تاریخ: ۱۴:۳۹ :: ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
جولان شب پره های سفید آمریکایی در جنگل‌های شمال

مبارزه با آفت شب پره سفید آمریکایی که ۱۲۰ هکتار از جنگل‌های رویان را آلوده کرده بود به اتمام رسید.

حسین لزربنی کارشناس گیاهپزشکی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران – نوشهر از اتمام عملیات مبارزه با نسل اول آفت شب پره سفید آمریکایی در رویان خبر داد و گفت:این عملیات در سطح ۵۰ هکتار از عرصه جنگلکاری سنواتی”شِلِه” با اعتباری معادل ۵۰۰ میلیون ریال انجام گرفت.

او می‌گوید: ۱۲۰ هکتار از جنگلکاری سنواتی سری یک جنگل شله رویان در حال حاضر آلوده به این آفت است.

پروانه برگخوار سفید آمریکایی یکی از مهمترین آفات گیاهان مختلف در دنیاست و پس از جنگ جهانی دوم در سراسر اروپا گسترش پیدا کرد و امروزه در بسیاری از کشور‌ها در زمره آفت درجه اول محسوب می‌گردد.

این آفت اولین بار در تابستان ۱۳۸۱ از گونه‌های درختی، درختچه‌ها و گیاهان علفی در روستای لشت نشا استان گیلان گزارش شد اما به تدریج با وجود اقدامات قرنطینه  در سرتاسر نوار ساحلی  تا دامنه‌های ارتفاعی حدود ۳۵۰-۴۰۰ متری سطح دریا و بخش‌هایی از مناطق جنگلی و باغات استان‌های مازندران و گلستان انتشار دارد.

به گفته لزربنی این آفت دو نسلی است و خسارت و طغیان نسل دوم از نسل اول بیشتر بوده و مبارزه با این آفت از مرداد ماه امسال آغاز می‌شود

آفت شب پره سفید آمریکایی که از برگ حدود ۶۳۶ گونه گیاهی ،درختان جنگلی و درختان میوه تغذیه کرده و موجب خشک شدن و ریزش برگ‌ها  می شود اکنون بر روی درختان توت –انجیلی- افرا- اوجا- صنوبر- توسکا- ممرز و حتی بوته تمشک مشاهده شده است.

print

پاسخی بگذارید