تاریخ: ۶:۳۶ :: ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
خرید تضمینی برنج و تعادل در بازار شمال

پشتوانه بازار خرید تضمینی برنج سبب شد تا قیمت این محصول استراتژیک در اوج عرضه تعادل خود را حفظ کرده تا حدی که کشاورزان نیز راضی باشند.

اعلام به موقع قیمت خرید تضمینی کشت رایج برنج طارم محلی پیش از آغاز برداشت ، دغدغه و نگرانی شالیکاران را به صورت چشم گیری کاهش داد و آنان با اطمینان محصولشان را در بازار عرضه می کنند.
قیمت بهترین رقم برنج شمال یعنی طارم محلی و هاشمی در حال حاضر در شالیکوبی های استان مازندران به طور متوسط هر کیلوگرم ۱۰۳تا ۱۰۷هزار ریال است که هفت تا ۱۰ هزار ریال از قیمت خرید تضمینی اعلامی دولت بیشتر است.
بر اساس تصمیم شورای اقتصاد، هر کیلوگرم برنج طارم محلی مازندران ٩ هزار و ٨٢٨ تومان، برنج شیرودی پنج هزار و ٨٨۶ تومان و رقم ندا و نعمت کیلویی پنج هزار و ٢٢٨ تومان قیمت گذاری شده است.
خرید تضمینی برنج ارقام کم محصول با هدف حفظ منافع کشاورز در حالی در دستور کار قرار گرفت که با رویکرد خوداتکایی تولید برنج در تضاد است، چرا که عملکرد ارقام محلی به مراتب کمتر از ارقام پرمحصول است.
بر اساس طرح خوداتکایی برنج، تا پایان برنامه ششم توسعه سطح زیر کشت ارقام پر محصول در استان های مازندران و گیلان باید به ۲۵۵ هزار هکتار افزایش یابد در حالی که هم اکنون در کمتر از ۲۰ هزار هکتار از اراضی شالیزاری شمال برنج رقم پر محصول کشت می شود.
عملکرد برنج رقم شیرودی و فجر که از ارقام پرمحصول هستند در هر هکتار هفت تن شلتوک است و رقم ندا هم به هشت تا هشت و نیم تن می رسد، اما میزان عملکرد ارقام سنتی مانند طارم محلی و هاشمی حدود پنج تن شلتوک است.
کمبود آب و خشکسالی سبب شده است تا حمایت از کشت ارقام پرمحصول به دلیل طولانی بودن دوره رشدشان که حدود ۲۵ تا ۳۵ روز بیشتر از ارقام محلی است و نیاز آبی بیشتر آنها که سه هزار متر مکعب در هکتار بیشتر است، از دستور کار خارج شود و امسال برای نخستین بار با هدف حفظ منافع کشاورز، خرید تضمینی ارقام کم محصول در دستور کار قرار گیرد.
** خلوتی مراکز خرید برنج در مازندران
مدیر عامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه ۲ کشور در باره وضعیت بازار برنج و خرید تضمینی این محصول گفت: مراکز خرید توافقی برنج در مازندران از حدود یک ماه پیش فعال شد ولی شالیکاران محصولشان را به مراکز خرید تحویل نمی دهند که این نشانه رضایت و بالا بودن قیمت برنج در بازار است.
سید محمد جعفری  در عین حال گفت که دولت برای خرید برنج چهار ماه مهلت تعیین کرد که این مدت تمدید نخواهد شد .
خرید تضمینی برنج از کشاورزان استان مازندران تا ۱۵ آذر ماه سال جاری ادامه دارد .
وی از برنجکاران خواست تا در صورت تصمیم به تحویل محصول به مراکز خرید در آمل ، بابل ، فریدونکنار و نکا، معرفی نامه از جهاد کشاورزی این شهرستان ها دریافت کنند.
** تنظیم بازار برنج
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران هم وضعیت بازار برنج را ایده آل و مناسب توصیف کرد و گفت: با اعلام بموقع خرید تضمینی برنج توسط دولت، به رغم عرضه یکباره این محصول استراتژیک ، اما نوسان قیمت نداریم.
عزیزالله شهیدی فر با بیان اینکه دولت با انجام بموقع خرید تضمینی کمک زیادی به شالیکاران کرده است،افزود: در حال حاضر بیش از ۸۰درصد شالی استان برداشت و عمده آن وارد بازار شده است.
وی توضیح داد: خوشبختانه امسال اعلام قیمت تضمینی سبب شد تا نگرانی شالیکاران از احتمال کاهش قیمت از بین برود و به همین دلیل نیز بدون دغدغه و بر اساس رضایتمندی و نیازشان برنج مازاد بر نیازشان را به فروش می رسانند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت : یکی از مزیت های قیمت تضمینی اعلام شده این است که ۷۵۰ تومان در هر کیلوگرم بیشتر از قیمت سال گذشته است و با توجه به این که بموقع هم اعلام شده، دست دلالان و واسطه ها را کوتاه کرده است.
شهیدی فر با اشاره به اینکه این قیمت تا حدود زیادی برای شالیکاران مقرون به صرفه و رضایتخش است، افزود: قیمت خرید تضمینی با هدف تعیین کارشناسی کف قیمت بازار بوده و به طور یقین برنج در بازار بیشتر از قیمت اعلام شده خرید و فروش خواهد شد.
دولت تدبیر و امید از سال ۹۳ با ممنوع کردن واردات برنج در فصل برداشت محصول داخلی ، گام مهمی را برای ایجاد تعادل در بازار برداشت تا دلالان با همدستی وارد کنندگان ، بازار برنج را همزمان با برداشت محصول داخلی اشباع نکنند .
قیمت برنج مازندران تا سال ۹۳ و پیش از اجرای سیاست ممنوع کردن واردات در فصل برداشت و عدم خرید توافقی و یا تضمین ارقام محلی ، همواره در اوج برداشت شالیزارها به پایین ترین حد خود می رسید به گونه ای که در بعضی از سال های دهه ۸۰ کشاورزان محصولشان را به قیمت کمتر از هزینه تولید فروختند که تبعات آن فروش دهها هکتار شالیزاری و تغییر کاربری آنها بوده است .
امسال ۲۰۸ هزار هکتار از زمین های کشاورزی مازندران زیر کشت برنج رفت و برداشت شالی هم از اواخر ماه تیر آغاز شد و بسته به شرایط آب و هوایی مناطق مختلف تا پایان شهریور ادامه می یابد./ایرنا

print

پاسخی بگذارید