رئیس اتاق بازرگانی مازندران خبرداد
تاریخ: ۱۱:۵۲ :: ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
افزایش 13درصدی ارزش صادرات مازندران

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی مازندران گفت که ارزش کالاهای صادراتی این خطه شمال کشور در 9 ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 13 درصد رشد داشته است.

به گزارش اقتصاد شمال ، عبدالله مهاجر روز پنجشنبه در همایش تجلیل از صادرکنندگان نمونه مازندران در ساری افزود: در سال جاری حدود 513 هزار تن کالای تولیدی به ارزش 345 میلیون دلار از گمرکات این استان به خارج از کشور صادر شده است.
وی نوسان ارزی، تسهیل روند بروکراسی اداری، تفویض اختیار به استان ها و همراهی دستگاه های مرتبط صادراتی را علت اصلی این رشد بیان کرده است.
مهاجر تنوع سازی کالاهای صادراتی را از دیگر دلایل برای رشد ارزش کالاهای صادراتی مازندران در سال جاری بیان کرد که از 32 قلم کالای صادراتی در سنوات گذشته به 62 قلم رسیده است.
*** پیش بینی رشد 25 درصدی صادرات
دبیر شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی مازندران پیش بینی کرد تا میزان رشد صادرات با روند فعلی از مازندران در پایان سال جاری به 25 درصد برسد.
مهاجر خاطرنشان کرد: براساس برنامه ریزی این خطه شمال کشور باید میزان صادراتش را تا پایان برنامه ششم به 3 میلیارد دلار برساند و به نظر می رسد این امر با برداشتن موانع صادراتی عملی شود.
وی صادرات سالانه مازندران را در شرایط فعلی با احتساب کالاهای تولیدی این استان که از سایر گمرکات کشور انجام می شود را در حدود یک میلیارد دلار بیان کرده است.
وی توجه به رفع مشکلات تولید، تسهیل در مبادلات بانکی و مالی، کاهش تعرفه کمرگی و تفویض اختیارات به استان ها را از راهکارهای مهم برای رشد صادرات بیان کرده است.
*** منطقی شدن نرخ ارز
دبیرکارگروه صادرات در مازندران با اشاره به افزایش صادرات این استان در سال جاری نوسان ارزی را مهمترین مزیت برای این افزایش بیان کرد.
محمد محمدپورعمران در این نشست گفت: باید نرخ ارز نیز همراه با تورم به صورت منطقی رشد داشته باشد تا با جبران بخشی از زیان تولید، راهکار برای صادرات این محصولات فراهم شود.
وی حمایت از واحدهای تولیدی تاثیرگذار صادراتی را راهکاری دیگر برای تثبیت صادرات بیان کرد و از سرمایه گذاری 5 هزار میلیارد ریالی در کاله به عنوان یکی از واحدهای صنعتی لبنی تاثیرگذار در صادرات به عنوان نمونه ای حمایت از تثبیت صادراتی بیان کرد.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت مازندران خاطرنشان کرد: با این سرمایه گذاری طرح پالایشگاه شیر از سوی این واحد صنعتی در سطح کشور و استان در دست اجراست و با تکمیل آن حدود یک میلیارد دلار به صادرات غیرنفتی کشور افزوده می شود.
محمدپور اظهار داشت: براساس برنامه ریزی استانی برای تحقق صادرات 3 میلیارد دلاری حمایت از سایر واحدهای تاثیرگذار صادرات محور نیز انجام خواهد شد.
وی از تولید محصولات آبزی و خاویاری یکی دیگر از این واحدهای تاثیرگذار صادراتی برشمرد و اظهار داشت: پیش بینی می شود تا واحدهای آبزپروری خاویاری تا 1400 به پنج واحد برسد که در صورت تحقق حدود 2.5 میلیارد دلار به ارزش صادراتی مازندران افزوده می شود.
*** پیوستن کشور به اوراسیا
مدیرکل صمت مازندران از پیوستن ایران به سازمان اقتصادی اوراسیا تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: براساس آخرین گزارش تمام کشورهای عضو این سازمان اقتصادی از ورود ایران استقبال کردند و تا پایان سال نیز اجرایی می شود.
محمدپور خاطرنشان کرد: با پیوستن ایران به این سازمان اقتصادی منطقه ای که دور از دسترس تحریم ظالمانه نیز قرار دارد، تعرفه ترجیحی حدود 700 قلم کالا صادراتی و وارداتی کاهش خواهد یافت و صادرات ما به این کشورها سودآور خواهد شد.
**** همراهی دستگاه های اجرایی با واحدهای تولیدی
دبیرکارگروه توسعه صادرات مازندران گفت: در شرایط فعلی برای تحقق آمار صادرات و کاهش اتکاء به نفت باید تمام دستگاه های اجرایی تاثیرگذار به خصوص شرکت های خدماتی با واحدهای تولیدی همراهی کنند.
محمدپور اظهار داشت: شرکت های خدماتی در این بخش کمک بیشتری به این واحدها داشته باشند و با تدریجی کردن دریافت مطالبات به این واحدها کمک کنند.
وی بهره گیری واحدهای تولیدی و صنعتی از تسهیلات اشتغالزایی روستایی را از دیگر مطالبات صنعت از دستگاه های اجرایی دانست.
استان مازندران بیش از 3 هزار واحد تولیدی و صنعتی دارد که حدود 60 هزار نفر در این واحدها اشتغال دارند.
منبع:ایرنا

print

پاسخی بگذارید