تاریخ: ۲۰:۳۴ :: ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
۶۰۰ هزار تن برنج شمال در انتظار مشتری

بیش از ۶۰۰ هزار تن برنج شمال در شالیکوبی‌های مازندران دپو شده است و خریدار ندارد.

به گزارش اقتصاد گستر شمال،چهار ماه از برداشت برنج می‌گذرد و در حالیکه تا سه ماه دیگر فصل کشت برنج آغاز می‌شود مقادیر قابل توجهی برنج آماده فروش در انبار‌ها و شالیکوبی‌های مازندران دپو شده است.

حیدرزاده عضو هیات مدیره شالیکوبی داران مازندران گفت: هزار و ۲۷۰ واحد شالیکوبی در استان فعال است و در هر شالیکوبی نیز حداقل ۵۰۰ تن برنج دپو شده است.

او افزود: برنج‌ها هم تاریخ مصرف دارند و با سرد شدن هوا و افزایش رطوبت، امکان فساد پذیری برنج‌های دپو شده افزایش می‌یابد.

حیدرزاده ادامه داد: علاوه بر واردات برنج‌های خارجی، تاجران داخلی و فروشگاه‌های بزرگ نیز امسال برنج خارجی خرید کردند و حتی تعاونی‌های مصرف کارکنان دولت هم برنج‌های خارجی عرضه می‌کنند.

قیمت گذاری دستوری پاسخ نمی‌دهد

یزدان پناه مدیرعامل پایانه صادراتی برنج ایران در خصوص دلایل استقبال نکردن فروشگاه‌های بزرگ به خرید برنج ایرانی می‌گوید: قیمت‌گذاری برنج‌های داخلی در سال گذشته سبب شد ارگان‌ها و فروشگاه‌های بزرگ برای فرار از احتمال تعزیراتی شدن به سمت خرید برنج‌های خارجی روی بیاورند.

او افزود: دولت سال گذشته قیمت هر کیلوگرم برنج طارم را ۶۵ هزار تومان اعلام کرده بود در حالیکه با احتساب هزینه‌های تولید و سود نهایی عملا امکان عرضه برنج به این قیمت وجود نداشت.

یردان پناه ادامه داد: نتیجه قیمتگذاری دستوری این است که کشاورزان که امکان نگهداری برنج را دارند، برنج خود را با این قیمت عرضه نکنند و خریداران نیز از ترس برخورد تعزیراتی برنج داخلی نمی‌خرند.

مدیرعامل پایانه صادرات برنج با بیان اینکه تجربه ثابت کرده نتیجه قیمتگذاری دستوری، اخلال در بازار است، ادامه داد: قیمت برنج را عرضه و تقاضا باید کنترل کند.

خرید تضمینی راه حل برون رفت

کارشناسان راه برون رفت از بحران به فروش نرفتن برنج‌های داخلی را خرید تضمینی محصول از سوی وزارت جهاد کشاورزی می‌دانند.

جعفری معاون توسعه و بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی می‌گوید: با تصمیم استاندرای مقرر شده است برنج قراردادی از طریق سازمان تعاون روستایی و تعاونی‌های دولتی خریداری شود که مراحل آن در حال پیگیری است.

او افزود: جلسات اولیه برای اجرای این طرح برگزار و مقرر شد پیشنهاد قیمت و شرایط خرید به زودی اعلام شود.

مازندران با تولید ۹۵۰ هزار تن برنج ۴۵ درصد نیاز کشور به این محصول را تامین می‌کند.

print

برچسب ها:

پاسخی بگذارید