تاریخ: ۱۰:۵۴ :: ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
مردم مازندران از معادن این استان اعتراض دارند

معاون معدنی اداره کل صنعت، معدن و تجارت مازندران از اعتراضات مردمی به عنوان تازه ترین مشکلات جدی معاون جدید استان یاد کرد و گفت: 20 درصد از 50 مجوز معدنی جدیدی که در استان صادر شد، به خاطر اعتراضات مردمی به نتیجه نرسیده است.

سرویس سردبیری اقتصاد شمال ،خبرنگار محلی ایرنا در نوشهر به موضوع اعتراضات مردمی از فعالیت های معدنی در استان پرداخته و در گفتگو با یکی از مسئولان در این زمینه به واکاوی این اعتراضات پرداخته و آن را بیان کرده است ؛ این خبرگزاری بیان می کند که مردم از فعالیت های معادن مازندران اعتراضاتی غیر کارشناسانه دارند اما باید دید که چرا مردم مازندران از بهره برداری از مواهب طبیعی خود شاکی هستند ؟ادامه این گزارش را می خوانیم ؛یزدان برسان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بخش زیادی از معارضات مردمی را غیرواقعی و بهانه جویی توصیف کرد و افزود: تمامی مجوزهای معدنی استان پس از استعلام از منابع طبیعی و آبخیزداری و سایر مراجع قانونی صادر می شود.
وی ادامه داد: از مجموع 50 فقره مجوز معدن جدید که از سوی این اداره در مازندران صادر شده 10 فقره یعنی 20 درصد آن با مشکل معارض محلی رو به رو هستند.
برسان توضیح داد: در حال حاضر این معادن به خاطر خواسته های غیر واقعی معارضان از جمله درخواست تغییر در نحوه فعالیت و مکان معدن به بهانه نزدیکی به روستا، مرتع و برخی موارد هم دریافت کمک مالی به فعالیت نرسیده اند.
معاون اداره کل صنعت، معدن و تجارت مازندران گفت: این مجموعه رفتارها و کارشکنی که در برخی موارد نیز با شکایت به دستگاه قضایی و نظارتی همراه است، علاوه بر ایجاد وقفه در روند کار معادن، موجب دلسردی سرمایه گذاران و به تبع آن غیر فعال شدن فعالیت معدنی می شود.
وی با اشاره به واقع بودن بیشتر این معادن در مناطق خوش نشین، افزود: بیشتر این معارضان برهم خوردن آرامش منطقه را مطرح می کنند.
برسان بر ضرورت نظارت بر فعالیت معادن برای پیشگیری از تخلف های احتمالی تاکید کرد و اظهار داشت: باید با معارضان غیرواقعی معادن هم برخورد صورت گیرد تا مانع فعالیت اقتصادی و سرمایه گذاری در استان نشوند.
وی افزود: تاکنون 254 فقره پروانه بهره برداری از معدن در مازندران صادر شده که 144 معدن فعال و 110 معدن دیگر نیز غیر فعال هستند.
برسان همچنین فرسوده بودن ماشین آلات و ناوگان بهره برداری معادن و مالیات بر ارزش افزوده را مهم ترین مشکلات این حوزه اعلام کرد.
وی گفت: یکی از مشکلات هم این است که با توجه به دیر بازده بودن معادن، صاحبان معادن انگیزه ای برای دریافت تسهیلات با سود بالا ندارند و از سوی دیگر بانک ها، اخذ پروانه بهره برداری معادن را به عنوان وثیقه بانکی قبول ندارند و به همین دلیل در 2 سال اخیر 21 درخواست واحدهای معدنی معرفی شده موفق به دریافت تسهیلات بانکی نشوند.
این مسئول از صادرات 6 میلیون و 590 هزار تنی مواد معدنی شامل زغال سنگ، واریزه کوهی، سنگ آهک و لاشه، فلورین و باریت، پوکه معدنی، گچ، سرب و روی از معادن مازندران به کشورهای ترکیه، آذربایجان و ارمنستان در 9 ماهه سال جاری خبر داد و گفت که این مقدار با توجه به مشکلات واحدهای معدنی 17 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافت.
سال گذشته 22 درصد از مجموع صادرات کشور به محصولات معدن و صنایع معدنی با 10 میلیارد دلار اختصاص یافت که یک رکورد تاریخی بود.
مازندران 144 معدن فعال با 820 میلیون تن ذخیره معدنی دارد و سالانه حدود 19 میلیون تن ذخایر معدنی از این معادن برداشت می شود و 2هزار و 783 نفر نیز در این واحدهای معدنی اشتغال دارند.

print

پاسخی بگذارید