نگاه اقتصاد شمال به بازار آشفته کاغذ
تاریخ: ۱:۵۲ :: ۱۳۹۷/۱۱/۱۷

نوسانات قیمت کاغذ نه تنها مرگ تدریجی مطبوعات را در پی خواهد داشت بلکه صنعت چاپ را هم به مخاطره می اندازد صنعتی که نیروی کار بزرگی را تحت الشعاع قرار می دهد .

بهاره نوری:  وضعیت این روزهای بازار کاغذ به گونه ای است که نفس جمع زیادی از مطبوعاتی ها  را به شماره انداخته است. تا جایی که تعدادی از صاحبان امتیاز نشریات چاپی حاضر به واگذاری رسانه مکتوب خود هستند و اعلام می کنند که توان هزینه های انتشار نشریه کاغذی خود را ندارند .

زندگی نباتی مطبوعات ایران سال هاست که به دلیل نبود بازار رقابتی در این عرصه ،حمایت های دولتی  و نداشتن محتوایی مردم پسند  ادامه داشته است اما این روزها خطر مرگ این قشر بیش از همیشه محتمل شده است .

نوسانات قیمت کاغذ نه تنها مرگ تدریجی مطبوعات را در پی خواهد داشت بلکه صنعت چاپ را هم به مخاطره می اندازد صنعتی که نیروی کار بزرگی را تحت الشعاع قرار می دهد .

اقتصاد شمال در باره بازار این روزهای کاغذ با محمد حیدری یکی از اعضای کارگروه تنظیم بازار کاغذ گفتگو کرده است که در این باره می خوانیم.

18 نماینده در کارگروه کاغذ

عضو کارگروه تنظیم بازار  کاغذ در خصوص آخرین فعالیت های کارگروه تنظیم بازار کاغذ  آن را برای تامین نیاز کاغذ مطبوعات کشور  مطلوب دانست و اظهار داشت:تجمیع کارگروه های مختلف کاغذ در یک کارگروه که  با حضور بیش از 18 نماینده رسمی از سوی وزارت ارشاد ،وزارت صمت ، بانک مرکزی ،گمرک، ناشران ، صنف مطبوعات و رئیس اتحادیه واردکنندگان تشکیل شد از موازی کاری و تشویش در این بازار جلوگیری کرده است .

محمد حیدری با اشاره به اینکه کلیه اختیارات وزارت صمت در زمینه کاغذ به کارگروه تنظیم بازار کاغذ  محول شده است ، تا کید کرد: دلایل ظهور افرادی همچون سلطان کاغذ نبود اشراف مرتبط با صنف مطبوعات به عنوان یکی از مصرف کنندگان عمده این محصول در  بازار بوده است.

چرا امیرزاده استعفا داد؟

دبیر انجمن مدیران رسانه در خصوص استعفای همایون امیرزاده از کارگروه تنظیم بازارکاغذ  با ارائه توضیحاتی با بیان اینکه امیرزاده علاوه بر کارگروه کاغذ در کارگروههای دیگری نیز به واسطه سمت  و تجربه خود در معاونت فرهنگی  به عنوان  نماینده تام الاختیار وزارت ارشاد  فعالیت می کرد ؛ افزود: دلیل استعفای وی حجم کاری بالا در سمت مدیرکل روابط عمومی بوده و باتوجه به این که معاونت فرهنگی باید در کارگروه  دارای نماینده ای به  عنوان دبیر باشد مقرر شد یعقوب فروغیان به عنوان جانشین وی در این کارگروه  و با استفاده از تجربیات همایون امیرزاده اقدامات لازم  را  پیش ببرد.

وی در این باره ادامه داد:  امیرزاده پیش از قبول پست مدیرکل روابط عمومی وزارت ارشاد، سمت مدیرکل معاونت فرهنگی در وزارت ارشاد  را داشت که همین امر سبب شده بود وی اشرافیت کاملی بر این حوزه داشته باشد.

رسانه های شاکی از قیمت کاغذ گزارش دهند

عضو کارگروه تنظیم بازار  کاغذ در این باره گفت: وزارت ارشاد بازوی اجرایی برای برخورد با متخلفان در بازار کاغذ ندارد و اگر هر یک از مدیران رسانه ها تخلفی را در این زمینه مشاهده کرده اند می توانند شکایت خود را به سازمان تعزیرات و سازمان حمایت از مصرف کنندگان ارائه دهند.

وی با بیان اینکه یکی از اولویت های کاری کارگروه کاغذ تسهیل در امر واردات است ، عنوان کرد: کارگروه کاغذ با شناسایی اهلیت تمامی واردکنندگان این محصول در بازار بر واردات این محصول کاربردی نظارت می کند تا از هر گونه سوءاستفاده در این زمینه جلو گیری شود.

حیدری تاکید کرد:تمامی پرو فرما در زمینه واردات کاغذ  یا همان سندی که واردکننده شرایط خود را برای ورود کالا ها اعلام می کند توسط این کارگروه پیگیری و اصلیت بازرگان به تایید می رسد .

دبیر انجمن صنفی مدیران رسانه به توضیحات بیشتر در این خصوص پرداخت و افزود: با دستور کارگروه وارد کننده باید به معاونت مطبوعاتی و یا معاونت فرهنگی تعهد بدهد که کاغذ وارد شده را برای شرایط توزیع آماده کند و در اختیار مصرف کنندگان قرار دهد و اگر بازرگانی دست به گرانفروشی بزند، پرو فرمای بعدی وی، مورد تایید قرار نمی گیرد.

حیدری تسهیل در امر تامین  ارز دولتی رابرای بازرگانان از جمله وظایف دیگر کارگروه کاغذ عنوان کردو گفت:تامین نشدن  این ارز از سوی بانک مرکزی موجب تعلل در این زمینه شده و هیچ کارشکنی از سوی کارگروه کاغذ صورت نگرفته است .

وی با بیان اینکه تامین  ارز تایید شده از سوی بانک مرکزی ورود کاغذ به بازار و کاهش قیمت انواع رول و تحریر آن را در پی خواهد داشت ، بیان کرد:این کارگروه در زمینه گمرک هم روند تسهیل کننده را داشته است که بیش از 99درصد کاغذ مورد نیاز از بندر نوشهر وارد کشور می شود.

وی با بیان اینکه اگر کارگروه تنظیم کاغذ فعالیت نداشته باشد کلیه روند واردات کاغذ به وزارت صمت باز می گردد ، معایب این امر را  برای مطبوعات بر شمردو افزود: با خارج شدن اولویت مطبوعات از سهم یارانه کاغذ  کارگاه های تولیدی و صنعتی با ارائه پول نقد کاغذ را برای مصرف خریداری می کنند و سهمی برای استفاده مطبوعات باقی نمی ماند .

حیدری تاکید کرد: یکی از مزایای فعالیت کارگروه کاغذ،  گرفتن سهم مصرفی این محصول  برای مطبوعات است تا نیاز این بخش با مشکلات کمتری تامین شود.

تامین  ارز از سوی بانک مرکزی ورود کاغذ به بازار مصرف را تسهیل می کند

وی هر گونه تاخیر و کمبود کاغذ را دلیل تامین نشدن ارز دانست و تاکید کرد: عدم وجود ارز درخواستی بازرگانان در بانک مرکزی و وجود اختلال در سیستم انتقال پول به کارخانه سازنده کاغذ برای حمل بار این روند  را با کندی مواجه کرده است و  کارگروه هیچ تعللی در وظایف خود انجام نداده است.

حیدری دور نمای بازار کاغذ را اینگونه توصیف کردو بیان داشت: کارگروه کاغذ  تاکنون 132 میلیون دلار مصوبه داشته است؛ بدین صورت که تمام مراحل انجام شده و اکنون در مرحله تامین ارز از سوی  بانک مرکزی قرار دارد که  اگر این رقم تامین گردد  حدود 20 هزار تن کاغذ وارد بازار می شود و قیمت  این محصول را متعادل می کند.

وی همچنین در خصوص تامین کاغذ مورد نیاز مجلات گفت: شرکت تعاونی ناشران آشنا همکاری خوبی با کارگروه دارد و در این زمینه آمادگی خود را برای تامین کاغذ مصرفی اعلام کرده است .

حیدری تاکید کرد: در حوزه کاغذ تحریر مشکل کمتری وجود دارد اما قیمت نسبت به کف بازار بیشتر است؛ متاسفانه در حوزه مطبوعات نیز با فقدان کاغذ مواجه هستیم که امیدواریم به زودی این مشکل رفع شود.

وی  با بیان این که باتوجه به شرایط فعلی، ارز مبادله ای به پنج گروه کاغذ داده می شود  خاطر نشان کرد: کاغذ در دسته نخست کالاهای گروه یک قرار دارد و ارز 4200 تومانی به آن داده می شود و قیمت جهانی کاغذ 100 یورو در هر تن کاهش یافته است؛ به همین خاطر اگر بانک مرکزی همکاری کند قیمت های داخلی نیز کاهش می یابد.

ماجرای تورم در بازار کاغذ همچون دیگر کالاها وضعیتی بغرنج را برای ادامه حیات مطبوعات فراهم آورد شاید با گذراندن این روزهای سخت مطبوعات کشور بیش از گذشته نیاز به بازنگری در شیوه کسب و کار خود را ضروری بدانند.

print

پاسخی بگذارید