گروه: اقتصادی
تاریخ: ۱۹:۲۴ :: ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
ترخیص ۷۴ واگن بار در گمرک اینچه‌برون منتظر موافقت ترکمنستان است

مدیرکل گمرکات گلستان اعلام کرد که ۷۴ واگن و ۲۰ کامیون ترانزیت حامل سیمان، پروفیل و مواد غیرخوراکی در محل گمرک و راه‌آهن اینچه‌برون این استان در انتظار پذیرش و موافقت کشور ترکمنستان است.

سیدابراهیم حسینی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ترکمنستان از اوایل اسفند سال گذشته و برای جلوگیری از شیوع کرونا از پذیرش محموله‌های صادراتی و ترانزیتی از مرز اینچه‌ برون خودداری کرده و به کامیون‌ها و واگن‌های صادراتی ایران اجازه عبور نمی‌دهد.

وی با یادآوری گفت و گوی تلفنی ۱۰ اردیبهشت روسای جمهوری ایران و ترکمنستان، افزود: با وجود این گفت و گو که طرفین، لزوم بازگشت همکاری‌های اقتصادی به روال قبل از شیوع کرونا و برقراری تبادلات تجاری در مرزهای مشترک با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی را مورد توافق قرار دادند، هنوز امکان تبادل تجاری از گمرکات گلستان به ترکمنستان فراهم نشده است.

حسینی افزود: در صورت گشایش مرزی، امکان گندزدایی و ضدعفونی کالاهای صادراتی و ترانزیتی در راه آهن و نقطه صفر مرزی فراهم است.

اینچه برون، تنها گمرک زمینی و ریلی استان گلستان در بخش داشلی برون شهرستان ۳۵۰ هزار نفری گنبدکاووس واقع شده و حدود ۸۰ کیلومتر تا شهر گنبدکاووس فاصله دارد.

اینچه برون مرکز گمرکات گلستان بوده و زیرمجموعه آن پایانه‌های صادراتی در گرگان و گنبدکاووس، گمرک امانات پستی در گرگان، گمرک بندرترکمن و گمرک فرودگاه بین‌المللی گرگان است.

در سال‌های اخیر با بهره‌برداری از راه آهن بین المللی قزاقستان – ترکمنستان – ایران و گذر آن از اینچه برون، خدمات گمرک ریلی نیز به فعالیت معمول در مجموعه گمرکات استان اضافه شده است.

استان مرزی گلستان در شمال ایران با کشور ترکمنستان و استان های مازندران، سمنان و خراسان شمالی همسایه است.

کرونا  که ویروس عامل آن از طریق ریز قطرات فرد آلوده در هوا و نیز اشیای آلوده منتقل می‌شود و هنوز دارو و واکسن مشخصی برای آن  شناسایی نشده،  اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر ۹۸) در شهر ووهان در مرکز چین گزارش شد و  اواخر بهمن ماه ۹۸ به طور رسمی به ایران راه یافت.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: تاکنون ۹۵ هزار و ۶۴۶ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۶۳ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، جان باختگان کرونا در کشور به ۶ هزار و ۹۱ نفر رسید.

کیانوش جهانپور درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در کشور و موارد فوت ناشی از این ویروس افزود: در ۲۴ ساعت گذشته، هزار و ۶ مورد ابتلای قطعی و جدید به بیماری کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و با این حساب تاکنون ۹۵ هزار و ۶۴۶ مورد ابتلا به این بیماری در کشور ثبت شده است.

print

پاسخی بگذارید