تاریخ: ۲۳:۵۷ :: ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
توصیه به دامداران گلستان برای عبور از تنش حرارتی

مدیر امور دام جهادکشاورزی گلستان به دامداران استان توصیه کرد برای عبور از تنش حرارتی پیش رو و کاهش حداکثری خسارت ها از مشاوره کارشناسان دامپروری استفاده کنند.

به گزارش اقتصاد شمال غلامرضا هلاکو  اظهار داشت: گلستان با داشتن آب و هوایی مرطوب و نیمه گرم بیش از ۵ تا ۶ ماه شرایطی را برای دام ها، به ویژه دام های پرتولید و حساس ایجاد می کند که مواد خوراکی به جای تولید شیر، گوشت و رشد، صرف مقابله با تنش حرارتی می شود.
وی گفت: مطالعه داده های هواشناسی و بررسی های میدانی در سال های گذشته به ویژه در نواحی میانی و شمالی استان حاکی از تجربه تنش حرارتی متوسط و گاهی شدید توسط دام های این مناطق است که ضرورت دارد دامداران در نیمی از سال به سلامت و راحتی دام های خود توجه کنند.
وی افزود: دامداران گلستان برای مقابله با این شرایط باید به فکر مدیریت گله بوده و با دریافت مشاوره فنی از کارشناسان مرتبط از کاهش تولید شیر، کاهش باروری دام ها، بروز بیماری ها و کاهش درآمد و ضرر و زیان اقتصادی جلوگیری کنند.
هلاکو گفت: اگر دامداران به اثرات محیط بر فعالیت دامپروری توجه نکنند، تلف شدن گوساله ها، بروز بیماری های اسیدوز، لنگش، کبد چرب، ورم پستان و عفونت های مختلف، کاهش قطعی تولید شیر، ناباروری، کاهش گوساله زایی در هر سال و افزایش روزهای شیردهی و حتی مرگ دام دور از انتظار نیست.
مدیر امور دام جهادکشاورزی گلستان به دامداران توصیه کرد: گروه بندی دام در جایگاه جداگانه را در دستور کار مزرعه قرار دهند.
وی پیشنهاد کرد دامداران ایجاد شرایط مناسب در جایگاه، پیش بینی فضای مناسب آخور، نصب سایبان، نصب مه پاش با مشاوره کارشناسان، تغذیه علوفه با کیفیت مناسب، تامین آب خنک با دمای مناسب، تغذیه دام ها در ساعات خنک تر، استفاده از افزودنی های خوراکی نظیر ویتامین سی، نیاسین، بافرها، مخمرهای کشت شده، بی کربنات سدیم و اسیدیفایرهای مناسب را با مشاوره کارشناسان، محدود کردن تغذیه پروتئین های حیوانی، خوراک ریزی کافی و استفاده از جیره های مخلوط و جلوگیری از تغذیه ۲ تا ۳ کیلوگرم غلات در هر وعده را برای عبور از تنش حرارتی انجام دهند.
هلاکو افزود: طبق برآورد سالانه بیش از ۲۵۰ میلیارد ریال از محل وجود تنش حرارتی به دام های دامداران این استان خسارت وارد می شود.
استان گلستان که از قطب های مهم دامپروری کشور به شمار می رود، بیش از ۳ میلیون و ۷۰۰ واحد دامی دارد.

ایرنا

print

پاسخی بگذارید