تاریخ: ۸:۰۸ :: ۱۳۹۶/۰۹/۱۶

طرح جامع مالیاتی به عنوان طرح تحول همه جانبه نظام مالیاتی کشور که با هدف عدالت محوری و مودی مداری در حال اجرا است تاکنون دستاوردهای بسیاری داشته است.

ایجاد بانک اطلاعات مودیان و توسعه خدمات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور ازجمله این موارد است. بر اساس این گزارش، ارائه خدمات مطلوب مالیاتی به نحوی که مودیان بدون ترک منزل یا محل کسب ‌و کار خود و در کمترین زمان ممکن بتوانند تکالیف قانونی خود را از طریق پورتال اینترنتی و یا بااستفاده از خدمات پیشخوان‌های دولت و بدون مراجعه به ادارات امور مالیاتی به انجام برسانند، همواره جزو اهداف نظام مالیاتی بود که هم‌اکنون بخش های عمده ای از آن محقق شده و مودیان در رابطه با ثبت‌نام و تشکیل پرونده، ارائه اظهارنامه در منابع مالیاتی مختلف، پرداخت مالیات، ارائه صورت معاملات فصلی، ارائه فهرست‌های مالیات حقوق و … از این خدمت برخوردار هستند.

همچنین آگاهی از خدمات الکترونیکی مالیاتی و نحوه صحیح استفاده از آن‌ها سبب تسریع و تسهیل امور مالیاتی مودیان می‌شود.

مالیات بر درآمد مشاغل خودرو

مالیات بر درآمد مشاغل خودرو یکی از فرآیندهای مالیاتی است که توسط سازمان امور مالیاتی اجرا می‌گردد. بر اساس این فرآیند کلیه خودروهای باری، عمومی و تاکسی‌ها موظفند در پایان هرسال مبلغ درآمد خود را در قالب اظهارنامه مالیاتی به سازمان امور مالیاتی کشور ارائه دهند.

بر این اساس، این فرایند در سراسر کشور به‌گونه‌ای یکپارچه انجام می‌گیرد و کلیه فعالیت‌ها به شکل مستقیم در سازمان منعکس‌شده و مودیان در هر مرحله می‌توانند وابسته از محل، ادامه فرآیند را از طریق سامانه پیگیری نمایند.

از سویی دیگر، در فرایند تهیه‌شده، ثبت‌نام، تسلیم اظهارنامه و صدور مفاصا حساب مالیاتی از طریق سامانه مالیات بر درآمد مشاغل خودرو انجام می‌شود و  سامانه از زیر سیستم‌های ثبت‌نام و تشکیل پرونده، درخواست‌ها و صدور مفاصاحساب، اظهارنامه مالیاتی و قبوض مالیاتی تشکیل شده است.

اهداف اجرایی پروژه

همچنین اهداف اجرایی پروژه مالیات بر درآمد مشاغل خودرو شامل توسعه فرهنگ مالیاتی، اجرای طرح جامع مالیاتی، ایجاد ارتباط سازنده و فعال با سایر نهادها، کم کردن تعداد رجوع مودیان به واحدهای مالیاتی، وحدت رویه در اعمال قوانین مالیاتی است.

افزون بر این، استفاده از این سامانه سبب شده که اطلاعات در کل کشور یکپارچه و متمرکز است و تمامی بخش‌های محاسباتی خارج از دسترس متصدیان هستند. همچنین اعلام وصولی قبوض تنها به‌صورت سیستمی انجام می‌شود و با توجه به برون‌سپاری سامانه نیاز به مراجعه حضوری مودی وجود ندارد. از دیگر قابلیت‌های سامانه مالیات بر مشاغل خودرو این است که تخلفات کاربران از طریق سامانه‌ای که جهت نظارت عملکرد آن‌ها تهیه شده است، پیگیری می‌شود.

print

پاسخی بگذارید