گروه: مذهبی
تاریخ: ۴:۰۵ :: ۱۳۹۶/۰۸/۱۵

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به دیدار اخیر خود با شورای شهر قم، توضیحاتی درباره حاشیه های اخیر در زمینه بودجه قم ارائه کرد.

حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید در حاشیه دیدار اعضای ستاد برگزاری همایش امام هادی(ع)، توضیحاتی درباره حاشیه های اخیر در زمینه بودجه قم ارائه کرد.

وی در این باره گفت: از من در زمینه مطلبی که درباره شورای شهر قم گفته بودم دو سؤال  کردند، یک سؤال درباره فرودگاه قم بود که گفتند چه نیازی به فرودگاه وجود دارد؟ گفتیم افراد زیادی از کشورهای خارجی مایل هستند به قم بیایند اما حاضر نیستند که بروند از تهران و بعد در قم حضور پیدا کنند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که شهر مقدس قم شهر کریمه اهل بیت(ع) بوده و مورد توجه همگان است، اظهار داشت:  افراد مایل هستند مستقیما به قم بیایند و اگر فرودگاه در این شهر باشد مرکزیت قم از نظر حرم اهل بیت(ع) بودن بهتر می شود و زائران و شخصیت های بیشتری در این شهر حضور پیدا می کنند و کار بسیار تسهیل می شود.

وی ادامه داد: تعدادی شهر کوچک وجود دارد که شاید یک سوم قم نباشد اما فرودگاه دارند، چرا شهر مقدس قم با اهمیت بالای آن نباید دارای فرودگاه باشد؟ می گویند قم زیر بلیط تهران برود اما این مسیر برای بسیاری سخت خواهد بود، وجود فرودگاه برای قم تسهیلاتی برای زائران خواهد بود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی ابراز داشت: سؤال دیگر درباره بودجه بود که باید یک بودجه اختصاصی برای قم قرار داده شود، گویا کسانی که برخی سخنان را ایراد می کنند نمی دانند که قم میزبان تمام مردم ایران و خارج ایران است.

وی عنوان کرد: سالی 20 میلیون نفر به قم می آیند که این افراد به شهرهای دیگر به غیر از مشهد نمی‌روند، وقتی قم میزبان باشد هزینه هایی از جهات بهداشتی، نظافت، امنیت و جهات مختلف دیگر خواهد داشت، آیا هزینه 20 میلیون نفری که از اقصی نقاط به حرم اهل بیت(ع) می آیند را باید بر مردم و شهرداری قم تحمیل کنیم؟ آیا باید قم میزبان زائران  باشد و هزینه‌ها را هم بر آن تحمیل کنیم یا این که باید هزینه‌ای قرار داده شود که کار صورت گیرد.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: افزون  بر این قم مرکز بزرگترین حوزه علمیه شیعه در دنیا است، آیا این حوزه علمیه تنها به قم خدمت رسانی می کند یا خدمت رسانی آن شامل همه جا می شود؟ حوزه به همه جا خدمت رسانی می‌کند.

وی اضافه کرد: حوزه علمیه برای شهریه و مسائل مانند آن هیچ هزینه‌ای از دولت نمی‌گیرد و نخواهد گرفت اما آیا برای ساخت و سازهای فرهنگی که در قم انجام می‌شود نباید کمک صورت گیرد، قم یک شهر فرهنگی مهم است و بازدهی ساخت و سازهای فرهنگی آن به دیگران می‌رسد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفت: بنده زمانی به یکی از رییس جمهورها درباره مشکلات شهرک مهدیه نامه نوشتم که کمی از بدهی‌هایتان را به قم پرداخت کنید، حوزه علمیه امام جمعه، قاضی، خطیب، مبلغ، عقیدتی ـ سیاسی تربیت می کند و در اختیار کشور قرار می دهد و مسؤولان در مقابل هر یک از این‌ها مدیون هستند.

وی افزود: حوزه علمیه به  نظام، تمام شهرها، مناطق و حتی خارج از کشور خدمت می کند و این‌ها هزینه دارد، هزینه این کارها باید بر دوش چه کسی باشد؟ نمی توان گفت که خدمت به همه جا صورت گیرد و هزینه تنها بر دوش یک جا باشد چرا که این معنی ندارد، چرا در این مسائل دقت نمی شود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم اظهار داشت: تصور بنده  این است که افرادی روی اغراض خاصی به مسائل اشکال می‌کنند، واضح است چون معنا ندارد که همه هزینه 20 میلیون زائر بر عهده قم باشد، گاهی اغراضی وجود دارد که افرادی نسبت به قم یا نظام غرض ورزی می کنند./1323/۲۰۲/ح

print

پاسخی بگذارید