پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه:
تاریخ: ۲۲:۱۳ :: ۱۳۹۶/۰۷/۱۱

وزیر کار از رونمایی بیمه ارزان قیمتی برای مشاغل خانگی خبر داد که کارکردی همانند بیمه صندوق روستائیان و عشایر دارد و گفت: به متقاضیان مشاغل خانگی تسهیلات قرض الحسنه ۲۰ میلیون تومانی پرداخت می‌شود.

علی ربیعی امروز سه شنبه در حاشیه آئین امضای تفاهمنامه همکاری جهاد دانشگاهی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و انعقاد قرارداد توسعه مشاغل خانگی در ۹ استان برای ٢٠ هزار نفر که در محل جهاد دانشگاهی برگزار شد؛ این مطلب را اعلام کرد.

وی که در جمع خبرنگاران سخن می گفت، افزود: نظام بیمه ارزان در حوزه مشاغل خانگی در دستور کار است زیرا هر یک از بیمه های موجود اگر درمان را پوشش ندهند، چندان گران تمام نمی شود.

وزیر کار با بیان اینکه در چهار سال گذشته در کشور ۲.۳ میلیون متقاضی مشاغل خانگی داشتیم، اظهار داشت: از این تعداد یک میلیون و ۳۶۰ هزار نفر مجوز گرفتند و ما به ۶۰۰ هزار نفر ۲۴ هزار میلیارد ریال (۲۴۰۰ میلیارد تومان) وام دادیم.

ربیعی درباره همکاری با جهاد دانشگاهی در زمینه اشتغال برای متقاضیان مشاغل خانگی گفت: با امضای این قرارداد مشترک، ایجاد ۲۰ هزار شغل خانگی برای سال ۱۳۹۶ پیگیری می شود و برای این کار هشت هزار میلیارد ریال (۸۰۰ میلیارد تومان) اعتبار در نظر گرفته ایم.

وزیر کار گفت: ۳۵۰ رسته شغلی در رشته های صنایع دستی، صنایع تبدیلی، فرهنگی و هنری و تجارت الکترونیک و فناوری اطلاعات در حوزه مشاغل خانگی تعریف می شود.

وی یادآور شد: این طرح در ۹ استان کشور اجرایی خواهد شد که شامل آذربایجان غربی، خراسان های شمالی جنوبی و رضوی، چهارمحال بختیاری، ایلام، لرستان، کرمانشاه و کردستان است.

ربیعی ادامه داد: ابتدا این طرح به طور آزمایشی در استان هایی که مشخص شده اند، اجرایی می شود.

به گفته وی، در این شیوه افراد در سامانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت نام می کنند و سپس به جهاددانشگاهی معرفی می شوند؛ جهاددانشگاهی به عنوان نهاد تسهیل گر، با همراهی سازمان آموزش فنی و حرفه ای به متقاضیان آموزش های کوتاه مدت ارایه می دهد.

پرداخت تسهیلات قرص الحسنه ۲۰ میلیون تومانی

ربیعی درباره نرخ سود تسهیلاتی که به متقاضیان پرداخت می شود، اظهار داشت: این تسهیلات قرض الحسنه است؛ برای این کار ۸ هزار میلیارد ریال تسهیلات در نظر گرفته شده و ممکن است بسته به نوع شغل رقم پرداختی کم یا زیاد شود اما به طور میانگین برای هر شغل خانگی ۲۰۰ میلیون ریال (۲۰ میلیون تومان) دیده شده است.

وزیر کار تاکید کرد: سیستم هایی که جهاد دانشگاهی از آن برخواردار است، به ما قدرت نظارت به روز را می دهد و در سامانه ای که به این منظور طراحی کرده، می توانیم هر فرد را دنبال کرده و اتصال او به بازار را مشاهده کنیم.

به گفته ربیعی، سامانه الکترونیکی جهاد دانشگاهی بعد از معرفی شدن متقاضیان مشاغل خانگی کار را دنبال می کند و از این رو همکاری با جهاد دانشگاهی قدرت برنامه ریزی ما را افزایش می دهد.

وی در خصوص ضمانت لازم برای اخذ تسهیلات بانکی نیز گفت: ضمانت هایی که صندوق کارآفرینی امید برای دادن وام در نظر می گیرد، ساده ترین نوع تضمین است.

وزیر کار معتقد است، در صورتی که کار حجیم باشد و چنین طرحی را در کل کشور شروع کنیم معایب کار را نمی بینیم و نمی توانیم اصلاحات اساسی در آن انجام دهیم اما با این شیوه و با دریافت گزارش سه تا چهارماهه می توانیم روند کار را بررسی و معایب و نقاط قوت طرح را شناسایی کنیم.

وی با اشاره به برنامه وزارت کار برای توسعه مشاغل خرد و کوچک گفت: در این زمینه موفقیت آمیز عمل کردیم و توانستیم ۴۸ هزار میلیارد ریال (۴۸۰۰ میلیارد تومان) وام در مدت پنج سال پرداخت کنیم.

به گفته وی، مطالعات نشان می دهد سالانه حدود ۵۰ هزار شغل خرد و کوچک تثبیت و یا شغل جدیدی ایجاد شده که رقم قابل توجهی است.

وزیر کار بیان داشت: به طور معمول تسهیل و تامین مالی خرد را خوب نیاموخته ایم و در مورد تسهیل گری کمتر می دانیم و باید نظام تامین مالی خرد را متناسب کنیم که در این رابطه صندوق کارآفرینی امید تضامین و تامین مالی خرد را برای ما ساده تر می کند.

ربیعی در پایان گفت: تاکنون ۶۰ درصد از مشاغل خانگی پایداری چهار ساله را تجربه کرده اند و به نظر می رسد با خدمات جدید تسهیل گری، این میزان به ۹۰ درصد ارتقا می یابد.

print

پاسخی بگذارید