تاریخ: ۱:۰۰ :: ۱۳۹۷/۱۱/۲۶

در وزارتخانه کشاورزی روسیه، تفاهم نامه ای بین وزارت کشاورزی فدراسیون روسیه، وزارت کشاورزی جمهوری قزاقستان و وزارت جهاد کشاورزی جمهوری اسلامی ایران در خصوص همکاری در تجارت گندم منعقد گردید.

به گزارش اقتصاد شمال ،علی اکبر مهرفرد، معاون وزیر جهاد کشاورزی ایران، در خصوص برخی جزئیات این سند، توافق نامه ها و طرح های مشترک با فدراسیون روسیه سخن گفت. وی همچنین مشارکت تهران و مسکو در بخش کشاورزی و صنعت را بسیار ارزنده اعلام نمود.

علی اکبر مهر فرد گفت: درباره این یادداشت تفاهم تقریبا از یکسال و نیم پیش، روسیه و قزاقستان گفتگوهایی درباره گندم با ما داشتند. در ایران با توجه به برنامه ریزی هایی که صورت گرفته، تولید گندم به نوعی است که نیاز داخلی کشور را تامین می کند. اما با روسیه و قزاقستان صحبتهایی داشتیم که از ظرفیت ها یکدیگر برای سایر کشورهای دنیا استفاده کنیم، از جمله اینکه ما در ایران در صنعت آرد زیرساخت های قوی داریم که علاوه بر مدرن بودن، دو برابر نیاز داخلی کشور را تولید می کند و ما در منطقه خودمان نیز در حدود 5 میلیون تن تجارت آرد داریم. قرار بر این شد که براساس قوانین ایران(قانون ورود موقت)، ما گندم وارد و آن را به آرد تبدیل کنیم و سپس این محصول صادر می شود. در این راستا شرکتهای ایرانی، روسی و قزاقی می توانند با یکدیگر مشارکت کنند و حتی به شرکت مشترک تشکیل دهند. در این بین قزاقها از این موضوع استقبال بیشتری بعمل آوردند که از لجستیک و ترانزیت ایران برای رساندن کالا به مشتری استفاده کنند.

این موضوع در حدود یک سال نیم پیش آغاز شد، گفتگو و مذاکرات بسیاری در مسکو، تهران، آستانه و حتی کشورهای دیگر صورت گرفت تا اینکه حدود دو ماه در تهران درباره پیش نویس این سند به توافق رسیدیم و امیدواریم که برای تجارت و توسعه تجارت این سه کشور مفید باشد.
علی اکبر مهرفرد

وی با اعلام اینکه برای آرد و گندم حجمی از سوی کشورها تعیین نشده، گفت: عمدتا تعیین حجم را بخش خصوصی باید انجام می دهد، به این معنی که ما زمینه ای را آماده کرده ایم تا شرکت های خصوصی هر سه کشور بیایند و از آن استفاده کنند، البته شرکت های دولتی نیز در صورت تمایل می توانند از این زمینه ایجاد شده استفاده کند، ولی عمده این فعالیت به عهده شرکت خصوصی خواهد بود. به عنوان مثال ما در ایران کارخانجات در دست بخش خصوصی است. اما در ایران، روسیه و قزاقستان یک شرکت بازرگانی دولتی وجود دارد که می توانند در این فرایند شرکت کنند، اما درب ها به روی بخش خصوصی نیز باز است و به مرور زمان شکل خواهد گرفت و حجم آن بالا خواهد رفت.

یادداشت توافق نامه امضا شده یکی از نتایج مذاکرات در خصوص ایجاد منطقه آزاد تجاری در نشست اتحادیه اقتصادی اورآسیا و ایران می باشد. در این راستا، صادرات گندم از روسیه و قزاقستان به ایران بدون عوارض گمرکی و سایر هزینه های معادل آن صورت خواهد گرفت. علاوه بر این، ایران اجازه ترانزیت گندم از طریق خاک خود را می دهد تا از واردات گندم به عنوان بخشی از اجرای قرارداد سواپ (معاوضه مالی) حمایت کند.

معاون وزیر کشاورزی ایران در خصوص نحوه محاسبات این قراردادها گفت: در یاداشت تفاهم پیش بینی شده که ایران می تواند به صورت نقدی خریداری کند و یا  از  خط اعتباری که بانک های روسیه و قزاقستان در اختیار ایران قرار می دهند، خریداری کنند و روسیه قبول کرده که ضمن حمایت، بانکهایی را برای پشتیبانی از این کار را معرفی کند. اما درباره تهاتر خیلی صحبت نشده، چون بحث تهاتر به موضوع نفت و مشکلات نفتی برمی گردد ولی هر روشی که برای پیش برد اینکار وجود داشته باشد، با حمایت ما همراه خواهد بود.

 مهرفرد با اشاره به اینکه در این یادداشت تفاهم، ارزی به طور مشخص برای معامله تعیین نشده، گفت: در حال حاضر سیاست هایی مشخص شده که ما منابعی که روسیه داریم، بخشی از آن به صورت روبل (واحد پول روسیه) در اختیار طرف روس قرار دارد و ما ثبت سفارشات خود را با روبل انجام می دهیم. بنابراین ما می توانیم و این اقدام را انجام خواهیم داد که با ارز ملی کشورها نیز با یکدیگر معامله و تجارت داشته باشیم، اما این موضوع در این یادداشت تفاهم ذکر نشده ولی توافقات دیگری وجود دارد که این توافقات شامل همین توافقنامه می شود.

به جزء یادداشت تفاهمی که درباره گندم به امضا رسید، یک توافقنامه ای در حال منعقد شدن بین ایران و اوراسیا  است که نیاز به تصویب در پارلمان کشورهادارد. مراحل این توافقنامه به اتمام رسیده و در حال حاضر در مرحله تصویب در پارلمان کشورها قرار دارد. در مجلس ایران نیز در حال بررسی و تصویب این توافقنامه هستند که پس از تصویب این یادداشت تفاهم به امضاء خواهد رسید.

این یادداشت تفاهم، یک توافق کلی است و می توانیم مناطقی را برای تجارت ایران و روسیه ایجاد کنیم و یکی از مواردی که با معاون وزیر کشاورزی روسیه به گفتگو گذاشته شد، تجهیز بنادر به لجستیک بود. همچنین شرکتهای ایرانی در بخش خصوصی نیز برای مشارکت در سرمایه گذاری زیرساخت ها اعلام آمادگی کردند.

ایران و روسیه مکمل یکدیگر در صنعت کشاورزی هستند

معاون وزیر کشاورزی ایران درباره همکاری با وزارت کشاورزی روسیه نیز گفت: ما با همکاران خود در بخش کشاورزی روسیه، درصدی بالایی در موضوعات مختلف با یکدیگر توافق داریم و دیدگاه های ما شبیه یکدیگر است و کشاورزی ایران و روسیه از جهاتی مکمل یکدیگر محسوب می شوند. این امکان وجود دارد که در بخش هایی با یکدیگر رقیب باشند، اما در بسیاری از زمینه ها مکمل هستند. به عنوان مثال ذرت که روسیه تولید می کند، ایران نیز به تولید ذرت می پردازد اما قصد توسعه آن را ندارد، بنابراین همیشه می تواند از ذرت روسیه استفاده کند و یا در صنعت مربوط به سبزی، سیفی و انواع میوه به دلیل اقلیم و آفتاب ایران از نظر اقتصادی برای روسیه به صرفه تر و خواهان آن است.

بنابراین در بخش بزرگی از فعالیت های کشاورزی، این دو کشور به یکدیگر نیاز دارند، نقطه نظرات ما نیز بسیار به یکدیگر نزدیک است و ما با وزارت کشاورزی روسیه روابط خوب و نزدیکی داریم. مشکلاتی هم که بین ما روسیه وجود دارد به مقدار زیادی از آن به بحث تحریم های ایران و مسائل مربوط به منابع مالی و انتقال پول و امثال این موارد بر می گردد که خارج از عهده وزارت کشاورزی ایران و روسیه است ولی ما تلاش می کنیم که راه حل هایی برای این مشکلات پیدا کنیم.

مهرفرد در ادامه گفت که بین ایران و روسیه توافقات تجاری مبنای آن بر این است که طرفین برای یکدیگر تخفیف ها و امتیازاتی در نظر بگیرند و  پس از اینکه امتیازاتی به بکدیگر دادند، تجارت این دو کشور توسعه پیدا می کند و از تجارت کشورهای دیگر که خارج از این اتحادیه هستند کم می کند. در کنار آن ایران یک پروژه کشت فراسرزمینی را دنبال می کند که در این پروژه، سرمایه گذاران ایرانی در روسیه سرمایه گذاری و تولید می کنند و سپس به ایران انتقال می دهند.

نکته که شاید باید به آن اشاره کرد، این است که شاید در حدود سه سال پیش این همکاری که در حال حاضر از نظر بحث های بهداشت گیاهی و دامی بین ایران و روسیه وجود دارد، نبود و تقریبا الآن می توان گفت که چه از لحاظ مسائل مربوط به دامپزشکی و چه از لحاظ مسئول مربوط به قرنطینه گیاهی مشکلی جدی با روسیه نداریم و درباره این موضوعات به وزارت کشاورزی ایران و روسیه گزارشی ارسال نشده است. اما در سه یا چهار سال پیش اصلا همکاری وجود نداشت.

همچنین در رابطه با تجارت چوب از روسیه به ایران و همچنین تجارت شیلات از ایران به روسیه، بر روی آنها کار می شود که امیدواریم هر چه زودتر تحقق یابد.

اسپوت

print

پاسخی بگذارید