تاریخ: ۱۸:۱۶ :: ۱۴۰۲/۰۶/۲۶
تقویت شبکه برق، مطالبه ۱۵ ساله اهالی بلده نور از استاندار مازندران

استاندار مازندران با اشاره به وقفه ۱۵ ساله در ساخت پست ۶۳/۲۰ کیلوولت بخش بلده شهرستان نور در غرب مازندران بر ضرورت راه اندازی این طرح مهم در دولت مردمی سیزدهم تاکید کرد.

به گزارش اقتصاد گستر شمال به نفل از  خبرنگار ایرنا، عملیات اجرایی این طرح به طول حدود ۴۲ کیلومتر در سال ۱۳۸۷ حدفاصل محدوده مرکز بخش کجور نوشهر تا بلده با کارفرمایی شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان و پیمانکاری شرکت مهندسی اترک سازه پارس گستر در بلده نور غرب مازندران با هدف رفع ضعف افت ولتاژ برق، راه اندازی شهرک صنعتی به منظور ایجاد اشتغال، پایداری شبکه و پیشگیری از خاموشی مشترکان آغاز شد.

در زمان حاضر برق مشترکان اهالی بخش بلده با شبکه گذاری فشار متوسط به طول بیش از ۱۰۰ کیلومتر تامین می شود که متاسفانه در زمان اوج مصرف و شرائط نامساعد جوی قطع می شود، معضلی که سال ها اهالی این نقاط شهری و روستایی بخش ییلاقی و کوهستانی بلده را رنج می دهدو سبب نارضایتی آنان شده است.

استاندار مازندران روز یکشنبه در جریان بازدید از این طرح تاکید کرد : به زودی نشستی با حضور دهیاران به ویژه دهیار روستای ورازان، منابع طبیعی و دیگر مسوولان دستگاه های مرتبط در این شهرستان برگزار و هرچه زودتر این مشکل باید برطرف شود.

سیدمحمود حسینی پور گفت : در نظام اسلامی زیبنده نیست که یک طرح سال ها برای اجرای آن فرصت سوزی شود هرگونه اتلاف وقت و صرف زمان برای اجرای این طرح در هیچ شرایطی توجیه پذیر نیست و بنابراین مسیری که مدنظر است که کمترین آسیبی به اراضی کشاورزی و مستنثیات مردم وارد می شود این طرح باید اجرایی شود.

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان در این باره گفت : عملیات اجرایی این طرح در سال ۱۳۸۷ مصوب و بنا بود در کمتر از سه سال به سرانجام برسد اما متاسفانه بنا به دلایلی مانند محدودیت های زیست محیطی، شرائط نامساعد جوی، جانمایی برای احداث پست و تنش های محلی زمانبر شد و هنوز به سرانجام نرسیده است.

تقویت شبکه برق، مطالبه ۱۵ ساله اهالی بلده نور از استاندار مازندران

کوروش موسوی تاکامی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : موانع پیش پای روند اجرای این طرح از سال ۱۳۹۲ بروز کرد به گونه ای که تا پیش از شکل گیری دولت سیزدهم روند احداث این پست تا ۳۵ درصد پیش رفت اما مدت ۲ سال گذشته روند پیشرفت پروژه به حدود ۶۵ درصد رسیده است و با این وجود برای تکمیل آن همچنان با تنش های محلی در منطقه به ویژه در روستای “ورازان” این بخش مواجهیم به گونه ای مدت ۲ ماه است پیمانکار به خاطر همین موضوع دست از کار کشیده و پروژه تعطیل شده است.

روستای ورازان حدود ۷۲ کیلو متری شهرستان نور واقع شده است. این روستا از شمال به کپ و کالج، ازجنوب به قله ی آزاد کوه، از مشرق به یوش و بلده و قله سیاه سنگ و از مغرب به روستای شاه ناجر و کجورمشرف است.

این مسوول استانی اظهار کرد : این طرح بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه در بر دارد که ۲۵۰ میلیارد تومان آن بابت احداث ۴۲ کیلومتر خطوط انتقال و بقیه هم صرف احداث پست خواهد شد که از زمان شروع عملیات اجرایی طرح، بیش از ۵۰ درصد ساخت فونداسیون و تامین تجهیزات با صرف ۲۵۰ میلیارد تومان انجام گرفته است اگر تنش های محلی برطرف شود مدت ۲ ماه آینده تجهیزات نصب و راه اندازی خواهد شد.

موسوی تاکامی ادامه داد : ضمن آنکه از مجموع ۱۸۰ عدد فونداسیون در این مسیر ۴۲ کیلومتری، ۱۶۷ مورد آن اجرایی و برای ۱۳ مورد فونداسیون مصالح تامین شده که متاسفانه با تنش های محلی و معارضین ملکی در مسیر اجرای طرح در روستای ورازان مواجه هستیم.

وی با ابراز نگرانی از موانع در روند اجرای این طرح گفت : با اینکه از لحاظ مالی توانیر هیچگونه مشکلی ندارد اما اراضی در مسیر اجرای طرح متعلق به تعدادی اندک از مالکان روستای ورزان و بخشی هم منابع طبیعی است با این وجود از صاحبان این اراضی خواسته شده اسناد و مدارک محکمه پسند در صورتی که به وزارت نیرو ارایه دهند براساس نرخ کارشناسی روز از آنان خریداری می شود متاسفانه باز هم آنان کوتاهی می کنند.

تقویت شبکه برق، مطالبه ۱۵ ساله اهالی بلده نور از استاندار مازندران

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان گفت : این موضوع در قالب نامه نگاری و نشست های حضوری با فرماندار و دهیاران منطقه به ویژه دهیار روستای ورازان درمیان گذاشته شد و قرار بود با کدخدا منشی حل شود که متاسفانه نشد و به تازگی هم استاندار مازندران با شماری از معاونانش و مدیران استانی از این طرح بازدید کردند.

پانزدهمین سفر شهرستانی استاندار مازندران و هیات همراه روز یکشنبه به بخش ییلاقی و تاریخی بلده شهرستان نورغرب مازندران انجام گرفت و در این سفر یکروزه که مسوولان محلی، فرماندار، بخشداران و نماینده مردم شهرستان های نور و محمود آباد مقام عالی دولت و هیات همراه در استان را همراهی می کردند سخنرانی استاندار در روستای کام، ادای احترام به مقام شامخ شهدای گمنام شهر بلده، بازدید از تعدادی واحدهای تولیدی، سخنرانی در جمع دهیاران، شوراهای اسلامی و مسوولان در آستانه امامزاده عباس (ع) روستای “نج ” و بازدید از پروژه با عنوان احداث پست ۶۳/۲۰ کیلوولت و سخرانی در یادواره ۳۳ شهید شهر بلده از مهم ترین اهداف تعریف شده در این سفر بود که انجام گرفت.

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان گفت : از آنجایی که این طرح در ارتفاع سه هزار متری، مسیر بسیار سخت و دشواری اجرایی شده به عبارتی در نوک صخره ها انجام گرفته بنابراین نمی توان مسیر اجرای آن را تغییر داد چرا که این طرح از گذشته مورد کار کارشناسی و مطالعه قرار گرفته و نکته مهم تر درصورتی اگر تا پایان مهر به سرانجام نرسد دولت ملزم است بابت تعلیق به پیمانکاران هزینه فهرست بها پرداخت نماید.

بخش بلده با برخورداری از ۴۵ نقطه روستایی و یک نقطه شهری، هفت هزار نفر جمعیت ثابت و سه برابر جمعیت متغییر در فاصله حدود ۱۳۰ کیلومتری شهرستان نور غرب مازندران قرار دارد.

print

پاسخی بگذارید