گروه: اقتصادی
تاریخ: ۲۳:۳۸ :: ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
کشف نرخ مستقل در بازار متشکل ارزی

رییس شورایعالی کانون صرافان از کشف نرخ مستقل در بازار متشکل ارزی خبر داد.

کامران سلطانی زاده درباره بازار متشکل ارزی، توضیح داد: تشکیل بازار متشکل ارزی از حدود دو سال پیش توسط کانون صرافان برای برخورد با بازار غیر رسمی از طریق تقویت و افزایش جذابیت بازار رسمی پیشنهاد شد.

وی افزود: البته بازار متشکل فعلی که مطرح شده تفاوت‌هایی با طرح پیشنهادی کانون صرافان دارد که این تغییرات به طور حتم به بهبود فعالیت و روند کار این بازار کمک می‌کند. رییس شورایعالی کانون صرافان، افزود: چندماهی است که اقدامات درباره ساز و کار و چگونگی فعالیت این بازار شروع و حدود دو هفته است که ثبت نام صرافان هم آغاز شده و عضو پذیری این بازار در حال انجام است و بزودی شاهد آغاز به کار این بازار هستیم.

سلطانی‌زاده ادامه داد: کشف نرخ در این بازار به صورت کاملا مستقل و بدون دخالت هیچ نهادی و براساس عرضه و تقاضا خواهد بود.

دلالان، سودجویان بازار ارز

به گفته وی، به هیچ عنوان صرافان برای سودجویی شخصی خود عامل تلاطم در بازار نخواهند بود، البته به طور حتم در هر صنفی افراد سودجو هستند که در بازار ارز نیز دلالان غیر رسمی وجود دارند نه صراف، زیرا تمامی صرافان و اعضا کانون تحت مجوز بانک مرکزی هستند.

رییس شورایعالی کانون صرافان با اشاره به اینکه به نظر من این تفکر غیر حرفه ای است که افزایش نرخ ارز را به عنوان سود صرافان تلقی کنیم، گفت: سود صراف در رونق و افزایش خرید و فروش در بازار است.

سلطانی‌زاده ادامه داد: در حال حاضر نمی‌توان درباره جایگزینی بازار متشکل ارزی به جای بازار فعلی نظری اعلام کرد زیرا نیازمند گذشت زمان و بازخورد فعالیت این بازار هستیم. وی با تاکید بر اینکه حجم معاملات در بازار متشکل نامحدود است و یک نفر در روز بیش از چندین بار امکان معامله و خرید و فروش دارد، افزود: یکی از مواردی که باعث بهبود وضعیت بازار شده، مدیریت جدید بانک مرکزی است زیرا این بانک به تعیین نرخ از سوی بازار و صرافان دخالت ندارد و تنها برای بحث نظارت بر این بازار ورود می کند.

به گفته رییس شورایعالی کانون صرافان، جلسه‌ای با هیات مدیره بازار متشکل ارزی جهت پرسش و پاسخ و رفع ابهامات درباره فعالیت این بازار فردا (چهارشنبه ۲۲ خردادماه) برگزار خواهد شد. وی در پایان با تاکید بر اینکه مباحث فرهنگی از جمله اقدامات لازم برای بهبود وضع بازار است، توضیح داد: اگر این منابعی که مردم برای خرید ارز استفاده می‌کنند، به بدنه اقتصاد، صنعت و تولید کشور وارد شود به طور حتم نتایج بهتری به دنبال خواهد داشت. زیرا هر چه اقتصاد کشور تقویت شود به نفع همه مردم خواهد بود و نباید به فکر سود شخصی خود باشیم.

print

پاسخی بگذارید