تاریخ: ۶:۲۸ :: ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
تفرقه در احمدی‌نژادی‌ها

احمدی‌نژادی‌ها هستند، گفتند باز می‌گردیم و بازگشتند.

مطهره شفیعی: احمدی‌نژادی‌ها هستند، گفتند باز می‌گردیم و بازگشتند اما نه مانند قبل با شعار «بهار» چرا که می‌دانستند بهاری در کار نخواهد بود و با مرور مواضع آنها در طی سال‌های اخیر تنها می‌توان اینگونه نگاشت که در سکوت مصلحتی بودند تا با مسیر باد همراه شوند و اگر به موفقیتی رسیدند مدعی شوند احمدی‌نژادی هستند و در غیر اینصورت اگر از آنها درباره احمدی‌نژاد سوال شد چهره خود را متعجب کرده و بگویند سال‌هاست ارتباطی میان آنها و احمدی‌نژاد وجود نداشته و یا حتی بگویند مخالف عملکرد رئیس دولت‌های نهم و دهم بودند اما برای آرامش کشور با او کار کرده بودند! با همه اینها برای ناظران قابل پیش‌بینی بود که این جریان برای رسیدن به قدرت از هیچ تلاشی روگردان نیست و اکنون پافشاری چهره‌های این جریان برخواست سیاسی خود، آرام‌آرام به تفرقه میل می‌کند.
باز هم ایفای نقش خورشیدی
این نوع از احمدی‌نژادی‌ها در همه جا هستند چه در خانواده او و چه در میان منتخبان مجلس یازدهم. احمد خورشیدی پدر داماد احمدی‌نژاد یکی از افراد بازگشته به حلقه احمدی‌نژاد است که درسال ۸۴ خود را دارای جایگاه و نفوذ در ریاست جمهوری می‌دانست اما کمی بعد متوجه شد جایگاهی ندارد و در صف منتقدان احمدی‌نژاد حضور یافت وحتی اعلام کرد در انتخابات سال ۸۸ به رضایی رای خواهد داد. مهدی فرزندش بلافاصله آن مصاحبه را تحریک دیگران عنوان کرد که پس از آن، پدر در نامه‌ای از فرزندش اعلام برائت کرد و نوشت فرزندی به نام مهدی ندارد! احمد خورشیدی دو تن از نزدیکان احمدی‌نژاد یعنی بقایی و مشایی را عامل دور شدن خودش از مرکز تصمیم‌گیری‌ها می‌دانست اما اکنون که آنها نیستند هر روز سعی دارد خودش را به تیم احمدی‌نژاد نزدیک کند و منکر اختلافات گذشته شود! مانند چند روز قبل که گفت: «احمدی‌نژاد فعلا محبوب‌ترین چهره سیاسی جمهوری اسلامی است». البته به او به این جمله اکتفا نکرد و پیامکی توسط احمد خورشیدی آزاد پدر داماد «محمود احمدی‌نژاد» به ۲۷۰ نماینده منتخب در مجلس یازدهم ارسال شد که محتوای آن چنین بود: «در صورت صلاحدید دکتر علی نیکزاد را برای ریاست یاری فرمایید».
حسینی وفادار یا برائت‌جو از احمدی‌نژاد
از میان وزرای احمدی‌نژاد ۲ وزیر به مجلس یازدهم راه پیدا کردند که شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد و علی نیکزاد وزیر مسکن احمدی‌نژاد هستند. رفتارهای حسینی هم تا حدودی به خورشیدی شباهت دارد. وی خود را دوستدار احمدی‌نژاد معرفی می‌کند و به تازکی گفته است: «از بعد از سال ۹۶ ارتباط سیاسی با ایشان نداشتم ولی ارتباط عاطفی و اخلاقی ما پابرجاست. ارتباط اخلاقی به این معنا که در مناسبت‌های مختلف، موضوعات مختلف و اعیاد مختلف بنده با ایشان تماس می‌گیرم و عرض ارادت می‌کنم. البته ایشان هم روحیه تواضع و مهربانی دارند و بنده و دیگر دوستانشان را مورد التفات خود قرار می‌دهند. بنابراین ارتباط عاطفی خیلی خوبی داریم». او می‌گوید از سال ۹۶ ارتباطی با احمدی‌نژاد نداشته و در عین حال از ارتباط عاطفی خود با او می‌گوید اما مشخص نیست که چرا حسینی اشاره‌ای به بیانیه برائت از احمدی‌نژاد ندارد که در سال ۹۷ امضا شد. خبرآنلاین ۲۴ فروردین ۹۷ نوشت: «در بیانیه‌ای که از سوی ۴۳ نفز از اعضای کابینه‌های نهم و دهم امضا شده بود، نامه پراکنی‌های غیرمتعارف، طرح خواسته‌های غیرقانونی مانند برگزاری زودهنگام انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی، تضعیف نهادها و ارکان نظام اسلامی به بهانه نقد و اصلاحگری، عدم ترجیح مصالح ملی بر مسائل شخصی و گروهی مانند تکرار موضوع مهندسی انتخابات و… از سوی محمود احمدی‌نژاد مورد انتقاد قرار گرفته است» و نام شمس‌الدین حسینی به عنوان یکی از امضاکنندگان نامه ذکر شده است. این تناقض او را در گعده برائت جویان مصلحتی قرار داده است.
نیکزاد هنوز منتقد احمدی‌نژاد است
علی نیکزاد هم وزیر احمدی‌نژاد بود اما برخلاف حسینی نامه انتقادی در سال ۹۷ را امضا نکرد و خبرآنلاین او را از وزرایی دانست که مخالف احمدی‎نژادند اما بیانیه برائت از او را امضا نکردند. آبان ۹۶ هم حجت‌الاسلام امیری‌فر از نزدیکان احمدی‌نژاد گفته بود: «نیکزاد را می‌دانم که با آقای احمدی‌نژاد زاویه دارد چراکه اگر غیر آن بود او در جریان انتخابات ۹۶ به ستاد آقای رئیسی نمی‌رفت. شما این را بدانید شخصیت‌هایی مانندآقای نیکزاد، خلیلی، محمد حسینی و… هیچکدام احمدی‌نژاد را قبول ندارند». چالش نیکزاد و احمدی‌نژاد را می‌توان در اسفند ۹۱ مشاهده کرد که نیکزاد قصد کاندیداتوری برای انتخابات داشت. روزنامه جوان نوشت: «بر اساس اخبار رسیده، محمود احمدی‌نژاد که چندی پیش نسبت به کاندیداتوری علی نیکزاد، ابراز رضایت کرده و قول‌هایی را به وی داده بود، ظاهرا از تصمیم خود برگشته و به نیکزاد گفته است که دیگر این موضوع را پی‌گیری نکند. برگشت احمدی‌نژاد از تصمیم قبلی خود، در حالی صورت می‌گیرد که ظاهرا اصرار نیکزاد برای کاندیداتوری در انتخابات بیشتر شده است. نیکزاد اعلام کرده است که بر اساس بررسی‌هایی که انجام داده است، شرایط از قبل، برای کاندیداتوری وی بهتر شده است و بر همین اساس اصرار بر کاندیداتوری دارد».
درانتظار پایان سکوت نیکزاد
اکنون مشخص شده که چرا خورشیدی سفارش نیکزاد را می‌کند و سعی دارد او را عضوی از حلقه وفادار به احمدی‌نژاد معرفی کند. نیکزاد تمایل دارد که مستقل باشد و در زیر چتر احمدی‌نژاد تعریف نشود اما این وضعیت برای گعده احمدی‌نژادی‌ها خوشایند نیست و از سکوت وزیر مسکن خود استفاده و او را یکی از نیروهای متعهد به احمدی‌نژاد معرفی می‌کنند. مشخص نیست نیکزاد چه زمانی پرده از واقعیت بر می‌دارد و هویت برنامه‌ریزان تیم احمدی‌نژاد رو خواهد شد.

print

پاسخی بگذارید