یادداشت مدیرمسئول
تاریخ: ۱۲:۵۰ :: ۱۳۹۷/۰۶/۲۷

زمانی که ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا رسید شعارهای اقتصادی از مهمترین وعده های انتخاباتی او بود هر چند ترامپ توانست در مدت زمامداری خود بر صندلی ریاست جمهوری آمریکا به اغلب وعده های انتخاباتی خود از جمله خروج از برجام که به اعتقاد وی توافقی معیوب و برخلاف منافع کشورش بوده است جامعه عمل بپوشاند.

بهاره نوری :با وجود اینکه ترامپ در طول دوران کاری خود با توجه به تجربه بسیار  در عرصه فعالیت های اقتصادی توانست جنگ اقتصادی تمام عیاری را در جهان براساس منافع کشورش به راه اندازد اما هنوز هم برخی در داخل کشور بر این باورند که ترامپ تنها یک سیاستمدار احمق است که آمریکا را به سقوط می کشاند؛ دقیقا شبیه به همان تصوری که از نیروهای عراقی در فیلم های محصول دهه هفتاد تا هشتاد ایران به نمایش گذاشته می شد ودر آن عراقی ها را افرادی ساده لوح جلوه می دادند و مخاطبان را بر این تصور فرا می خواندند که پیروزی و مقاومت رزمندگان ایران اسلامی بر این دشمن ارضی آنچنان هم سخت نبود؛  و حالا درست همان نگاه را اکنون برخی از مسئولان در مواجهه با جنگ با برنامه اقتصادی ترامپ دارند .

آنها مدام ترامپ را بی تدبیر ، با مشکلات اخلاقی فراوان و غیر قابل پیش بینی  یعنی همان فردی برگرفته از رسانه های مخالف وی در آمریکا توصیف می کنند فارغ از اینکه ترامپ تنها به منافع ملی کشور خود فکر می کند و با وضع سیاست های اقتصادی قوی در کشورش به فکر بالا بردن رشد اقتصادی  و یکه تازی در جهان است.

ترامپ امروز با وضع تعرفه های سنگین مالیاتی بر واردات کالاهای چینی به خاک آمریکا عملا نشان داد در برابر منافع اقتصادی کشورش حاضر است تمامی معادلات اقتصادی جهان را به سخره بگیرد و برهم زند و کشورهایی را که در حال رشد در برابر اقتصاد قدرتمند آمریکا هستند با چالش های جدی مواجه کند و نشان دهد که آمریکا حاضر نیست بر سر منافع ملی خود با کسی مدارا کند .

آنچه که مسئولان و سرمداران کشور باید بیش از گذشته به آن توجه کنند این است که بهتر است مردم را با واقعیت جنگ عظیم اقتصادی در پیش گرفته شده بیشتر آشنا کنند و با سهل پنداشتن و توخالی جلوه دادن تهدید های ترامپ فرصت مقابله با این جنگ بزرگ اقتصادی را از دست ندهند .

ترامپ در دنیای اقتصاد  به عنوان مردی هوشمند شناخته می شود و او حالا آمده با تمام قوا این تجربه اقتصادی خود را در سطح جهانی به رخ همه کشورها بکشاند ؛نکته ای که هوشیاری بیش از پیش را می طلبد.

امید که با جدی گرفتن تهدیدها و برنامه های اقتصادی ترامپ سعی کنیم از کشوری تک محصولی و متکی به خام فروشی به کشوری با اقتصادی درون زا و پویا بدل شویم و با بکارگیری توان بومی و بهره گیری از دانش اقتصادی تمام ایرانیان و وحدت ملی و انسجام درونی در برابر این سونامی براندازنده اقتصادی که مصداق جنگ تمام عیار است دوام بیاوریم.

print

پاسخی بگذارید