سرپرست حوزه نظارت گمرکات مازندران
تاریخ: ۱۱:۳۸ :: ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
تجارت خارجی گمرکات مازندران از یک میلیارد دلار گذشت

سرپرست حوزه نظارت گمرکات مازندران گفت: متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای وارداتی ۵۵۷ دلار بوده که نسبت به رقم ۶۱۰ دلار در ۶ ماهه سال گذشته ۸ درصد کاهش داشته است.

به گزارش اقتصاد گستر شمال امیر جمشیدی سرپرست حوزه نظارت گمرکات مازندران با بیان اینکه تجارت خارجی گمرکات استان در نیمه نخست امسال با ۶۹ درصد افزایش به بیش از یک میلیارد دلار رسید، گفت: میزان وزنی تجارت خارجی گمرکات استان در این مدت ۲ میلیون و ۹۱۹ هزار تن بوده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۷۹ درصد افزایش نشان می‌دهد.

او با اشاره به درآمد حاصل از تجارت خارجی گمرکات مازندران، افزود: درآمد گمرکات استان با افزایش ۱۰۵ درصدی با احتساب ضمانت نامه بالغ بر ۱۵ هزار و ۵۱۶ میلیارد ریال بوده است.

جمشیدی با اشاره به میزان صادرات قطعی، گفت: در مدت یاد شده بیش از ۷۴۳ هزار تن انواع کالا‌های غیر نفتی به ارزش ۱۵۰ میلیون و ۱۱۵ دلار صادر شد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال از نظر وزن ۳۵ و از لحاظ ارزشی ۵ درصد درصد افزایش داشته است.

او افزود: میزان واردات گمرکات مازندران در نیمسال اول امسال به ۲ میلیون و ۱۷۶ هزار تن و به ارزش یک میلیارد و ۲۱۲ میلیون دلار رسید که از افزایش ۱۰۱ درصدی در وزن و ۸۳ درصدی در ارزش نسبت به مدت مشابه سال قبل برخوردار بوده است.

جمشیدی با اشاره به اینکه در ۶ ماهه نخست امسال ۳ قلم عمده کالا‌های صادراتی شامل فرآورده‌های لبنی با ۶۲ میلیون دلار، سیمان با ۲۰ میلیون دلار مواد پلاستیکی با ۱۷ میلیون دلار بوده است، گفت: متوسط ارزش هر تن کالای صادراتی در این مدت ۲۰۲ دلار بودهکه نسبت به میانگین ارزش کالای صادراتی در مدت مشابه قبل (۲۵۹) دلار، ۰۶/۲۲ درصدکاهش داشته است.

او افزود: ۳ قلم عمده کالا‌های وارداتی در این مدت به چربی‌ها و روغن‌های حیوانی و دامی با ۴۲۹ میلیون دلار، ذرت دامی با ۴۱۳ میلیون دلار و جو دامی با ۲۱۵ میلیون دلار اختصاص داشت.

جمشیدی گفت: متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای وارداتی ۵۵۷ دلار بوده که نسبت به رقم ۶۱۰ دلار در ۶ ماهه سال گذشته ۸ درصد کاهش داشته است.

او همچنین مقاصد عمده کالا‌های صادراتی گمرکات مازندران در این مدت را به ترتیب عراق با ۷۷ میلیون دلار، روسیه با ۲۸ میلیون دلار، ترکمنستان با ۷ میلیون دلار، قزاقستان با ۷ میلیون دلار و پاکستان با ۶ میلیون دلار اعلام کرد.

سرپرست حوزه نظارت گمرکات مازندران همچنین ۵ کشور عمده مبدا کالا‌های وارداتی را به ترتیب شامل امارات متحده عربی با ۴۳۴ میلیون دلار، ترکیه با ۳۵۴ میلیون دلار، روسیه با ۱۵۸ میلیون دلار، انگلستان با ۶۰ میلیون دلار و عمان با ۴۷ میلیون دلار ذکر کرد.

او با اشاره به واردات کالا‌های اساسی در نیمسال اول امسال، گفت: در این مدت ۲ میلیون تن انواع کالا‌های اساسی به ارزش یک میلیارد و ۹۲ میلیون دلار وارد کشور شد که با اختصاص ۹۴ درصد از وزن و ۹۰ درصد از ارزش کل واردات در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش ۱۱۸ درصدی در وزن و ۱۰۳ درصد افزایش در ارزش داشته است.

جمشیدی در رابطه با اقلام عمده کالا‌های اساسی، افزود: ذرت دامی، چربی‌ها و روغن‌های حیوانی و دامی، گندم دامی، جودامی و خوراک آماده دام اقلام عمده کالا‌های اساسی وارداتی به گمرکات مازندران بودند.

print

پاسخی بگذارید