تاریخ: ۱۱:۲۵ :: ۱۳۹۶/۱۱/۰۹

در جریان تعیین تکلیف و پرداخت وجوه سپرده‌گذاران تعاونی منحل شده فرشتگان حدود ۳۷۴۸ میلیارد تومان از محل خط اعتباری بانک مرکزی به آنها پرداخت شده است.

حدود ۱۰ ماه است که تعیین تکلیف سپرده‌گذاران فرشتگان آغاز شده که با توجه به وقفه‌ به وجود آمده در آن، اکنون ادامه دارد. فرشتگان بزرگترین تعاونی منحل شده در زیرمجموعه هشت‌گانه موسسه کاسپین است که به طور مرحله‌ای و از سقف سه میلیون تومان تعیین تکلیف سپرده‌گذاران آن از اردیبهشت‌ماه شروع شد و تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان تا تیرماه پیش رفت، ولی در این دوره زمانی به دلیل مسدود شدن حساب‌های کاسپین و نبود جریان نقدینگی تعیین تکلیف و پرداخت وجوه نیز متوقف شد تا این‌که دوباره در آبان‌ماه و با رفع مسدودی حساب‌ها و توافقات بین بانک مرکزی و قوه قضاییه پرداخت‌ها از سرگرفته شد.

تازه‌ترین آمارها از پرداخت‌ها به سپرده‌گذاران فرشتگان نشان می‌دهد که مجموع پرداختی تا پایان دی‌ماه به ۳۷۴۸ میلیارد تومان رسیده است. این مبلغ عمدتا از محل خط اعتباری که بانک مرکزی به وسیله گرفتن دارایی‌ها و اموال فرشتگان اختصاص می‌دهد، تامین شده است.

جزئیات پرداختی‌ها حاکی از آن است که حدود ۳۹۷ هزار و ۶۴۷ نفر از سپرده‌گذاران فرشتگان دارای سپرده تا ۱۰ میلیون و کمتر هستند که از این تعداد ۳۹۱ هزار و ۳۲۸ نفر با مراجعه به ۱۲۰ شعبه کاسپین توانسته‌اند حدود ۹۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان دریافت کنند. در این حالت حدود ۹۸.۴ درصد از مجموع سپرده‌گذاران این بخش تعیین تکلیف شده‌اند.

همچنین سپرده‌های بین ۱۰ میلیون تا ۲۰۰ میلیون تومان حدود ۵۲ هزار و ۶۴ نفر را در بر می‌گیرد که از این تعداد ۴۹ هزار و ۹۲۲ نفر با مراجعه به شعب در مجموع ۱۹۳۵ میلیارد تومان دریافت کرده‌اند. در سایر دریافتی‌ها نیز ۸۹۹۵ نفر سپرده بیش از ۲۰۰ میلیون تومان دارند که از این تعداد ۸۷۰۱ نفر یعنی حدود ۹۶ درصد برای دریافت سپرده به شعب کاسپین مراجعه کرده‌اند و در مجموع ۱۷۲۰ میلیارد تومان دریافتی داشته‌اند.

بر این اساس از مجموع ۴۵۸ هزار و ۷۰۶ نفر سپرده‌گذاری که به تعاونی فرشتگان تعلق دارند حدود ۹۸ درصد برای تعیین تکلیف سپرده‌ها به ۱۲۰ شعبه کاسپین مراجعه کرده و نسبت به سپرده‌گذاری مجدد و یا انتقال سپرده‌های خود اقدام کرده‌اند.

این در حالی است که بر اساس اعلام اخیر معاون نظارت بانک مرکزی سپرده‌گذاران فرشتگان و البته سه تعاونی دیگر واگذار شده(افضل توس، وحدت و البرز ایرانیان) فقط تا پایان بهمن‌ماه یعنی حدود ۲۲ روز دیگر فرصت دارند تا با مراجعه به شعب وضعیت حساب‌های خود را مشخص کنند.
در شرایطی برای سپرده‌های بیش از ۲۰۰ میلیون تومان نیز حداکثر تا این مبلغ پرداخت می‌شود که به هرحال برای تامین وجوه باقی‌مانده باید دارایی‌های تعاونی فرشتگان پاسخگوی کسری موجود باشد به طوری که در ازای شناسایی آنها است که خط اعتباری بانک مرکزی برای پرداخت وجوه اختصاص پیدا می‌کند.

بر اساس آمارهایی که پیش‌تر بانک مرکزی منتشر کرده بود فرشتگان حدود ۸۶۰۰ میلیارد تومان بدهی داشت که از این رقم ۳۰۰۰ میلیارد تومان سود شناسایی نشده تلقی شد، یعنی سودهایی که بعد از انحلال تعاونی در سال ۱۳۹۴ در صورت‌های مالی آن قرار گرفته بود، بنابراین حدود ۵۶۰۰ میلیارد تومان بدهی فرشتگان برآورد شد که از این مبلغ نیز آخرین اعلام بر این بود که حدود ۳۹۰۰ میلیارد تومان دارایی شناسایی شده است.

print

برچسب ها:

پاسخی بگذارید