تاریخ: ۲۲:۵۲ :: ۱۳۹۷/۱۱/۲۲

استاندار گلستان با اشاره به در اختیار داشتن 1200 هکتار از اراضی ملی ناحیه اینچه برون توسط راه آهن جمهوری اسلامی ایران خواست واگذاری این اراضی به بخش خصوصی با هدف رونق اقتصادی این منطقه تسهیل شود.

به گزارش اقتصاد شمال ،سید مناف هاشمی در نشست هم‎اندیشی وزیر امور اقتصادی و دارایی با حضور فعالان اقتصادی گلستان اظهار داشت: از سال 93 این اراضی مرتعی رایگان به راه آهن واگذار شد تا در بخشی از آن زیر ساخت های فنی و خط عریض ایجاد شود اما راه آهن در واگذاری زمین به بخش خصوصی سخت گیری می کند.
وی بیان کرد: راه آهن نباید خودش را رقیب بخش خصوصی بداند و بخواهد در حوزه احداث سوله و انبار یا سردخانه سرمایه گذاری کند.
استاندار گلستان افزود: برای رفع این موضوع چندین بار با وزیر راه و شهر سازی مذاکراتی شد و این موضوع را به رییس جمهور هم منتقل کردین که امیدواریم در آینده نزدیک به سرانجام برسد.
هاشمی همچنین به مشکلات راه آهن ایران با ترکمنستان اشاره کرد و گفت: راه آهن اینچه برون ظرفیت افزایش صادرات استان تا مرز یک میلیارد دلار را هم دارد.
حدود ۳ سال از گشایش خط‌آهن مشترک ایران، ترکمنستان و قزاقستان می‌گذرد اما هنوز از این ظرفیت به طور کامل برای توسعه صادرات و ترانزیت کالا استفاده نشده است.
یکی از مشکلاتی که تاکنون مانع بهره‌برداری کامل از مرز ریلی و خط آهن اینچه‌برون شده، چگونگی اتصال خطوط ریلی ایران و ترکمنستان است.
قوس ریل در ایران بیشتر از ترکمنستان است و در زمان بهره‌برداری اعلام شد این عریض شدن خطوط در داخل خاک ترکمنستان اتفاق خواهد افتاد.
در برخی نقاط این خط آهن، ریل ایران باید متناسب با خط ریلی کشور ترکمنستان و عریض‌تر باشد که هنوز این مشکل وجود دارد
اتصال خط عریض ریلی 2 کشور در نقطه صفر مرزی اینچه برون علاوه بر افزایش مبادلات ریلی، سبب حذف هزینه های تعویض بوژی برای دو کشور می شود.
ایرنا

print

پاسخی بگذارید