تاریخ: ۲۰:۲۳ :: ۱۳۹۷/۱۲/۰۶

رییس جمهور با بیان اینکه تعداد افراد شاغل از ۲۰ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در ابتدای دولت یازدهم به حدود ۲۴ میلیون نفر رسید، گفت: متوسط اشتغال‌زایی سالیانه ۵۰۰ هزار مورد بوده است.

به گزارش اقتصاد شمال، حجت الاسلام حسن روحانی امروز و در جمع معاونین و مدیران وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با مقایسه آمار اشتغال خالص در ابتدای دولت یازدهم نسبت به ۸ سال قبل از آن و همچنین افزایش این آمار طی دولت یازدهم و دوازدهم، اظهار داشت: البته از نیاز جامعه عقب هستیم که بهترین آمار برای نشان دادن عملکرد دولت آمار شاغلین است که از ۲۰ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در ابتدای دولت امروز به آماری در حدود ۲۴ میلیون رسیده‌ایم و این بدان معنا است که طی ۵ سال، ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار اشتغال خالص ایجاد شده و این کار مهمی است که به طور متوسط در هر سال بالای ۵۰۰ هزار شغل خالص ایجاد کردیم.

وی، تولید برند و محصولات با کیفیت را موجب اعتماد مردم دانست و با تاکید بر اینکه اعتماد آفرینی در روابط میان کارگر و کارآفرین، از مهم ترین ماموریت های وزارت تعاون است، گفت: کیفیت و قیمت مناسب، کالای ایرانی را در رقابت با کالای خارجی موفق می کند.

رییس جمهور با بیان اینکه کار، زمینه ساز سلامت جامعه است، مهارت آموزی را لازمه اشتغال آفرینی برشمرد و تصریح کرد: بیکاری علت اصلی مشکلات اجتماعی است و ایجاد شغل وظیفه ملی است. وی با تبریک و تهنیت میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) به همه بانوان سراسر کشور و جهان اسلام، گفت: صدیقه طاهره حضرت زهرا (س) الگوی کاملی برای همه انسانها و به ویژه بانوان است.

روحانی با تاکید بر اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بسیار مهم است چرا که با اداره بخش کار در جامعه بین کارآفرین و کارگر قرار می‌گیرد، گفت: اساس کار بر این است که محیط کار در جامعه فعال باشد و نسبت به مسئله کار افتخار کنیم.

وی با اشاره به اینکه اساس زندگی در جامعه و حرکت آن، کار مفید است، افزود: اگر کار و فعالیت نباشد، زندگی اقتصادی، اجتماعی، روانی و معنوی با مشکلات روبرو می‌شود و نشاط کار خوب است چرا که هر چه کار شایسته‌تر باشد، نشاط بیشتر برای وجدان و جامعه بوجود می‌آید.

روحانی با تاکید بر اینکه ایجاد برند برای یک محصول و اعتماد اجتماعی بسیار مهم است، چرا که با معرفی یک برند اطمینان برای مردم بوجود می‌آید، گفت: باید برند و محصولی از نظر کیفیت، سلامت و قیمت ایجاد کنیم که وقت مردم تلف نشود و راحت کردن زندگی مردم و ایجاد اعتماد باید اساس کار شود.

رییس جمهور با بیان اینکه رقابت محصولات ایرانی با خارجی بسیار ارزشمند است، اما این مهم تنها با گفتار حاصل نمی شود و باید در عمل کاری کرد که افراد جنس ایرانی را با توجه به کیفیت و قیمت آن ترجیح دهند، تاکید کرد: مبارزه با تحریم‌ها به معنای این است که کار با کیفیت انجام دهیم و نیازمندی به خارج رفع شود و جوان‌های با استعداد، مخلص و وطن‌دوست به کار و فعالیت بپردازند که البته نیازی نیست، تقوای یک فرد ۹۰ یا ۱۰۰ درجه باشد، بلکه باید به شغل و محصول خود ایمان داشته باشد.

روحانی تصریح کرد: عالمی عادل است که اهل منزلش پشت سرش نماز بخوانند پس کسی خوب کار می‌کند که خودش محصول کارخانه را بخرد که در غیر این صورت بخشی از کار مشکل دارد و باید کار و محصول شایق باشد.

رییس جمهور ادامه داد: این مهم‌ترین وظیفه وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و باید روابط مناسبی بین مجموعه واحد کار، کارگر و کارفرما ایجاد شود. وی با اشاره به رسالت بسیار سنگین این وزارتخانه در بخش مهارت‌آموزی و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، افزود: باید هزینه ها و اسراف در جامعه کاهش یابد چرا که اگر یک نجار به خوبی محصولی را تولید کند، اسراف کم می‌شود و خدمات به مردم باید دقیق و حساب‌شده باشد و این وزارتخانه مسئول است که با یک کار دقیق آموزش‌ها و مهارت‌های لازم را ارایه دهد.

وی با بیان اینکه اطمینان، اعتماد و سرمایه اجتماعی اساس کار است و این وزارتخانه می‌تواند این سرمایه اجتماعی را با نظارت، آموزش، حمایت و کمک بوجود آورد، تصریح کرد: ایجاد اشتغال در جامعه یکی از وظایف بزرگ همه ما است، چرا که بیکاری، مادر  همه گرفتاری‌ها و مفاسد است و در بیکاری است که هر چیزی امکان‌پذیر می‌شود.

روحانی با بیان اینکه کار و تلاش، امنیت اجتماعی، استحکام خانواده و سلامت روحی را به وجود می‌آورد و تمام مشکلات روحی و روانی به دلیل بیکاری است، تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین افتخارات دولت در طی ۵.۵ سال بحث اشتغال‌زایی بود، اما این موضوع برای برخی مردم ملموس نیست چرا که اساس بیکاری کم نمی‌شود و خرمن بیکاری با وجود اشتغال‌زایی در این دولت همچنان وجود دارد.

رییس جمهور با مقایسه آمار اشتغال خالص در ابتدای دولت یازدهم نسبت به ۸ سال قبل از آن و همچنین افزایش این آمار طی دولت یازدهم و دوازدهم، گفت: البته از نیاز جامعه عقب هستیم که بهترین آمار برای نشان دادن عملکرد دولت آمار شاغلین است که از ۲۰ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در ابتدای دولت امروز به آماری در حدود ۲۴ میلیون رسیده‌ایم و این بدان معنا است که طی ۵ سال، ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار اشتغال خالص ایجاد شده و این کار مهمی است که به طور متوسط در هر سال بالای ۵۰۰ هزار شغل خالص ایجاد کردیم.

وی با بیان اینکه اگر آمار بیکاری در ابتدای دولت ۳ میلیون بود و الان نیز همین آمار وجود دارد به این دلیل است که نیروی جوان به صورت مداوم وارد بازار کار می‌شود و تقاضای کار در حال افزایش است، تصریح کرد: باید بیش از متقاضی شغل ایجاد نماییم تا مشکل بیکاری به صورت ریشه‌ای حل شود و آمار اشتغال باید بالای یک میلیون نفر برود تا در جامعه اثرگذار باشد و برای این مهم به تلاش همه نیاز داریم.

رییس جمهور با بیان اینکه وزارت کار عمدتاً ناظر به کار و حامی کارگر است، اما می‌تواند با بهره‌گیری از شیوه‌های مختلف به اشتغال‌زایی در جامعه کمک نماید، ادامه داد: دبیرخانه شورای عالی اشتغال یکی از وظایف مهم این وزارتخانه است که می‌تواند از این طریق با نظارت و سیاست‌گذاری‌ها به افزایش شاغلین در جامعه کمک نماید.

روحانی با اشاره به اینکه ظرفیت اشتغال‌زایی در بخش خدمات نسبت به سایر بخش‌ها بیشتر است، گفت: الان در اقتصاد دانش بنیان و شرکت‌های فناورانه و نوپا، ۳۰۰ هزار اشتغال ایجاد شده است که بنا داریم سالانه تا حداقل ۱۰۰ هزار اشتغال اضافه شود و این حرکت بزرگی در جامعه ایجاد می‌کند.

رییس جمهور با اشاره به رقم بسیار بالای ۶۰ هزار میلیارد تومانی درآمد شرکت‌های دانش بنیان در سال ۹۶، افزود: این نشان می‌دهد که نوع کار، آموزش کارگران، برنامه‌ریزی در بخش فنی و حرفه‌ای، انواع داروها، سبک زندگی، نوع منازل و وسایل مردم در آینده فرق خواهد کرد و باید همه این تحولات را در جامعه در نظر گرفت.

روحانی خاطر نشان کرد: باید پیشتاز و آینده‌نگر باشیم و نیازهای مردم را در نظر بگیریم. رییس جمهور بر ضرورت افزایش صادرات غیرنفتی با توجه به شرایط کنونی کشور، تأکید کرد و گفت: یکی از اقدامات بسیار مهم در این دولت در وزارتخانه جهاد کشاورزی و بخش آبزیان صورت پذیرفت که طبق اعلام آقای حجتی تولیدات آبزیان در سال جاری در مقایسه با اول انقلاب ۴۰ برابر افزایش یافته است و کار پرورش ماهی در دریا نیز بسیار بزرگ، جدید و ارزشمند است.

print

پاسخی بگذارید