تاریخ: ۲۲:۳۲ :: ۱۴۰۰/۰۶/۱۴

مدیرکل گمرک آستارا اعلام کرد: ۳۳۶ هزار تن کالا در پنج ماه نخست امسال از مرزهای زمینی، آبی و ریلی این شهرستان به خارج از کشور صادر شده است.

به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی اداره کل گمرک آستارا، کریم رسولی ارزش اقتصادی ۳۳۶ هزار تن کالای صادر شده از مرزهای آستارا را ۲۰۱ میلیون و ۷۱۸ هزار  دلار و  رشد ارزش اقتصادی آن را ۱۳ درصد اعلام کرد.

همچنین به گفته او از آغاز سال ۱۴۰۰ تا اول شهریور ماه، ۹۲ هزار تن کالا به ارزش اقتصادی ۴۵ میلیون و ۴۴۹ هزار دلار از مرزهای آستارا به کشور وارد شده و این میزان واردات نسبت به مدت مشابه سال قبل  از حیث ارزش اقتصادی ۴۷ درصد کاهش داشته است.

مدیرکل گمرک آستارا میزان ترانزیت خارجی در پنج ماه نخست امسال را نیز ۹۲ هزار تن کالا به ارزش ۴۱۷ میلیون و  ۹۶۲ هزار دلار اعلام کرد. به گفته وی این مقدار ترانزیت کالا در مقایسه با مدت زمان مشابه سال قبل ۲۵۱ درصد و از نظر ارزش اقتصادی ۲۴۶ درصد رشد را نشان می دهد.

به گفته رسولی ترانزیت کالاها یکی از سیاست های کشورها برای ارزآوری است و فقط لازمه رونق ترانزیت، تامین زیرساخت و راه است و در آینده با تکمیل شدن کریدور ریلی شمال – جنوب، میزان ترانریت از گمرک آستارا ۲۰ تا ۳۰ برابر مقدار کنونی خواهد شد.

وی تصریح کرد: گمرک آستارا از لحاظ فعالیت در سه حوزه زمینی، دریایی و ریلی، در کشور منحصر به فرد است.

وی افزود: با توجه به اینکه گمرک منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا نیز طی روزهای گذشته راه اندازی شده است، این مرز از میهن اسلامی آینده ای به مراتب درخشان تر از امروز را تجربه خواهد کرد.

شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در حاشیه دریای خزر، منتهی الیه غرب استان گیلان و مرز جمهوری آذربایجان واقع شده و از مبادی مهم صادرات، واردات و ترانزیت خارجی است.

print

پاسخی بگذارید