رییس سازمان مهندسی ساختمان مازندران
تاریخ: ۲۳:۵۹ :: ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
شهر فروشی بلای مهندسی ساختمان شهرهای مازندران شده است

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران نسبت به اجرایی نشدن ضوابط و مقررات طراحی و عملیات ساخت وساز در شهرهای استان انتقاد کرد و گفت: فروش تراکم توسط شهرداری ها و اجرایی نشدن طرح های مهندسی ،بلای جان ساختمان شهرهای استان شده است.

به گزارش اقتصاد گستر شمال به نقل از خبرنگار ایرنا ،عهد یزدی نژاد عصر یکشنبه در همایش گرامیداشت پنجم اسفند روز مهندس استان مازندران افزود: اگرچه نظام مهندسی ساختمان همواره در اجرای مقررات ملی ساختمان طی سال های گذشته گام های موثری برداشته است ، اما شهرداری ها با تراکم فروشی و از محل ماده صد همه مقررات را زیر پا می گذارد.

وی با بیان این که مسأله جدی نظام مهندسی ساختمان با شهرداری های مازندران غیر واقعی نشان دادن فعالیت درست و منطقی مهندسی است ، گفت: این که نقشه ها و طراحی های نظام مهندسی ساختمان در شهرداری اجرا نشود و بدون ضابطه طرح های ساختمانی از سوی شهرداری متوقف شود ، بسیار آزار دهنده شده است.

یزدی نژاد به زلزله ترکیه و عواقب ناشی از بی توجهی به مقررات ساختمان سازی اشاره کرد و گفت: به طور یقین ماده صد شهرداری ها یکی از مهمترین آسیب های ساخت وساز در شهرهای مازندران است، امروز کیفیت و استاندارد تولید مصالح ساختمانی ، طراحی های اصولی و اجرای مقررات ملی ساختمان را فدای ملاحظات سیاسی ، اداری و غیر مستند نکنیم.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران با توضیح این که مهندسی ساختمان با معیارهای زیادی سنجیده می شود که نقش مهندسان این نظام محوری است ، ادامه داد: امروز مصالح ساختمانی که در استان استفاده می شود ،استاندارد های لازم را ندارد .

وی با بیان این که همه قوانین و مقرررات در مهندسی ساختمان کامل است اما به درستی اجرا نمی شود ، تصریح کرد: مسوولان اجرایی به خصوص صنعت، معدن و تجارت ، سازمان استاندارد و اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی و راه و شهر سازی به عنوان دستگاه های اجرایی مرتبط با ساخت و ساز باید نسبت به وظایف خود دقت بیشتری در عمل داشته باشند.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران با ذکر این نکته که استقرار آزمایشگاه های معتبر استاندارد در محل معادن و مکان توزیع مصالح ساختمانی ضروری است، گفت: صنعت و معدن باید نسبت به نظارت تولید مصالح ساختمانی بیش از پیش توجه کند.

وی یکی از معضلات و دغدغه های اساسی در ساختمان سازی مازندران را نبود ایمنی کارگاهها عنوان کرد و گفت: حضور ماموران اداره تعاون ، کار و رفاه اجتماعی در رصد و نظارت بر کارگاه های ایمن ساخت و ساز مطالبه جدی نظام مهندسی ساختمان است.

وی با بیان این که کم کاری این دستگاه اجرایی شبب شد تا مهندسان نظام مهندسی ساختمان با چالش محاکم قضایی مواجه شوند، ادامه داد: استقرار مسوول ایمنی کار در کارگاه باید جدی گرفته شود ، از طرفی آموزش کارگران ماهر نیز از دیگر دغدغه های نظام مهندسی ساختمان است.

لزوم توجه به بیمه پایه مهندسان ساختمان

وی به افزایش تلفات جانی و مصدومیت در ساختمان سازی مازندران به دلیل بی توجهی به ایمنی کارگاه های ساختمانی اشاره کرد و بیان داشت: بیمه پایه مهندسان ساختمان مطالبه جدی نظام است که این مقوله در کمیسیون عمران و بودجه مجلس شورای اسلامی در حال نهایی شدن است.

وی تعداد اعضای نظام مهندسی ساختمان در مازندران را ۳۹هزار نفر اعلام کرد و ادامه دد: از این تعداد ۲۲هزار مهندس فاقد پروانه و حدود ۱۸ هزار نفر دارای پروانه هستند.

وی با بیان این که در سال جاری چهار میلیون و ۱۳۵هزارو ۹۹۲ متر مربع خدمات مهندسی توسط مهندسان عضو سازمان نظان مهندسی ساختمان عملیاتی شده است، گفت: گردش مالی این میزان ساخت وساز ۲۰ هزار میلیارد تومان است.

وی با بیان این که طبق بررسی های صورت گرفته سالانه به همین میزان گردش مالی در طرح های ساختمان سازی و عمرانی به صورت غیر قانونی در حال اجرا است، گفت: این میزان ساخت وساز غیر قانونی در استان فاجعه آمیز است.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران آمار مکاتبات تقاضای توقف عملیات تخلف در ساخت و ساز توسط نظام مهندسی ساختمان در شهرداری های استان را ۱۸۳ مورد اعلام کرد و گفت: متاسفانه این نوع مکاتبات با شهرداری ها بلا اثر و بدون جواب مانده است.

وی به افزایش ۱۱درصدی فوتی و ۱۴درصد مصدومیت ناشی از حوادث کار در ساختمان سازی مازندران در ۹ ماهه امسال نسبت به سال گذشته اشاره کرد و گفت: در ۹ ماهه امسال ۹۴نفر فوت و ۶۳۲ مصدوم شدند.

وی به بیان این که امسال ۴۰۷ پرونده تخلف در شورای انتظامی مهندسی ساختمان مازندران تشکیل شده است، گفت: ۵۲ درصد این پرونده ها حکم گرفتند ، بدانید به هیچ عنوان چشم روی قصور مهندسی نمی بندیم و شورای انتظامی ساختمان مازندران با قدرت کار می کند و حتی دسترسی به این شورا را با راه اندازی سامانه الکترونیک تسهیل کردیم.

وی با تاکید بر این که سازمان نظام مهندسی ساختمان فقط اجرای قانون و مقررات ملی ساختمان را دنبال می کند.

یزدی نژاد گفت: عدم مناسب سازی ساختمان ها و معابر برای معلولان ، عدم اجرای ضوابط صرفه جویی انرژی در ساختمان سازی و با وجود گسترش بلند مرتبه سازی ، راهبرد مناسبی برای تایید آتش نشانی وجود ندارد را از چالش های پیش روی شهرداری ها است.

وی گفت: نگاه انقباظی در مازندران سبب شده است تا این خطه یکی از گران ترین استان های کشور در ساختمان سازی شود ،چراکه هزینه ساخت بسیار بالا است.

رییس سازمان مهندسی ساختمان مازندران گفت: اگر همه تعرفه ها متناسب با مسوولیت حرفه ای مهندسان در نظام مهندسی ساختمان واقعی شود ، تمامی مباحث مقررات ملی ساختمان را عملیاتی می کنیم.

print

پاسخی بگذارید