تاریخ: ۲۲:۰۴ :: ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
بیش از هزار و ۵۰۰ تن وش‌پنبه از کشاورزان گلستان خریداری شد

مدیر تعاون روستایی گلستان از خرید توافقی بیش از هزار و ۵۰۰ تن وش پنبه از کشاورزان این استان از چهارم شهریور تاکنون خبر داد.

نورمحمد کوچکی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: خرید این میزان وش پنبه توسط شرکت تعاونی کشاورزی پنبه و دانه های روغنی منطقه گرگان تا اوایل ماه دی ادامه دارد.
به گفته وی امسال به دلیل شدت خشکسالی، تولید وش پنبه در واحد سطح کاهش دارد و به همین دلیل زمان برداشت محصول از کشتزارهای منطقه نسبت به سال قبل زودتر پایان می یابد.
وی اضافه کرد: پیش بینی خرید وش پنبه توسط شرکت تعاونی کشاورزی پنبه و دانه های روغنی منطقه گرگان در سال زراعی جاری بین ۲ تا  ۲ هزار و ۵۰۰ تن است.
امسال قیمت هر کیلوگرم وش پنبه به صورت توافقی بین ۲۳۵ تا ۱۹۰ هزار ریال از کشاورزان منطقه براساس درجه کیفیت خرید می شود.
سال قبل مدیریت تعاون روستایی گلستان سه هزار تن از وش پنبه تولید شده در استان را خرید کرده بود.

بیش از هزار و ۵۰۰ تن وش‌پنبه از کشاورزان گلستان خریداری شد
امسال علاوه بر تعاون روستایی گلستان، ۹ کارخانه پنبه پاک کنی برای خرید وش پنبه در استان فعالیت دارند.
برداشت وش پنبه از سوی کشاورزان گلستان هر ساله از دهه دوم ماه شهریور آغاز می شود ولی امسال برداشت این محصول راهبردی به دلیل شدت خشکسالی از اواخر مردادماه و با ۱۵ الی ۲۰ روز زودتر از تقویم برداشت آغاز شد.
کشت پنبه در استان گلستان که از گذشته به سرزمین طلای سفید معروف بوده است، هر ساله با مساعد بودن شرایط آب و هوایی از ماه اردیبهشت با ریختن بذر در مزرعه آغاز و برداشت محصول از این کشتزارها هم تا اواخر دی پایان می یابد.
پیشتر رییس اداره پنبه و دانه های روغنی سازمان جهادکشاورزی گلستان به ایرنا گفته بود : در سال جاری در سطح  ۱۸ هزار هکتار کشت پنبه در این استان انجام شده است.

علی موسی خانی افزود: امسال پیش بینی تولید وش پنبه از سطح زیرکشت گلستان در صورت وجود شرایط نرمال آب و هوایی در منطقه بیش از ۴۰ هزار تن بود ولی خشکسالی امسال مقدار برداشت را به ۳۰ هزار تن کاهش داده است.
اقلیم متنوع، زمین های زراعی مستعد، وجود مرکز تخصصی تحقیقات پنبه کشور، استقرار کارخانه های پنبه پاک کنی و روغن کشی، واحد ریسندگی و بافندگی علی آباد از جمله ظرفیت های سرمایه گذاری برای رونق زراعت پنبه در گلستان است.

استان مرزی گلستان دارای ۶۶۷ هزار هکتار زمین زراعی حاصلخیز است که هر ساله به زیر کشت محصولات زراعی مختلف از جمله پنبه می‌رود.

print

پاسخی بگذارید