تاریخ: ۱۴:۴۷ :: ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
«غذای محلی» سفیر فرهنگی مازندران در رویداد ملی گردشگری

ارائه ۴۳ نوع غذای مازندرانی در حاشیه برگزاری رویداد ملی گردشگری مازندران که قرار است فردا چهارشنبه در بابلسر آغاز شود را می توان به عنوان نگاه هوشمندانه در تجاری سازی غذاهای محلی استان دانست.

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار ایرنا، مازندران سالانه میزبان حضور میلیونی مسافران است اما این دیار با وجود برخورداری از تنوع غذاهای سنتی بومی، فهرست واحدهای پذیرایی آن خالی از چنین غذاهایی است و خوراک به عنوان بخشی از جاذبه گردشگری در این استان همچنان مغفول مانده است.

گردشگری غذایی با وجود ۲ هزار و ۵۰۰ نوع غذای سنتی در کشور به عنوان یک صنعت مغفول مطرح و از ظرفیتهای آن در گردشگری استفاده نشده است که به اعتقاد کارشناسان امر تهیه” اطلس غذایی” به عنوان پیش نیاز توسعه این گردشگری بستر جدیدی از اشتغالزایی و جذب گردشگران خارجی و داخلی را فراهم می‌کند.

این روزها صنعت های مختلفی به عنوان ظرفیت های جذب گردشگر به جهانیان معرفی می شود که شاید یکی از خوشمزه ترین این صنایع در جذب توریست صنعت گردشگری غذایی باشد که می تواند به عنوان یک فرصت جدید پیش روی جذب توریست های ایرانگرد قرار گیرد.

مازندران، به عنوان یکی ازدیدنی ترین استان های ایران، بدون شک یکی از گردشگرپذیرترین مناطق خاورمیانه است، چنانکه به هر گوشه‌ای از آن که دیدن کنید، طبیعت منحصربه فرد آن شما را شگفت انگیز خواهد کرد اما به همان میزان که طبیعت این استان جای خود را در میان گردشگران و مسافران پیدا کرده است غذاهای محلی ویژه استان معرفی نشده و افراد کمتری آنها را می شناسند و یا در انتخاب غذاهای خود در رستوران ها این نوع غذاها را انتخاب می کنند.

کئی پلا، از کدو حلوایی رنده‌شده، پیاز، زیره، زردچوبه، گوشت چرخ‌کرده، برنج و کره‌ محلی استفاده می‌کنند. رنگ و لعاب این غذا قطعا شما را وسوسه می‌کند تا طعم آن را بچشید. در کنار این غذا تخم مرغ نیمرو و نازخاتون نیز سرو می‌شود.

کِرک بَپِرِس یا به فارسی مرغ پریده یکی دیگر از غذاهای محلی و اصیل مازندران است. برای تهیه این غذای لذیذ و مقرون به صرفه که در گذشته عمدتاً غذای طبقه متوسط و کم برخودار بود نیاز به گوجه‌فرنگی، بادمجان، رب گوجه فرنگی، پیاز، سیر، غوره، روغن و ادویه است.

گرماز، اساس این غذای بسیار مغذی و قوی شیر تازه دوشیده شده، کره محلی، برنج است که البته در برخی مناطق با کدو حلوایی نیز طبخ می شود.

اسفنا پهلو ، سرخ کردن اسفناج با روغن و پیاز کم به همراه ادویه های مخصوص و سرو آن در کنار اردک یا مرغ محلی از شیوه های مرسوم است.

اسپناساک، مواد تشکیل‌دهنده این غذای مازندرانی شامل گوشت گاو یا گوسفند، برگ سیر، پیاز، اسفناج، سبزی‌های محلی، ادویه‌های مختلف و آب است، اما می‌توانید در صورت تمایل به آن هویج هم اضافه کنید.

مالابیج یا مالاتا ، برای تهیه این غذای مازندرانی در ابتدا باید ماهی را پاک کرده و پس از پاره کردن شکم آن، مواد میانی از جمله گردو، رب انار، گلپر، فلفل، نمک و سبزی‌های محلی از جمله چوچاق را به آن اضافه کنید.

آغوز مسما ، برای تهیه این غذا به موادی همانند گوشت اردک، گردو، دانه ساییده شده انار، رب انار، پیاز، ادویه و آب نیاز است.

از جمله این غذاهای سنتی مازندران هستند؛ که علاوه بر خواص زیاد بواسطه استفاده از سبزیجات و محصولات محلی رنگ و لعاب خوبی نیز دارند که اشتها آور است.

 

با برنامه ریزی های صورت گرفته فرصت معرفی غذاهای مازندرانی به گردشگران خارجی در استان فراهم شده است و در مدت برگزاری رویداد بین المللی گردشگری که از فردا در بابلسر آغاز می شود میزی از غذاهای این استان سرو می شود.

در این پیوند معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استانداری مازندران از رونمایی و ارائه ۴۳ نوع غذای مازندرانی در جشنواره غذاهای بومی در حاشیه برگزاری رویداد ملی گردشگری مازندران، خبر داد.

حسن خیریان‌پور روز سه شنبه در جلسه هماهنگی برگزاری رویداد ملی گردشگری مازندران گفت: ۴۳ نوع غذا و پیش غذای مازندرانی و روش‌های طبخ متنوع غذاهای دریایی در قالب جشنواره غذاهای بومی استان از جمله برنامه‌های جنبی این همایش خواهد بود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استانداری مازندران افزود: ۳۴ غرفه نمایشگاهی در راستای ظرفیت‌های گردشگری استان پتانسیل‌های مربوط به صنایع‌دستی، صنعت و معدن، اتاق‌بازرگانی، اقتصاد و دارایی، علوم پزشکی، محیط زیست، پارک علو فناوری و شیلات که به نوعی مربوط به ارائه خدمات گردشگری هستند؛ معرفی می‌شود.

وی از نمایش آثار فاخر هنرمندان صنایع‌دستی و هنرهای سنتی مازندران دارای مهر اصالت ملی و بین‌المللی در این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: علاوه برآن ۱۵ غرفه نمایشگاهی نیز به صنایع‌دستی و رشته‌های سفال و سرامیک، نمدمالی، جرم و دست‌بافته‌های سنتی اختصاص یافته است و نشست‌های تخصصی با حضور بازرگانان و صادرکنندگان صنایع‌دستی در زمینه صادرات این حوزه در جنب این همایش و نمایشگاه برنامه‌ریزی شده است.

صادق برزگر نیز در این جلسه با اشاره به همزمانی این رویداد با هفته گردشگری افزود: این رویداد با نگاه لغو روادید ایران و روسیه به میزبانی اداره‌کل میراث‌فرهنگی مازندران برگزار می‌شود.

صادق برزگر از حضور دفاتر و شرکت‌های توریستی کشور به ویژه دفاتر خدمات توریستی که در زمینه تورهای ورودی فعالیت دارند؛ خبر داد و افزود: این رویداد توسط اداره‌کل با حمایت استاندار مازندران برنامه‌ریزی شده است و امیدواریم بخش‌های مختلف استان به ویژه فعالان حوزه گردشگری از این فرصت پیش آمده برای معرفی پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های خود استفاده کنند.

رویداد ملی گردشگری مازندران، پنجم مهرماه مصادف با روز جهانی گردشگری در شهرستان بابلسر برگزار می‌شود.

print

پاسخی بگذارید