نگاه اقتصاد شمال به مزیت های اقتصادی صادرات گل و گیاه
چشم نوشهر به ارکیده باز شد

به گفته کارشناسان  در مازندران بیش از 2 میلیون شاخه گل ارکیده تولید می شود که از 5 هکتار سطح زیر کشت این محصول در استان  حدود 4 هکتار آن در نوشهر قرار دارد.

بهاره نوری :موقعیت طبیعی شمال کشور می تواند پرورش گل و گیاه های زینتی را در این استان رونق بخشد به طوری که ارز آوری مناسبی را عاید این بخش خواهد کرد.

اهمیت صادرات غیر نفتی برای خارج شدن از صادرات تک محصولی و خام فروشی می تواند توجه به بخش توسعه،  کشت و تولید گیاهان زینتی را متذکر شودو  این صنعت  را به عنوان یکی از صنایع سودآور اقتصادی مطرح سازد.

در ایران سالانه بیش از 3 میلیارد شاخه گل توسط بیش از 45 هزار تولید کننده  این بخش تولید می شود که به دلیل نبود سیاست های حمایتی مناسب و نبود  فرهنگ مصرف گل و گیاه در کشور ضایعات آن را سبب شده و موجب  می شود این صنعت آنطور که باید رشد نداشته باشد.

برگزاری جشنواره های فصلی همچون چهارمین جشنواره گل های ارکیده در نوشهر فرصت مناسبی برای رجوع دوباره نگاه ها به نقاط قوت و کمبودهای این صنعت است به طوری که با تقویت  قابلیت های بومی شهرهای مازندران می توان در معرفی بهتر ظرفیت های اقتصادی و تولیدی آن  موثربود.

به گفته کارشناسان  در مازندران بیش از 2 میلیون شاخه گل ارکیده تولید می شود که از 5 هکتار سطح زیر کشت این محصول در استان  حدود 4 هکتار آن در نوشهر قرار دارد.

با معرفی تولید کنندگان و عرضه مستقیم گل ها در جشنواره ارکیده نوشهر می توان مزیت های تولید این گونه از گل ها را نشان داد و بهره برداری  از مکان مناسب این شهر به عنوان بندری اقتصادی  فرصت صادرات به کشورهای حاشیه خزر را افزایش می دهد.

حمایت از احداث و توسعه مجتمع های گلخانه ای ، استفاده از ظرفیت بازارهای خارجی و کشورهای حاشیه خزر ، اعطای تسهیلات کم بهره توسط بانک های عامل از جمله بانک کشاورزی  ، اعمال سیاست های حمایتی بیمه ای می تواند فرصت های خوبی را در اختیار تولید کنندگان این محصول قرار دهد .

هر چند تورم،  تنظیم زمانبندی تولید و صادرات محصول ، نبودن تجهیزات مدرن در این صنعت  و مشکلات سرمایه گذاری از تهدید های پیش روی آن  به شمار می رود اما مازندران توانسته در  رونق دادن این بخش گام های مطلوبی بردارد به طوری که همسایه های شمالی و کشورهای حاشیه خلیج فارس از مشتریان خوب گیاهان زینتی مازندران  هستند .

در پایان می توان گفت توجه به  توسعه بازاریابی و حضور در نمایشگاههای بین المللی  علاوه بربرپایی نمایشگاههای بومی و منطقه ای می تواند  مشتری های خوبی را برای گل های ایرانی جذب کند   و گردش مالی قابل توجهی را همراه با رشد اقتصادی و بهبود درآمد ساکنان بومی در پی داشته باشد .

به همین خاطر فرهنگ سازی و اطلاع رسانی مناسب از سوی رسانه ها برای کمک به برپایی این جشنواره ها  برای بهبود وضعیت اقتصادی در شرایط کنونی که کشور با تحریم های بی سابقه مواجه است بیش از گذشته ضروری به نظر می رسد.

print

پاسخی بگذارید