صادرات ۱۰۰ میلیون دلاری کالای ایرانی از امیرآباد

مدیرکل گمرک بندرامیرآباد مازندران می‌گوید: در سال گذشته حدود ۱۰۰ میلیون دلار کالای ایرانی از بندرامیرآباد به مقصد کشورهای حاشیه دریای خزر صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال ۹۷ ، صادرات کالاها از لحاظ ارزشی رکورد بی سابقه‌ای را به ثبت رساند.

امیر جمشیدی روز دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا گفت: میزان صادرات کالاهای ایرانی از گمرک بندرامیرآباد در سال گذشته نسبت به سال های قبل به خصوص سال ۹۷ بیش از  ۳برابر رشد داشت به طوری که از ۳۱ میلیون دلار سال ۹۷ به حدود ۱۰۰ میلیون دلار در سال ۹۸ رسید.
وی اضافه کرد : همچنین از لحاظ وزنی  کالاهای صادراتی نیز در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن حدود ۳۰ درصد رشد داشته است به طوری که در سال ۹۸ حدود ۷۶۸ هزار تن کالاهای ایرانی شامل مصالح ساختمانی، سیمان، فلزات، گاز بوتان و سایر محصولات دیگر تولیدی با صدور ۵۹۴ اظهارنامه به کشورهای حاشیه دریای خزر صادر شد که این حجم کالاهای صادراتی در سال قبل از آن حدود ۵۷۰ هزار تن بود.
وی تسهیل امور گمرکی ، مجهز شدن گمرک و بندر به تجهیزات صادراتی را  از دلایل اصلی برای افزایش میزان صادرات کالاهای ایرانی از بندرامیرآباد به خارج از کشور بیان کرده است.

کاهش واردات کالاهای خارجی 
مدیرکل گمرک بندرامیرآباد مازندران خاطرنشان کرد : در سال جاری حدود ۲ میلیون و ۹۳۶ هزار و ۶۹ تن کالای خارجی که عمده آنها را گندم ، ذرت و جو تشکیل می دهد، با صدور یک هزار و ۸۸۸ اظهارنامه وارد گمرک بندرامیرآباد شد.
جمشیدی ارزش کالاهای وارداتی به گمرک این بندر را بیش از ۹۳۱ میلیون دلار اعلام کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزشی دو درصد و وزنی حدود ۹درصد روند کاهشی به خود گرفته است.
ترانزیت ۲۱ میلیون دلاری کالا به خارج 
جمشیدی در مورد ترانزیت خارجی کالاها نیز گفت : در سال گذشته حدود ۲۰ میلیون و ۸۴۸ هزار و ۷۸۸ دلار کالای خارجی به کشورهای هدف ترانزیت شد که برای این کالاهای ترانزیتی خارجی نیز ۶۱ فقره اظهارنامه صادر شد.
وی میزان کالاهای ترانزیتی را حدود ۲۵ هزار تن اعلام کرد که نسبت به مدت مشابه در سال ۹۷ ترانزیت خارجی از لحاظ ارزشی ۲۸ درصد و از لحاظ وزنی تا۳۱  درصد با کاهش رو برو شده است.
مدیرکل گمرک بندرامیرآباد دلیل کاهش ترانزیت کالاهای خارجی را ناشی از لغو سوآپ نفتی از کشورهای آسیای میانه به بندرامیرآباد دانست.
وی خاطرنشان کرد: در همین مدت ۱۳۴ فقره اظهارنامه برای ترانزیت داخلی به میزان ۲۴۳ هزار و ۶۸۵ تن صادر شد که ارزش این کالاهای ترانزیت داخلی نیز حدود ۸۰ میلیون دلار بود.

رشد ۹ درصدی درآمد گمرک 
مدیرکل گمرک بندرامیرآباد گفت : در سال گذشته درآمدهای گمرک بندرامیرآباد نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن (۹۷) حدود ۹ درصد بیشتر شده است.
به گفته جمشیدی درآمد گمرک بندرامیرآباد مازندران در سال گذشته به حدود ۲ هزار و ۸۸۱ میلیارد ریال رسید.
استان مازندران سه بندر امیرآباد، فریدونکنار و نوشهر دارد که بندرامیرآباد با وسعت حدود ۲ هزار هکتار در حدود ۱۸ سال قبل از یک بندر شیلاتی به بندرصادرات و وارداتی ارتقاء یافت و هم اکنون با تجهیز ۱۵ اسلکه ظرفیت تخلیه و بارگیری حدود ۶ میلیون تن بار را در سال دارد.
براساس آمار حدود ۶۰ درصد از تخلیه و بارگیری بنادر شمال ایران در بندرامیرآباد انجام می شود و با راه اندازی اسکله رورو ریلی پیش بینی می شود این بندر بتواند ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا را به بیش از ۶ میلیون تن برساند.

print

پاسخی بگذارید