تاریخ: ۱۰:۰۲ :: ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
بلاتکلیفی ۹ ساله طرح ملی گردشگری-مسافری دریایی شمال کشور

یک سرمایه‌گذار بخش خصوصی با اشاره به بلاتکلیفی ۹ ساله طرح ملی گردشگری-مسافربری دریایی شمال کشور، گفت: علاوه بر بومی‌سازی فناوری طراحی و ساخت اتوبوس‌های مدرن دریایی، این طرح حداقل ۱۷ هزار شغل در سه استان شمالی ایجاد خواهد کرد.

سیدحسن گیتی پسند  یادآور شد:‌ سال ۸۹ طرح گردشگری دریایی شامل ایجاد خطوط کشتیرانی مسافربری و حمل و نقل دریایی آستارا- بندر ترکمن  و به همسایه‌های شمالی از سوی نهاد ریاست‌جمهوری مورد موافقت قرار گرفت و در ادامه به‌عنوان یک طرح ملی تصویب شد.

وی با بیان این‌که مجوزهای مورد نیاز اجرایی این طرح  از دستگاه‌ها و ارگان‌هایی مانند سازمان بنادر، وزارت راه، وزارت دارایی، سازمان میراث فرهنگی و… حدود ۹ سال پیش دریافت شد، افزود: این درحالی است که همچنان درگیر بروکراسی‌های اداری هستیم و نتوانسته‌ایم عملیات اجرایی این طرح تاثیرگذار در حوزه اشتغال و ارز‌اوری برای کشور را فراهم کنیم.

وی با بیان این‌که در بخش گردشگری-مسافربری دریایی با استفاده از اتوبوس‌های دریایی لوکس ۲۰۰ نفر مسافران از بندر آستارا به بنادر ترکمن، امیرآباد و نوشهر جابجا می‌شوند، تصریح کرد: همچنین از بندر انزلی این اتوبوس‌های دریایی مسافران و گردشگران را به بنادر ترکمن، امیرآباد و نوشهر منتقل می‌کنند.

این سرمایه‌گذار بخش خصوصی یکی از مهم‌ترین مزیت‌های اجرایی شدن این طرح را بومی‌سازی جدیدترین فناوری روز دنیا در ساخت اتوبوس‌های دریایی عنوان کرد و گفت: با اجرایی شدن این طرح ملی تکنولوژی ساخت طراحی و تولید این نوع شناورها به کشور وارد شده که باعث ایجاد اشتغال مناسبی در شهرهای شمالی کشور می‌شود.

گیتی‌پسند در ادامه راه‌اندازی«کشتی رو-رو» برای جابجایی خودروهای سنگین از بنادر آستارا و انزلی به طور مستقیم به بنادر امیرآباد و ترکمن را یکی دیگر از طرح‌ها اعلام کرد و افزود: با این کار بخش قابل توجهی از ترافیک جاده‌ای سواحل کشور کشور کاهش می‌یابد که نقش چشم‌گیری در کاهش تلفات جانی و مالی ناشی از تصادفات رانندگی دارد.

وی با اشاره به ایجاد «مارینا» دربندرگاه‌های بین راهی از آستارا تا بندر ترکمن،‌ اظهار کرد: ایجاد رستوران‌های فراساحلی، دهکده‌های فراساحلی و.. از دیگر پروژه‌هایی است که در طرح ملی «دریای طلایی کاسپین» برنامه‌ریزی دقیقی برای اجرای آنها شده است.

وی همچنین با اشاره به استفاده از کشتی‌های کروز برای گردشگری و مسافربری به همسایه‌های شمالی کشور،‌ بیان کرد: توسعه خطوط کشتیرانی از بنادر حاشیه نوار ساحلی دریای خزر با استفاده از بندرگاه‌های آماده سرویس دخی بین راهی از آستار تا بندر ترکم و حوزه همسایه‌های شمالی کشور مانند ترکمنستان،‌قزاقستان،‌روسیه،‌داغستان و باکو  و در نهایت ورود به خدمات کشتیرانی و گردشگری دریای سیاه،‌ مدیترانه و دریای بالتیک از جمله اهداف طرح ملی دریای طلایی کاسپین است.

گیتی پسند اشتغالزایی این طرح را حدود ۱۷۰۰۰ نفر اعلام کرد و خواستار توجه و همراهی دستگاه‌ها و ارگان‌های ذی‌ربط به خصوص شهرداری‌های سه استان ساحلی کشور با طرح مذکور شد.

print

پاسخی بگذارید