گروه: اقتصادی
تاریخ: ۱۹:۰۱ :: ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
تکمیل سد آقدکش آق‌قلا به ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد

رییس گروه سدها و مدیریت سیلاب شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت که تکمیل سد در دست احداث آقدکش با هدف ذخیره‌سازی و کنترل سیلاب شهرستان آق‌قلا به ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد اعتبار نیاز دارد.

روابط عمومی این شرکت، حسن جمشیدی افزود: بر خلاف سال های گذشته، امسال اعتبارات مناسبی برای تکمیل این سد در نظر گرفته شد که در صورت تداوم تخصیص اعتبارات، فاز اول این طرح سال ۱۳۹۹ مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

وی به اهمیت ساخت این سد اشاره کرد و گفت: با توجه به محدودیت ظرفیت آب‌گذری رودخانه گرگانرود در محدوده آق‌قلا و پایین دست آن، احداث این سد علاوه بر انحراف، مدیریت و ذخیره سازی سیلاب گرگانرود می تواند زمینه استفاده از آب ذخیره شده در بخش های صنعت و کشاورزی را نیز فراهم کند.

رییس گروه سدها و مدیریت سیلاب شرکت آب منطقه‌ای گلستان افزود: این سد دارای ۳ بخش سیستم انحراف سیلاب، سیستم انتقال سیلاب و مخازن ذخیره سیلاب در سطح هزار هکتار است که در صورت بهره برداری از آن می توان بیش از ۲۰ میلیون متر مکعب از سیلاب های رودخانه گرگانرود را در مواقع ضروری منحرف کرد.

جمشیدی با بیان اینکه حجم مخازن ذخیره احداثی این سد ۲۷ میلیون متر مکعب است، افزود: از این حجم ۷.۵ میلیون متر مکعب برای انحراف سیلاب و مابقی مربوط به ذخیره سیلاب جهت تامین آب کشاورزی و صنعت است.

عملیات ساخت سد آقدکش از تابستان سال ۹۲ با هدف ذخیره سازی و کنترل سیلاب در استان گلستان آغاز شد و در سیل ابتدای ۹۸ هم به دلیل گستردگی سیلاب و اهمیت سد در مهار سیل، بر تکمیل آن تاکید شد.

print

پاسخی بگذارید