تاریخ: ۲۲:۰۴ :: ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
مصرف چای داخلی افزایش و صادرات کاهش یافت

رییس سازمان چای کشور گفت:به دلیل رشد کیفی سازی ، حمایت و استقبال مصرف کنندگان، امسال صادرات چای به رغم افزایش واردات آن روندی کاهشی دارد.

حبیب جهانساز روز شنبه درگفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: براساس آمار رسمی گمرک جمهوری اسلامی در سه ماهه بهار و تیرماه امسال صادرات چای کاهش داشته است و این روند کاهشی به دلیل کیفی سازی چای ، حمایت و استقبال مصرف کنندگان به خرید و مصرف چای داخلی بعنوان محصولی سالم و عاری از هرگونه سموم شیمیایی  همچنان ادامه دارد.

وی خاطرنشان کرد: براساس این آمار  در چهار ماهه نخست امسال ۲۹هزار و ۶۰۰تن چای به ارزش ۱۴۶میلیون دلار وارد شده است که نسبت به مدت مشابه از نظر وزنی ۷۹درصد و از نظر ارزشی ۸۹درصد افزایش نشان می دهد که در این مدت دو هزار و ۱۵۳تن چای به ارزش یک میلیون و ۹۵۷ هزار دلار صادر شده است که از نظر وزنی ۵۴درصد و از نظر دلاری ۶۹درصد کاهش داشته است.

وی افزود: درحالی که میانگین قیمت یک کیلوگرم چای وارداتی در این مدت چهار دلار و ۹۵ سنت بود ولی میانگین قیمت یک کیلوگرم چای صادراتی ۹دهم دلار یعنی کمتر از یک دلار بوده است .

وی تصریح کرد: صادرات چای توسط بخش خصوصی انجام می گیرد و بیشتر به کشورهایی نظیر جمهوری آذربایجان، روسیه ، ترکمنستان ، عراق و افغانستان صادر می شود.

رییس سازمان چای کشور  یادآورشد: روند کاهشی صادرات چای در سال جاری نشان می دهد که حجم بیشتری از چای تولید در داخل کشور مصرف می شود و این موضوع برنامه ریزی بیشتر برای کیفی سازی ، افزایش تولید در واحد سطح ، مدیریت باغ را ضروری می سازد.

وی تصریح کرد: در فصل زراعی چای  از ابتدای اردیبهشت  تا پایان مهر ماه امسال ۱۲۶هزار و ۷۵۳تن برگ سبز به ارزش بیش از  سه هزار و ۴۳۴ میلیارد و ۱۸میلیون ریال با قیمت تضمینی از چایکاران شمال خریداری شده است که ۴۵درصد آن درجه یک و ۵۴درصد آن درجه دو بوده است.

از این مقدار بیش از ۲۸هزار تن چای خشک کیفی تولید و به بازار عرضه شده است.

print

پاسخی بگذارید