تاریخ: ۱۱:۴۹ :: ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
افزایش 60درصدی صادرات فرش دستباف گلستان

12درصد از اشتغال گلستان مربوط به صنعت فرش دستباف و تولیدات صنایع دستی است که طبق گزارش معاون امور بازرگانی توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، امسال صادرات فرش دستباف 60 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل بیشتر شد.

به گزارش اقتصاد شمال به نقل از روابط عمومی صنعت معدن و تجارت گلستان، درویشعلی حسن زاده گفت: امسال میزان صادرات فرش دستباف از گلستان 25 هزار مترمربع به ارزش یک میلیون و 300هزار دلار بود.
وی بیان کرد: امسال 82 هزار مترمربع فرش دستباف در استان تولید شده که این میزان تولید 54 درصد بیشتر از مدت مشابه پارسال است.
حسن زاده در خصوص حمایت از بافندگان فرش دستباف در استان، گفت: پرداخت تسهیلات در قالب مشاغل خانگی ، بیمه قالیبافان، برپایی دوره های آموزشی برای ارتقا مهارت و تجهیز و راه اندازی کارگاه قالیبافی از جمله برنامه های حمایتی این سازمان در استان است.
به گفته وی امسال 38 کارگاه قالیبافی در استان تجهیز و راه اندازی شد و تسهیلات به هر بافنده فرش دستباف واجد شرایط هم تا سقف 100 میلیون ریال با کارمزد 4 درصد پرداخت می شود.
مراسم پایانی و معرفی نفرات برتر دومین نمایشگاه تخصصی فرش دستباف و صنایع وابسته در گلستان قرار است بهمن ماه سالجاری در استان برگزار شود.
طبق گزارش سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان، در این استان 50 هزار بافنده فعال وجود دارد که 38 هزار نفر از آن ها کارت بافندگی دارند و 6 هزار نفر هم زیر پوشش خدمات تامین اجتماعی هستند.
همچنین طبق آمار این سازمان، میزان تولید سالیانه فرش دستبافت شامل انواع قالی، قالیچه، گبه، تابلو فرش و فرش‌های بزرگ حدود 30 هزار مترمربع است.
به گزارش ایرنا، تعداد زیاد بافندگان و واحدهای تولیدی، بیش از 250 شرکت تعاونی فرش دستباف، وجود ظرفیت‌های مناسب نظیر تولید فرش ترکمنی و فرش ابریشم منحصر به‌فرد و تنوع طرح و رنگ و نوع ( فرش ترکمنی، گلیم، جاجیم، گبه و طرح‌های خاص ) از جمله نقاط قوت و فرصت های فرش دستبافت استان است.

print

پاسخی بگذارید