تاریخ: ۲۳:۲۵ :: ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
شهرک صنعتی آق قلا زیر آب رفت

با گذشت حدود بیست روز از وقوع سیلاب در استان گلستان؛ راه دسترسی تعداد زیادی از واحدهای تولیدی شهرک صنعتی آق قلا مسدود و بخش هایی از این واحدها در زیر آب و رسوبات مدفون هستند.

بر اساس مشاهدات عینی امروز شنبه خبرنگار ایرنا؛ دست کم بیش از ۶۰ واحد تولیدی – صنعتی این شهرک به ویژه در فاز ۳ فاقد راه دسترسی زمینی هستند.
صاحبان و مالکان این کارخانه ها با قایق از صنایع خود سرکشی می کنند و امکان رفت و آمد زمینی وجود ندارد.
شمار زیادی از واحدهای تولیدی شهرک صنعتی آق قلا همچنان غرقاب هستند و ارتفاع آب در برخی سالن های تولیدی به ۱٫۵ متر هم می رسد.
تجهیزات الکتریکی و مکانیکی این واحدها بر اثر سیلاب معیوب شده و به گفته مالکان، کارآیی خود را تا حد زیادی از دست داده است.
برای جلوگیری از افزایش خسارت‌، کارخانه داران آق قلا تلاش می کنند آب داخل سالن ها و انبارها را تخلیه کنند اما امکاناتی مانند لجن کش، پمپ و کفکش به اندازه کافی در اختیار ندارند.
مقادیر زیادی مواد اولیه به همراه سفارشات حاضر شده مشتریان در انبار واحدهای تولیدی شهرک صنعتی آق قلا به زیر آب رفته و تاسیسات زیر ساختی و اولیه مانند برق، گاز، آب و اینترنت آسیب جدی دیده و بعضا قطع است.
در سطح منطقه شنیده می شود معدودی از مدیران واحدهای تولیدی آق قلا به تصور افزایش قیمت کالا در سال ۹۸ حجم بیشتری از مواد اولیه و تولیدات خود را در انبارها دپو کرده اند که این عده آسیب بیشتری دیده اند.
برخی افراد فعال در شهرک و کارگران؛ تعداد این واحدها را کمتر از پنج مورد عنوان می کنند.
از دیگر سو تجهیزات سیل گرفته برخی واحدهای تولیدی آق قلا وارداتی است و می بایست تکنسین های خارجی برای تعمیر و راه اندازی مجدد آن از سوی شرکت سازنده اعزام شود.
همچنین تعدادی از کارگران واحدهای تولیدی در شهرک صنعتی آق قلا به خبرنگار ایرنا گفتند چون تحت پوشش بیمه بیکاری قرار ندارند، در این شرایط زندگی و معیشت آنها به خطر افتاده است.
برخی مدیران واحدهای تولیدی آق قلا می گویند؛ سقف پرداخت غرامت در قراردادهای بیمه اندک است و حتی ثلث خسارت‌ وارده را جبران نمی کند.
تعدادی از واحدهای صنعتی آق قلا هم از کم توجهی فرماندار شهرستان به مشکلات تولیدکنندگان هم در دوره بهره برداری و هم در زمان کنونی از حیث در دسترس قرار ندادن تجهیزات مقابله با سیل و روان آب گلایه داشتند.
در همین رهگذر رودخانه قره سو که از محدوده شهرک صنعتی آق قلا گذر می کند، همچنان پرآب است و باتوجه به پیش بینی هواشناسی مبنی بر ذوب شدن برف در ارتفاعات استان گلستان بیم آن می رود مجددا طغیان کند.
محسن صالحی‌نیا معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران پیش از این گفته بود بر اساس ارزیابی و برآورد اولیه ۸۰ درصد واحدهای تولیدی مستقر در شهرک صنعتی آق قلا به دلیل سیلاب و آبگرفتگی آسیب دیده است.
رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت هم گفته بود، دولت در کنار تولیدکنندگان سیل زده گلستان هست و تمام توان خود را برای جبران خسارات وارده به کار خواهد گرفت.
فرشاد مقیمی معاون وزیر هم گفت: بخشی از خسارات وارده سیل به صنعت گلستان از محل توافق بیمه ای میان وزارت صمت با بیمه ایران جبران خواهد شد.
به گزارش ایرنا؛ سیلاب و آبگرفتگی به فضای سبز، تصفیه‌خانه فاضلاب، استفاده مجدد از پساب، ایستگاه TBS و تأسیسات برق، مخابرات و آب رسانی شهرک صنعتی آق قلا خسارت جدی وارد کرده است.
در این رابطه مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی گلستان گفت: آبگرفتگی در فاز سه این شهرک بیشتر از سایر نقاط است و ارتفاع آب بعضا به دو متر هم می رسد.
حجت الله خلیل زاده افزود: از ۲۰۹ واحد صنعتی دارای پروانه بهره‌برداری در شهرک صنعتی آق قلا ۱۵۷ واحد آن‌ در زمان حادثه فعال بود و حدود ۱۰۰ کارخانه بین ۲۰ تا ۸۰ درصد خسارت دید.
وی برآورد دقیق خسارت را منوط به ارزیابی بیشتر کرد و ادامه داد: روان آبها از فاز یک و دو شهرک تخلیه شده اما فاز سه با مشکل جدی مواجه است.
وی افزود: برآورد اولیه حاکی از خسارت دو هزار میلیارد ریالی به واحدهای تولیدی و ۳۰۰ میلیارد ریالی به تاسیسات زیر بنایی شهرک است اما باتوجه به تخلیه نشدن رواب آبها این رقم نیازمند بررسی دقیق و بیشتر است.
خبرنگار ایرنا تلاش کرد نظر فرماندار آق قلا را هم جویا شود که دسترسی به وی میسر نشد.
شهرک صنعتی آق قلا با مساحت ۱۶۸ هکتار دارای ۲۲۰ واحد بهره‌بردار است که از این تعداد حدود ۱۷۰ واحد صنعتی با اشتغال بالغ بر دو هزار و ۷۰۰ نفر فعالیت رسمی دارند.
ایرنا

print

پاسخی بگذارید