گروه: اقتصادی
تاریخ: ۲۲:۵۹ :: ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
دامداران سیاهکلی با شروع خزان کوچیدند

مدیر جهاد کشاورزی سیاهکل گفت: تاکنون کوچ بیش از ۶۰ درصد دامداران این شهرستان از ییلاقات به مناطق قشلاقی در پایین دست انجام شده است .

بهزاد کوهستانی عصر پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت :در بهار علاوه بر دامداران شهرستان سیاهکل، دامداران شهرستان های لاهیجان و لنگرود نیز به مناطق ییلاقی دیلمان و پیرکوه این شهرستان کوچ می کنند که در فصل پاییز با سردشدن هوا به مناطق خود برمی گردند.

وی تعداد روستاهای مناطق ییلاقی که فقط در فصل بهار توسط دامداران استفاده می شوند را ۳۰ روستا عنوان و اضافه کرد: ییلاقات دیلمان و پیر کوه فقط در فصل بهار استفاده می شوند و در سایر ایام سال خالی از سکنه هستند.

کوهستانی با اشاره به سطح مراتع شهرستان سیاهکل خاطرنشان کرد: در بخش دیلمان و پیرکوه حدود ۱۷۰ قطعه مرتع به مساحت ۱۶ هزار و ۸۲۰ هکتار وجود دارد که توسط دامداران استفاده می شود و تعداد دام سبک ( بز و گوسفند) در شهرستان سیاهکل  ۶۵ هزار راس و تعداد دام سنگین (گوساله و گاو)  نیز حدود  ۳۰ هزار راس می باشند.

وی ادامه داد: در فصل کوچ حدود ۱۲ هزار و ۹۱۰ راس دام سبک و یک هزار و ۶۰۰ راس دام سنگین به این  شهرستان کوچ داده می شوند.

مدیر جهاد کشاورزی سیاهکل در خصوص مشکلات دامداران  شهرستان گفت: اگر جلو ورود دام های قاچاق مثل گاو میش و اسب گرفته شود، مراتع سطح شهرستان کفاف چرای دام های شهرستان سیاهکل را  می دهند  و در حال حاضر هم کوچ ییلاق به قشلاق و ییلاق به کلهت در حال انجام است که مهمترین مناطق کلهت که دامداران سیاهکلی از آن استفاده می کنند جنگل های لونک ، آغوزی و جورود است که آنان  حدود یک و  ماه و نیم  ، گله های خود را در این مناطق چرا می دهند و سپس به مناطق قشلاقی پایین دست مانند توتکی و بالارود مستقر می شوند.

وی  مهمترین مشکل دامداران کوچنده شهرستان سیاهکل را جلوگیری از ورود دام ها به مناطق جنگلی دانست و افزود :دام ها مشکلی برای  جنگل ایجاد نمی کنند و دامداران برای گذر دادن  دام ها به منطقه دیلمان و پیرکوه  از جاده سیاهکل به دیلمان استفاده کنند که خطراتی هم برای دام های آنها دارد .

مدیر جهاد کشاورزی سیاهکل ،  گرانی علوفه را  از دیگر مشکلات اساسی دامداران سیاهکلی ذکر کرد.

۶۰ درصد جمعیت شهرستان سیاهکل در مناطق روستایی ساکن هستند که حدود  ۹۰ درصد روستاییان  این شهرستان به دامداری اشتغال دارند که  ۵۰ درصد به مناطق ییلاقی دیلمان و پیرکوه کوچ می کنند.

کوچ پاییزه به مناطق قشلاقی  از ۱۵ شهریور در شهرستان سیاهکل  آغاز و تا ۱۵ آبان ادامه دارد .

print

پاسخی بگذارید