تاریخ: ۱۹:۵۴ :: ۱۳۹۷/۰۶/۱۶
آیا اقتصاد جهان ۸۰ سال به عقب می‌رود؟

موج دوم افزایش تعرفه های وارداتی کالاهای چین به امریکا از روز سوم سپتامبر سال جاری اجرا شد. از این روز تعرفه وارداتی کالاهای چینی ۲۵ درصد افزایش یافت . دولت چین هنوز پاسخ خود را اعلام نکرده است.

مونا مشهدی‌رجبی: در دور اول افزایش تعرفه‌ها، امریکا و چین هر یک تعرفه های واردات کالاهایی به ارزش ۵۰ میلیارد دلار را افزایش دادند. این سیاست اول توسط امریکا اجرا شد و سپس چین اقدام به مقابله به مثل کرد. حال امریکا اعلام کرده است تعرفه وارداتی کالاهایی به ارزش ۲۰۰ میلیارد دلار از کشور چین به امریکا را افزایش می دهد و به ۲۵ درصد می‌رساند. این سیاست هزینه دیگری را به اقتصاد امریکا تحمیل خواهد کرد و این کشور را با تنش های سیاسی و مالی بزرگ روبرو می کند.

سی‌ان‌بی‌سی نوشت جنگ تجاری امریکا و چین بزرگترین خطری است که اقتصاد دنیا را تهدید می کند، خطری که می تواند دنیا را به سمت رکودی بزرگ هدایت کند و حتی تجربه تلخ رکود بزرگ دهه ۱۹۳۰ میلادی را تکرار کند. پیش از رکود بزرگ در دهه ۱۹۳۰ ،کشورها به بهانه حمایت از اقتصاد داخلی اقدام به ممانعت از واردات کالاهای مختلف کردند و همین مساله سبب شد تا یکی از فاکتورهای مهم سازنده رشد اقتصادی که تجارت است ، تضعیف شود و در نهایت رکود تشدید شود.به نظر می رسد این روزهای تلخ در اقتصاد دنیا در حال تکرار شدن است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا که در پشت میز کارش در کاخ سفید نشسته است، اعلام کرد که توافقنامه تجارت دوجانبه با مکزیک را جایگزین توافقنامه تجارت آزاد آمریکای شمالی می‌کند

فیلیپ هیلدبراند، معاون رییس موسسه بلک راک، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در مدیریت سرمایه در امریکا، به سی ان بی سی گفت: دونالد ترامپ با آغاز جنگ تجاری با چین نه تنها اقتصاد امریکا را در معرض خطرات بزرگی قرار داده است بلکه تهدیدی بزرگ برای اقتصاد دنیا ایجاد کرد.

وی با اشاره به اینکه فدرال رزرو امریکا سیاست افزایش نرخ بهره بانکی را در پیش گرفته است که سیاستی مناسب و ضروری است گفت: با توجه به سیاستهای فدرال رزرو ، تامین اعتبار برای اجرای طرح های مختلف اقتصادی و صنعتی در امریکا سخت تر خواهد شد زیرا انتظار رشد اقتصادی و رشد فرصتهای شغلی وجود دارد ولی با توجه به تشدید جنگ تجاری بین امریکا و چین و عدم عقب نشینی امریکا در مورد سیاستی که نادرستی ان بارها توسط اقتصاددانان تاکید شده است، نه تنها ما نمی توانیم رشد اقتصادی را تجربه کنیم بلکه از این پس نرخ رشد اقتصادی امریکا کمتر هم می شود. در شرایطی که نرخ رشد اقتصادی کمتر می شود، تقاضا برای کالاهای صادراتی امریکا توسط چین کاهش پیدا می کند و حتی چین خرید نفت امریکا را نیز کاهش خواهد داد، دیگر افزایش نرخ بهره بانکی سیاست درستی نخواهد بود.

وی در مصاحبه ای با شبکه خبری سی ان بی سی تاکید کرد سیاستهای کنونی امریکا تهدیدی بزرگ علیه اقتصاد دنیا است. تهدیدی که می تواند آینده اقتصاد دنیا را متشنج و بحرانی کند، رشد اقتصادی را کاهش دهد، بیکاری را افزایش دهد و تجربه تلخ رکود اقتصادی را برای ما تکرار کند.

به نظر می رسد روزهای سختی در انتظار اقتصاد جهان است و این سیاستها می‌تواند روزهای سخت اقتصاد را سخت ترکند.

print

پاسخی بگذارید