تاریخ: ۲۳:۳۶ :: ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
تولید ۹ تن پیله تر کرم ابریشم در سوادکوه‌شمالی

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سوادکوه‌شمالی از تولید ۹۱۰۰ کیلوگرم پیله تر ابریشم به ارزش اقتصادی بیش از ۲ میلیارد تومان در این شهرستان خبر داد.

قاسم حکمت‌شعار با اشاره به اتمام برداشت پیله کرم ابریشم در شهرستان سوادکوه شمالی، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از ۲۸۷ جبعه تخم نوغان توزیع شده در این شهرستان، بیش از ۹ تن پیله تر تولید شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سوادکوه‌شمالی به اجرای آموزش‌های ترویجی در این شهرستان اشاره کرد و افزود: فعالیت نوغانداران پرورش کرم ابریشم در این شهرستان امسال ۲ میلیارد تومان برای نوغانداران شهرستان عایدی داشت.

حکمت‌شعار با اشاره به افزایش پرورش دهندگان کرم ابریشم طی چند سال اخیر در این شهرستان، گفت: توزیع رایگان ۸ تلمبار طبقاتی متحرک پرورش کرم ابریشم، توزیع رایگان ۲۰۰ جعبه تخم نوغان و ۱۰۰ کیلوگرم پودر سم «پافسول» برای ضدّ عفونی کرم ابریشم، توزیع ۴ هزار اصله نهال توت یارانه‌ای و توزیع رایگان ۳۰ عدد قیچی دسته بلند باغبانی جهت برداشت برگ توت از سوی مدیریت هماهنگی ترویج استان از جمله حمایت‌های سازمان جهاد کشاورزی استان جهت توسعه حرفه نوغانداری و تشویق و ترغیب نوغانداران این شهرستان طی فصل پرورش اخیر بوده است.

وی  با بیان اینکه منطقه لفور شهرستان سوادکوه شمالی قدمتی دیرینه در امر نوغانداری داشته و به دلیل کوتاه‌بودن دوره پرورش و قیمت‌ مناسب فروش پیله، نوغانداری در سال‌های اخیر در کنار دیگر فعالیت‌های کشاورزی و دامداری مورد توجه بیشتر بهره‌برداران بویژه زنان خانه‌دار قرار گرفته است تاکید کرد: از آنجاکه این حرفه نیاز به سرمایه‌گذاری کلان اولیه ندارد و از نهال کشت شده توت به عنوان منبع غذایی کرم ابریشــم می‌توان تا ۲۵ سال بهره‌برداری کرد، مقرون به صرفه بوده و کمکی برای بالا بردن توان اقتصادی خانواده است.

print

پاسخی بگذارید