تاریخ: ۱۸:۲۳ :: ۱۳۹۷/۰۵/۰۴
ارز حاصل از صادرات ۴۶۰ قلم کالا باید در سامانه نیما ثبت شود

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بر اساس بخشنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت مقرر شد ارز حاصل از ۴۶۰ قلم کالای صادراتی بدون توجه به شخص یا نهاد صادرکننده، به سامانه نظام یکپارچه معاملات ارزی (نیما) تحویل داده شود.

امروز (پنجشنبه) فعالان اقتصادی در نشست کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گرد هم آمدند و میزبان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بودند.
به نوشته اتاق ایران، در این نشست از احتکار برخی مواد اولیه بویژه مواد پتروشیمی که با هدف کسب سود از صادرات انجام می‌شود، انتقاد شد.
به گفته فعالان حاضر در این نشست، این امر نتیجه‌ای جز تعطیلی بنگاه‌های تولیدی دربرندارد.
«مجتبی خسروتاج» در پاسخ به این فعالان اقتصادی گفت: صدور بخشنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت برای ثبت ارز حاصل از ۴۶۰ قلم کالای صادراتی در سامانه نیما اقدامی برای برخورد با احتکار مواد اولیه و حل مشکلات بخش تولید است.
سامانه نظام یکپارچه معاملات ارزی (نیما) که از بیست و هشتم بهمن ماه پارسال به طور آزمایشی کار خود را آغاز کرده بود، از پنجم اسفندماه ۱۳۹۶ در دسترس بازرگانان و صرافان قرار گرفت.
براساس گروه‌بندی کالا‌های وارداتی، به گروه یکم دلار به نرخ ۴۲۰۰ تومانی، گروه دوم از منابع نیما (ارز حاصل از صادرات پتروشیمی، فولاد و غیره) نرخ ۴۲۰۰ تومانی و به گروه سه ارز حاصل از صادرات سایر کالاها (۲۰ درصد صادرات کل کشور) نرخ ۴۲۰۰ تومان و واگذاری اظهارنامه صادراتی (توافق بین صادرکننده و واردکننده) تعلق می‌گیرد.

** اطلاع رسانی ناقص؛ دلیل سرگردانی بازرگانان
رییس سازمان توسعه تجارت ایران بر لزوم تعامل دولت و بخش خصوصی درباره اعزام رایزنان اقتصادی تاکید کرد و گفت: اعزام رایزن افتخاری به تعریف حدود اختیارات و مسوولیت‌های رایزن از سوی وزارت امور خارجه نیاز دارد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت عملکرد نامناسب دولت در بخش اطلاع‌رسانی را یکی از مهم‌ترین دلایل سردرگمی بازرگانان در شرایط کنونی دانست.
به گزارش ایرنا، دولت از بیست و یکم فروردین ماه یکسان سازی نرخ ارز را با اعلام قیمت هر دلار ۴۲۰۰ تومان کلید زد و با تهیه و تصویب دستورالعمل هایی، شیوه های تخصیص ارز را اعلام کرد.
چندی پیش رییس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: مشکل اصلی بازار ارز، معامله‌ها و سفته‌بازی‌های عده‌ای خاص بود که برای ایجاد درآمد از ارز انجام می‌دادند.
خسروتاج ادامه داد: پیش از تک‌نرخی شدن ارز مشکلات متعددی برای بازرگانان وجود داشت. دولت در سال‌های گذشته بخشی از کالاهای وارداتی (بیش از چهار هزار و ۴۰۰ کالا) را به سمت ارز آزاد هدایت کرد.
یازدهم تیرماه معاون اول رییس جمهوری دستورالعمل نحوه فروش ارز حاصل از صادرات و واگذاری پروانه صادراتی به واردکنندگان را ابلاغ کرد.
رییس سازمان توسعه تجارت ایران نیز در دستورالعمل جدید واردات در مقابل صادرات، به موضوع تبادل ارز صادراتی با نرخ توافقی، نحوه انتقال پروانه صادراتی و ضوابط واردات کالاهای گروه (۳) پرداخت و آن را برای اجرا ابلاغ کرد.
«مجتبی خسروتاج» یادآوری کرد: فهرست شرکت های تولید محصولات پتروشیمی و فرآورده های نفتی، محصولات فولادی و فلزات رنگین که موظفند ارز خود را در سامانه نیما و با نرخ مصوب به فروش رسانند، سیزدهم خردادماه در بخشنامه وزیر صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شده است.

print

پاسخی بگذارید