تاریخ: ۲۲:۲۵ :: ۱۳۹۸/۰۲/۱۳
تعیین میزان افت گندم به استان های سیل زده واگذار شود

معاون برنامه ریزی وامور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت: با توجه به بارش های شدید و سیلاب های امسال و رطوبت بالای زمین های زیر کشت گندم، واگذاری اختیار تعیین درصد افت این محصول به استان های سیل زده در خواست شده تا کشاورزان کمتر متضرر شوند.

به گزارش اقتصادشمال آمنه جمشیدی رودباری  اظهار داشت: جهادکشاورزی استان در این زمینه مکاتبه ای با مسوولان وزارت جهاد کشاورزی انجام و منتظر اعلام نظر آنان هستیم.
به گزارش ایرنا امسال شورای اقتصاد نرخ مصوب خرید تضمینی گندم معمولی و برای نان را به ازای هر کیلوگرم ۱۷هزار ریال و گندم دروم را یکهزار و ۷۷۰ ریال با افت مفید چهار درصد و افت غیرمفید یک درصد ابلاغ کرده است.
وی همچنین اضافه کرد: کارشناسان زراعت در پی بررسی های اخیر پیش بینی کردند که میزان تولید گندم در زمین های زیر کشت استان به دلیل خسارت سیل و آبگرفتگی تا ۱۵ درصد کاهش داشته باشد.
جمشیدی با بیان این که گلستان جزو استان های برتر در تولید گندم کشور است، افزود: امسال ۳۴۰ هزار هکتار از اراضی مرغوب استان به کشت گندم اختصاص داشته که متاسفانه سیلاب و آبگرفتگی به بخشی از این زمین ها خسارت وارد کرده است.
کار برداشت گندم از زمین های زیر کشت گلستان در صورت مساعد بودن شرایط آب و هوایی از اوایل خرداد و از کشتزارهای شمال استان آغاز می شود.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گلستان در این پیوند به خبرنگار ایرنا گفت که تاکنون ۲۳۰ هزار هکتار از کشتزارهای گندم استان تحت تاثیر باران اخیر و برای جلوگیری از شیوع بیماری قارچی سمپاشی شده است.
به گفته محمدرضا عباسی،کار سمپاشی گندمزارها با توصیه کارشناسان پهنه، ادامه دارد.
طبق گزارش مسوولان سازمان جهادکشاورزی گلستان تاکنون ۷۰ هزار هکتار از ۳۴۰ هزار هکتار سطح زیر کشت گندم استان، بین ۹۰ تا ۱۰۰درصد خسارت دیده و محصول قابل برداشت ندارد.

print

پاسخی بگذارید