تاریخ: ۲۳:۳۳ :: ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
زراعت پنبه در لیست  محصولات اقتصاد مقاومتی

مشاور وزیر جهادکشاورزی و مجری طرح پنبه کشور گفت که زراعت پنبه جزو لیست 9 محصول اقتصاد مقاومتی قرار گرفته تا به خود اتکایی در تولید آن برسیم.

به گزارش اقتصاد شمال ،ابراهیم هزارجریبی امروز چهارشنبه در مراسم رونمایی از دو رقم جدید پنبه شامل پرتو و تابان در گرگان اظهار داشت: امروز دولت برای زراعت پنبه اهمیت قائل است بطوریکه در کنار گندم، نیشکر و روغن برای توسعه کشت آن مجری انتخاب کرده است.
وی گفت: با این اقدام و حمایت دولت پیش بینی می شود سال آینده شتاب برای طرح توسعه کشت پنبه در کشور کلید بخورد.
به گفته مشاور وزیر جهاد کشاورزی جلو سقوط تولید پنبه از سال 94 در کشور گرفته شد و پیگیری برنامه های توسعه زراعت آن نیز با حمایت دولت عملیاتی شده است.
هزار جریبی با بیان اینکه برنامه توسعه زراعت پنبه با هدف خوداتکایی کشور پیگیری می شود، افزود: در این طرح بیشترین امید و تکیه به استان گلستان به خاطر داشتن سابقه دیرینه در زراعت پنبه و وجود بدنه چابک در حوزه زراعی و ترویجی اجرای آن است.
وی همچنین کمک اعتباری به موسسه تحقیقات پنبه کشور در معرفی رقم جدید را مورد اشاره قرار داد و گفت: سالانه 3 تا 5 میلیارد ریال اعتبار به این حوزه اختصاص داده می شود که باید افزایش یابد.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به بودجه پژوهشی کشور برای سال آینده گفت: رشد بودجه تحقیقاتی دستگاه ها که در کمیسیون مرتبط مجلس مورد بررسی قرار گرفته، برای سال آینده نسبتا خوب است.
نورمحمد تربتی نژاد بدون اشاره به میزان ریالی آن افزود: بودجه تحقیقاتی بیشتر در بخش های پژوهشی، پارک علم و فناوری، علوم پزشکی و جهاددانشگاهی است و رشدی بین 20 تا 72 درصد دارد.
وی بر افزایش اعتبارات تحقیقاتی زراعت پنبه تاکید کرد و گفت: زراعت این محصول در کشور قدمت 90ساله دارد و ظرفیت تحقیقاتی در زمینه پنبه هم بسیار بالا بوده و باید برای افزایش اعتبار تحقیقاتی و رفع موانع آن در حوزه های مختلف از جمله بازرگانی و صنایع تبدیلی توجه ویژه صورت گیرد.
گفتنی است در کشور زراعت پنبه به 70 هزار هکتار در سال جاری رسیده که محصول تولیدی آن با کشت 12 رقم بذر تولید محققان ایرانی به دست می آید.
همچنین ارقام پنبه پرتو و تابان که امروز رونمایی شد به شوری و بیماری پژمردگی ورتیسیلیومی مقاوم بوده و در یک برنامه تحقیقاتی 14 ساله با همکاری محققان پژوهشکده کشاورزی هسته ای کشور به ثمر نشست.
صرفه جویی در مصرف آب و سم، فراهم شدن امکان آزادسازی پیش هنگام زمین و آماده سازی آن برای کشت زمستانه و پیش بینی افزایش تولید سالانه پنبه از جمله مزیت های اقتصادی آن معرفی شده است.
به گزارش ایرنا موسسه تحقیقات پنبه کشور در گرگان مرکز استان گلستان مستقر است و اکنون 4 بخش تحقیقات و 12 ایستگاه در دیگر استان های کشور دارد.
ایرنا

print

پاسخی بگذارید