گروه: اقتصادی
تاریخ: ۲۳:۲۳ :: ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
جزییات تغییرات ۸ ماهه قیمت‌ها در بازار

معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی به مقایسه خلاصه وضعیت قیمت در بازارهای مختلف در هشت ماهه نخست سال گذشته و امسال پرداخته است.

 براساس این گزارش که بر مبنای آمار ارائه شده از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار ایران منتشر شده، آمده است: میانگین نرخ دلار در بازار آزاد شهر تهران در هشت ماهه ۱۳۹۷ معادل ۱۰هزار و ۲۰۰ تومان بوده که در سال جاری به ۱۲ هزار و ۵۳۰ تومان افزایش یافته و رشدی ۲۲.۸ درصدی را نشان می‌دهد.

همچنین میانگین نرخ یورو در بازار آزاد شهر تهران در مدت زمان مشابه از ۱۱هزار و ۹۰۰ تومان به ۱۴ هزار و ۱۰۰ تومان افزایش یافته که ۱۸.۴ درصد افزایش یافته است. در هشت ماهه نخست سال ۱۳۹۷، میانگین قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۳ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان بوده که میانگین این رقم تا پایان آبان‌ماه امسال به ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسیده است. براین اساس قیمت سکه ۳۴.۲ درصد رشد پیدا کرده است.

این مقایسه برای سه طرح قدیم نیز حکایت از افزایشی ۳۹ درصدی دارد و قیمت این سکه از ۳ میلیون و ۸ هزار تومان به ۴ میلیون و ۲۹۰ هزار تومان رسیده است.

با این حال قیمت مسکن در مدت زمان مشابه رشدی ۷۴.۱ درصدی یافته است. بهای هر متر مربع واحد مسکونی معامله شده در شهر تهران در هشت ماهه نخست سال ۱۳۹۷ معادل ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بوده که در سال جاری این رقم به ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسیده است.

شاخص ارزش سهام معامله شده در بازار سهام (۱۰۰=۱۳۹۵) در هشت ماه سال ۱۳۹۷ برابر با ۲۶۲.۸ درصد بوده که در مدت زمان مشابه ۱۳۹۸ به ۵۷۴.۲ رسیده است که افزایشی ۱۱۸.۵ را درصدی نشان می‌دهد.

شاخص تعداد سهام معامله شده در بازار سهام (۱۰۰=۱۳۹۵) در بازار سهام نیز از ۲۰۱.۶ درصد در پایان آبان‌ماه ۱۳۹۷ به ۳۷۶.۹ درصد در پایان آبان‌ماه ۱۳۹۸ رسیده است. این رقم هم رشدی ۸۷ درصدی را به ثبت رسانده است.

آمارهای منتشر شده همچنین نشان می‌دهد که شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی کل کشور (۱۰۰=۱۳۹۵) از ۱۲۷.۳ درصد در سال ۹۷ به ۱۷۹.۲ درصد در سال جاری رسیده که رشدی ۴۰.۷ درصدی یافته است.

از سوی دیگر شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری کشور (۱۰۰=۱۳۹۵) نیز از ۱۲۷.۲ درصد برای هشت ماهه ۱۳۹۷ با رشدی ۴۰.۰۱ درصدی در مدت زمان مشابه امسال به ۱۷۸.۱ درصد رسیده است.

شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای روستایی کشور (۱۰۰=۱۳۹۵) نیز در هشت ماهه امسال با ۴۴.۹ درصد رشد نسبت به سال گذشته به ۱۸۵.۸ درصد رسیده است. این شاخص برای مدت زمان مشابه سال ۱۳۹۷ معادل ۱۲۸.۲ درصد بود.

شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی کل خانوارهای استان تهران (۱۰۰=۱۳۹۵) نیز از ۱۲۹.۳ درصد در پایان آبان‌ماه ۱۳۹۷ به ۱۸۴.۶ درصد در پایان آبان‌ماه امسال رسیده که افزایشی ۴۲.۸ درصدی را نشان می‌دهد.

print
برچسب ها: , , , , ,

پاسخی بگذارید