تاریخ: ۲۲:۳۹ :: ۱۳۹۷/۱۱/۲۰
رانش در زیارت

رییس آب منطقه ای گرگان گفت: لغزش زمین و رانش لایه های خاک،10 هزار تن مصالح و رسوبات را از بخش های جنگلی وارد جاده ناهارخوران به روستای زیارت گرگان کرد.

به گزارش اقتصاد شمال ، امین عموزاد روز شنبه در جلسه مدیریت بحران فرمانداری گرگان اظهار داشت: با توجه به شرایط زمین شناسی منطقه، امکان استمرار لغزش و رانش لایه های خاک و تراوش آب به مسیر وجود دارد.
وی اظهار داشت: اگر چه نیروهای امدادی در حال تلاش برای پاکسازی مسیر هستند اما این تهدید همچنان در این جاده پرتردد و کوهستانی وجود دارد.
مرتضی عباسی کارشناس منابع طبیعی گلستان هم در این جلسه گفت: در روزهای اخیر شاهد لغزش چندین باره لایه های خاک و ورود کنده درخت، سنگ، رسوبات و گل و لای به داخل جاده و رودخانه مجاور آن بودیم.
وی گفت: این حادثه طبیعی در ارتفاع 830 متری از سطح زمین رخ داده و 80 هکتار از عرصه های جنگلی منطقه را تحت تاثیر قرار داده است.
به گفته وی پایه و مرکز اصلی لغزش 150 متر از جاده اختلاف ارتفاع دارد.
کارشناس اداره کل منابع طبیعی گلستان افزود: با توجه به اینکه در هفته های اخیر 160 تا 170 میلیمتر بارش در منطقه گرگان ثبت شده امکان استمرار رانش در منطقه قابل تصور است.
عباسی ادامه داد: با توجه به توپوگرافی منطقه در حال حاضر امکان اجرای اقدامات بازدارنده کوتاه مدت وجود ندارد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان نیز در این جلسه گفت: این جاده شاهد تردد فراوان و مداوم شهروندان بوده و تصمیم گیری برای اعمال محدودیت و مسدود سازی آن دشوار است.
مهدی میقانی اظهار داشت: در اجرای طرح های ایمنی این مسیر باید به امنیت شبکه راه و مسایل اجتماعی و نارضایتی‌های عمومی ساکنین بومی نیز توجه کرد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری گلستان نیز به استفاده از ظرفیت رسانه های رسمی برای اطلاع رسانی از وضعیت این جاده تاکید کرد و گفت: دستگاه‌های متولی و دخیل در این حادثه طبیعی باید بیش از پیش با هم هماهنگ باشند.
مجتبی جمالی اظهار داشت: برای کاهش آسیب ها و خطرات احتمالی، تردد در این محور باید مدیریت شود.
فرماندار گرگان نیز گفت: با توجه به شرایط خاص محل لغزش و امکان استمرار رانش لایه های زمین برای حفظ سلامت و جان مردم ، تردد در این جاده با محدودیت مواجه است.
ابوالقاسم صفوی گفت هرچند تردد در این جاده به صورت مطلق مسدود نیست اما با هدف ایمنی بیشتر بومیان و مسافری باید با پلیس راهور شهرستان همکاری کنند و تردد با محدودیت مواجه است.
جاده روستای کوهستانی زیارت گرگان از 2 شب قبل به دلیل ریزش سنگ و رانش زمین مسدود است.
در حال حاضر با هدایت نیروهای پلیس راهور، امکان تردد کنترل شده خودروی ساکنان بومی این روستا وجود دارد.
به دلیل احتمال بروز خطر و آسیب، اجازه تردد به گردشگران و افراد غیربومی در این جاده داده نمی شود.
ایرنا

print

پاسخی بگذارید