تاریخ: ۸:۳۵ :: ۱۳۹۷/۰۲/۲۹

برای اولین بار در بازار سرمایه ایران یک اوراق بدهی بدون ضامن منتشر می شود.

در مرحله تازه انتشار اوراق بدهی در بازار سرمایه، فردا یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۹۷، برای اولین بار در بازار سرمایه ایران، اوراق بدهی بدون ضامن منتشر می شود.

بر اساس این گزارش، ۸ هزار میلیارد ریال اوراق اجاره مبتنی بر سهام شرکت مخابرات ایران با تعهد پذیره‌نویسی و بازارگردانی این اوراق با تامین سرمایه لوتوس پارسیان در بورس اوراق بهادار تهران عرضه ‌می شود.

جزئیات انتشار اوراق

درباره این عرضه، ابوالفضل شهرآبادی معاون تامین مالی این شرکت درباره جزئیات انتشار اوراق اجاره مخابرات گفت: اوراق اجاره مبتنی بر سهام شرکت مخابرات ایران اولین اوراق بدهی است که بدون وجود رکن ضامن، در بازار سرمایه عرضه می‌شود و در واقع قرار است سهام شرکت مخابرات ایران و نیز سهام شرکت ارتباطات سیار به عنوان وثیقه‌ انتشار این اوراق قرار گیرد.

شهرآبادی در ادامه گفت: اوراق اجاره مخابرات ایران به منظور خرید تجهیزات این شرکت، با سررسید ۴ ساله منتشر می‌شود و مواعد پرداخت سود اوراق سه ماه یکبار خواهد بود.

۹۱۰ هزار ریال، حداقل قیمت اوراق

وی افزود: این اوراق با نماد «صخابر۱۰۲» به روش حراج و حداقل قیمت ۹۱۰ هزار ریال به ازای هر ورقه عرضه خواهد شد و کارگزاری پارسیان عامل فروش اوراق است و متقاضیان خرید این اوراق نیز می‌توانند با داشتن کد معاملاتی، از طریق همه کارگزاری‌های عضو بورس اوراق بهادار تهران این اوراق را خریداری نمایند.

نرخ سود اوراق

همچنین، مجتبی جهانگیری مدیر عملیات بازار تامین سرمایه لوتوس پارسیان درباره نرخ سود اوراق توضیح داد: نرخ اسمی سود این اوراق ۱۶ درصد سالانه روزشمار است که در مواعد سه ماه یک بار پرداخت می‌شود؛ اما تامین سرمایه لوتوس پارسیان به عنوان بازارگردان این اوراق به منظور افزایش جذابیت نرخ سرمایه‌گذاری، ‌ مدلی برای بازارگردانی اوراق درنظر گرفته است.

نرخ بازده مؤثر اوراق

بر اساس این مدل، نرخ بازده مؤثر اوراق (YTM) برای خریدارانی که در زمان پذیره‌نویسی اقدام به خرید نمایند و در سررسید یک ساله اوراق را بفروشند، ۲۳ درصد سالانه معادل ۲۱ درصد سالانه روزشمار خواهد بود و در صورت فروش اوراق قبل از سررسید یک ساله نیز مطابق مظنه بازارگردانی اعلام شده، ‌ نرخ بازدهی که نصیب سرمایه‌گذاران می‌شود، معادل ۲۰ درصد سالانه روزشمار است.

اوراق اجاره مبتنی بر سهام چیست؟

گفتنی است انتشار اوراق اجاره مبتنی بر سهام در آذر ماه سال ۹۵ به تأیید کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار رسید و مطابق بند (الف) ماده (۱) دستورالعمل انتشار اوراق اجاره مصوب ۱۱ مرداد ۸۹، اوراق اجاره، اوراق بهادار با نام و قابل نقل و انتقالی است که نشان‌دهندۀ مالکیت مشاع دارندۀ آن در دارایی مبنای انتشار اوراق اجاره است.

همچنین پس از انتشار این اوراق، رابطه موجر و مستأجر میان سرمایه‌گذاران و بانی برقرار می‌شود.

print

پاسخی بگذارید