آیا ادغام چاره کار است؟!
تاریخ: ۷:۱۹ :: ۱۳۹۶/۰۷/۲۵

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: دولت می‌تواند برخی از اموال و شعبات مؤسسات ورشکسته را خریداری کند تا بتواند جواب مردم را بدهد چراکه برخی از مردم واقعا نیازمند هستند و حتی منزل خود را برای کسب سود فروخته و در نزد این بانک‌ها و مؤسسات سپرده‌گذاری کرده‌اند بنابراین باید حقوق آنها پرداخت شود.

معضلات مربوط به بانک‌ها و مؤسساتی که توان بازپرداخت سپرده‌های مردم را ندارند و به دلیل بحران مالی از تعهدات خود شانه خالی می‌کنند، منجر به آزار بسیاری از مردم کشور شده است؛ به گونه‌ای که هر از چند گاهی شاهد تجمعات و اعتراضات مردم نسبت به عدم پرداخت سپرده‌های آنان و همچنین عدم رسیدگی مسئولان به مشکلات آنان هستیم. در روزهای اخیر نیز مجددا تعدادی از سپرده‌گذاران برخی بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری در برخی شهرها دست به تجمعات اعتراضی زدند؛ بنابراین ضرورت دارد مسئولان بانک مرکزی و همچنین قوه قضائیه برای حل مشکلات آنان چاره‌اندیشی کنند. برای بررسی بیشتر ریشه‌ها و راهکارهای رفع ین مشکل با عزت‌الله یوسفیان‌ملا، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌آید:

همان‌گونه که مطلعید تجمع اعتراضی سپرده‌گذاران برخی بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری برای مدت‌هاست که ادامه دارد و هنوز حقوق آنان اعاده نشده است. به نظر شما چرا چنین وضعیتی پدید آمده که این نهادهای مالی قادر به پرداخت سپرده‌های مردم نیستند؟

واقعیت امر این است که در شرایط کنونی، هر بانکی در دنیا وام‌هایی که پرداخت می‌کند از پول مردم است. خود بانک با عدد و رقم کوچکی تأسیس می‌شود و صدها برابر آن عدد و رقم از سپرده مردم ایجاد می‌شود. اگر سرمایه اولیه یک بانک مثلا ۱۰ یا ۱۰۰ میلیارد تومان باشد گاهی اوقات مشاهده می‌کنیم که همین بانک ۲ هزار میلیارد تومان را وام می‌دهد بنابراین به‌راحتی نتیجه می‌گیریم که این پول از سپرده‌های مردم حاصل شده است.
نکته دیگر این است که قوی‌ترین و بزرگترین بانک کشور، چه خصوصی و چه دولتی با هجوم سپرده‌گذاران برای دریافت پول خود مواجه شود، توان پرداخت پول مردم را نخواهد داشت و این‌گونه نیست که بانک به اندازه سپرده همه مردم، همواره موجودی داشته باشد چراکه بخشی از آن را به افراد خواهان تسهیلات ارائه داده تا سودی را دریافت کند و بخشی از آن را به سپرده‌گذار پرداخت کرده و بخشی نیز برای هزینه بانک باشد؛ بنابراین هر بانکی در دنیا که با هجوم مردم مواجه شود ورشکست خواهد شد، چراکه مدت سپرده کوتاه است و مدت وام طولانی است و گاهی تا ۱۵ و ۲۰ سال هم می‌رسد.

منبع:ایکنا

print

پاسخی بگذارید