روشنایی و پس‌کرانه فعالیت‌های عمرانی خوبی انجام شده است.

به گفته وی مدیران شرکت سرمایه گذار در بندر خواجه نفس درصدد تنظیم قراردادی با یکی از شرکت‌های فعال در بخش لایروبی کشور هستند که با اجرایی شدن و تحقق این پروسه، افق روشن تری برای به سرانجام رسیدن این پروژه ترسیم می‌شود.

اسعدی تاکید کرد که برای برآورده شدن آرزوی دیرینه مردم گلستان در خصوص احداث بندرخواجه نفس باید همه دستگاه‌ها و مدیران اجرایی استان در بخش‌های لازم با مجریان بندرخواجه نفس همکار کرده تا این رویا به تحقق بپیوندد.

آنه قربان بحرپیمایی یکی از اهالی گمیشان هم در خصوص ضرورت احداث بندر در این منطقه گفت: حدود چند صد سال قبل بیشتر اهالی گمیشان ملاح و دریابان بودند و یکی از مسیر‌های اصلی تجارت ایران با روسیه از طریق بندرگمیش تپه بود که به دلایل مختلف به ویژه عقب نشینی آب سالهاست که خبری از آن نیست.

این فرهنگی بازنشسته گفت با استناد به تاریخ منطقه گمیش تپه قابلیت مسیر برای تبادلات با کشور‌های حاشیه خزر را داراست، اما طی سال‌های اخیر به آن کم توجهی شده است و مورد غفلت قرار گرفته است.

او ابراز امیدواری کرد با روی کار آمدن دولت جدید و با اهتمام مدیران جهادی شاهد به ثمر نشستن یکی از آرزوی‌های دیرینه مردم این منطقه باشیم تا بخشی از بیکاری مردم منطقه برطرف و شاهد رونق اقتصادی در منطقه باشیم.

۱۷ سال از آغاز ساخت این طرح می‌گذرد

بحرپیمایی گفت: حدود هفده سال از آغاز این طرح می‌گذرد و دولت‌های متعددی آمده اند و وعده‌های بسیاری دادند، اما ثمری حاصل نشد. اگر خواجه نفس به عنوان یک بندرتجاری تاسیس شود یقینا مردم منطقه دعاگوی دولت سیزدهم خواهد بود.

کارشناسان معتقدند گلستان می‌تواند نقش موثری در زمینه توسعه ارتباطات و مبادلات تجاری با منطقه اوراسیا داشته باشد و با توجه به پیوستن ایران به بلوک اقتصادی اوراسیا و امکان صادرات ۵۰۰ قلم کالا و واردات ۳۸۰ قلم کالا با تعرفه صفر و یا حداقل تعرفه، گلستان می‌تواند ۹۲ قلم محصول کشاورزی و دیگر تولیدات و نیاز‌های خود را از این طریق در واردات و صادرات وارد کند.

این کارشناسان با اشاره به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بندرتجاری خواجه نفس گفتند با راه‌اندازی این بندر اقتصادی از آن برای واردات چوب و خوراک طیور استفاده می‌شود.

بهره برداری از مرحله نخست بندر خواجه‌نفس نیازمند اهتمام مدیران جهادی

نماینده حوزه انتخابیه غرب استان گلستان گفت: کمک به نهایی شدن بندرخواجه نفس به عنوان یک رویکرد جدی مد نظر مدیران استان است.
عبدالجلال ایری گفت: باید با حمایت از مجریان خصوصی این بندر، زمینه شکوفایی تبادلات دریایی را فراهم کنیم.

به گفته وی هر چند پسروی آب و کاهش تراز آب خزر، دغدغه‌هایی را ایجاد کرده است، اما انشالله با حمایت دولت انقلابی و مردمی سیزدهم این طرح به ثمرخواهد نشست.
ایری گفت: در دوره‌های گذشته هم تلاش‌هایی برای پویایی این منطقه انجام شد، اما جدیت لازم را نداشت و باید با همکاری جمعی این مطالبه مردم ساحل نشین و کل استان به واقعیت تبدیل شود.

تجارت دریایی باعث افزایش رفاه منطقه می‌شود

استادیار اقتصاد دانشگاه گلستان ادامه داد: تجارت دریایی می‌تواند اشتغال خطوط ساحلی که اغلب مناطق کمتر برخورداری در استان هستند بهبود داده و از این طریق باعث کاهش فقر و افزایش رفاه در این مناطق گردد، قاعدتا این رویه می‌تواند اثرات مثبتی بر بسیاری دیگر از متغیر‌های اقتصادی اجتماعی و حتی فرهنگی مناطق ساحلی داشته و سبب ارتقا آن شود.

حسن دلیری گفت: شکل گیری بندرخواجه نفس و توسعه دیگر بندر‌های منطقه برای تحول در اقتصاد استان نقش بسزایی بر عهده دارند و علاوه بر رونق اقتصاد ساحل نشینان اهالی سایر نقاط استان نیز از مواهب آن بهرمند خواهند شد.

با روی کار آمدن کابینه دولت سیزدهم و عزم و اراده مدیران این دولت برای محرومیت زدایی، به یقین طی ماه‌ها و سال‌های آتی شاهد افتتاح مرحله نخست این بندر اقتصادی استان گلستان خواهیم بود و دوباره کریدور تجاری این استان شمالی با اتحادیه کشور‌های مستقل یا همسو (CIS) گشوده خواهد شد.

گمیشان با هشتاد هزار نفر جمعیت در شمال غربی گلستان واقع است.

استان گلستان با ۱۳۰ کیلومتر ساحل و افزون بر ۲۰ هزار کیلومتر مربع کرانه شرقی دریای خزر را در اختیار دارد و دارای مرز آبی و خاکی با کشور ترکمنستان است.

منبع: ایرنا

print

پاسخی بگذارید