تاریخ: ۱۰:۵۹ :: ۱۳۹۷/۱۰/۱۵
بخش خدمات بیشترین سهم اشتغال را دارد

تازه‌ترین نتایج طرح آمارگیری نیروی کار حاکی از آن است که بخش خدمات در میان بخش های اقتصادی با ۴۹.۹ درصد بیش‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است.

به گزارش اقتصاد شمال بر اساس گزارش مرکز آمار ایران از نتایج طرح آمارگیری نیروی‌کار در پاییز سال ۱۳۹۷،  بررسی اشتغال در بخش‌های عمده فعالیت اقتصادی نشان می‌دهد که بخش خدمات با ۴۹.۹ درصد بیش‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است و بخشهای صنعت با ۳۲.۹ درصد و کشاورزی با ۱۷.۲ درصد در رده بعدی قرار دارند.

سهم شاغلان بخش کشاورزی در پاییز ۱۳۹۷ نسبت به فصل مشابه سال قبل ۰.۱ درصد افزایش داشته است؛ این در حالی است که سهم شاغلان بخش صنعت هیچگونه تغییری نداشته و از سهم شاغلان بخش خدمات ۰.۱ درصد کاسته شده است.

سوم اشتغال ناقص نیز نشان می‌دهد که ۱۱.۷ درصد جمعیت شاغل، دارای اشتغال ناقص بوده‌اند. این شاخص در بین مردان بیش‌تر از زنان و در نقاط روستایی بیش‌تر از نقاط شهری بوده است. سهم اشتغال ناقص در پاییز ۱۳۹۷ نسبت به فصل مشابه سال قبل ۰.۷ درصد افزایش داشته است.

بررسی سهم شاغلین ۱۰ ساله و بیش‌تر با ساعت کار معمول ۴۹ ساعت و بیش‌تر بیانگر آن است که ۳۶.۵ درصد شاغلین به طور معمول ۴۹ ساعت و بیش‌تر در هفته کار می‌کنند. این شاخص که یکی از مولفه‌های کار شایسته به شمار می‌رود نشان می‌دهد در کشور سهم زیادی از شاغلین بیشتر از استاندارد کار می‌کنند. این شاخص نسبت به فصل مشابه سال قبل ۰.۹ درصد کاهش داشته است.

بر اساس این گزارش، در پاییز ۱۳۹۷ سهم جمعیت بیکار فارغ التحصیل آموزش عالی از کل بیکاران ۴۰.۷ درصد بوده است. این سهم در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به روستایی بالاتر است. بررسی تغییرات این شاخص نشان می‌دهد که نسبت به فصل مشابه قبل ۳.۶ درصد افزایش داشته است.

 برابر آمارها،  بیضش از سه میلیون بیکار در کشور وجود دارد و سالانه ۸۰۰ هزار نفر نیروی متقاضی کار جدید به این آمار افزوده و وارد بازار کار می‌شوند که بر این اساس فراهم کردن فرصتهای شغلی مناسب برای جوانان جویای کار و تحصیلکردگان دانشگاهی امری ضروری به شمار می‌رود. دولت در برنامه ششم توسعه، مکلف شده است نرخ بیکاری را تا چشم‌انداز ۱۴۰۰ به ۸.۶ درصد کاهش دهد. در حال حاضر دولت با اجرای طرح اشتغال روستایی و عشایری و طرح ساماندهی فارغ التحصیلان بیکار  به عنوان دو هدفگذاری مهم در حوزه اشتغال، به سمت مقابله با بیکاری گام برداشته است.

ایسنا

print

پاسخی بگذارید