تاریخ: ۲۱:۴۴ :: ۱۴۰۱/۰۸/۲۹
اوراق گواهی ارزی چیست؟

کارشناس اقتصادی گفت: با انتشار اوراق گواهی ارزی تقاضا برای خرید اسکناس دلار کاهش پیدا می‌کند.

به گزارش اقتصاد گستر شمال،اصغر بالسینی گفت: بانک مرکزی اخیرا ابزار سیاست گذاری به اسم اوراق گواهی ارزی را معرفی کرده است که از شنبه ۲۸ آبان در شعب منتخب بانک ملی به فروش رفت.

او می‌گوید: این ابزار مانند سایر اوراق، ولی با ویژگی‌های خاص است مانند این که سر رسید این اوراق سه ماه بوده، متقاضیان این اوراق حداقل باید ۱۰۰۰ دلار یعنی ۱۰ برگه ۱۰۰ دلاری و حداکثر ۴ هزار دلار از آن را خریداری کنند در نهایت نیز امکان تحویل فیزیکی در سررسید اعلامی وجود دارد.

او گفت: در هفته‌های گذشته بازار ارز به شدت متلاطم بود و این نوسانات سبب شد بخش‌های مختلف اقتصادی شرایط نامناسبی را تجربه کنند در این راستا بانک مرکزی از روش‌های جدیدی برای کنترل رشد نرخ ارز و شرایط استفاده کرد که اوراق گواهی ارزی نیز یکی از این ابزار بود.

اومی گوید: در کل هدف از انتشار اوراق گواهی ارزی این است که بانک مرکزی بتواند متقاضیان سرمایه گذاری در بازار اسکناس را از بازار خارج کند. یعنی افراد به جای خرید اسکناس دلار ریال خود را بدهند و اوراق گواهی ارزی خریداری کنند و در سررسید مشخص با تحویل اوراق اسکناس خود را دریافت و در نتیجه تقاضا برای خرید اسکناس دلار کاهش پیدا می‌کند.

او گفت: بر اساس آنچه که بانک مرکزی اعلام کرده است افرادی که اوراق گواهی ارزی را خریداری می‌کنند با نرخ پایانی روز قبل معاملات دلار توافقی در بازار متشکل می‌توانند آن را دریافت کنند یعنی فردی که شنبه اوراق گواهی ارزی خریده است نرخ آخرین روز کاری بازار متشکل ارزی در نظر گرفته و افراد به ازای آن ریال واریز و گواهی دریافت می‌کنند به طور مثال اگر اکنون دلار ۳۳ هزار تومان مورد معامله قرار گرفته شده باشد و در سرسید سه ماهه به ۴۰ هزار تومان رسیده مبلغ ۷ هزار تومان به سود افراد خواهد بود.

او می‌گوید:این سیاست را باید از جهات مختلف بررسی کرد.البته که به عنوان یک مسکن است و اثر طولانی نخواهد داشت، اما در کل باید یک سری نکات مطرح شود شرط موفقیت طرح این است که مردم و سرمایه گذاران انگیزه اقتصادی کافی برای خرید این اوراق را داشته باشند. تفاوت نرخ دلار بازار و بازار متشکل ارزی می‌تواند انگیزه ورود برای خرید گواهی اوراق ارزی را کمتر کند.

او گفت: ابزار‌های مالی زمانی کارایی خواهند داشت که عوامل اصلی ایجاد بحران و التهاب در بازار ارز کنترل شود و تکیه مطلق بر این ابزار‌های محدود ،اثر گذاری کمی دارد.

print

پاسخی بگذارید