تاریخ: ۱۴:۱۲ :: ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
ممنوعیت صادرات مرکبات بدون دریافت کد سلامت

صادرات مرکبات و کیوی تنها با داشتن شناسه کیو آر امکانپذیر است.

به گزارش اقتصاد گستر شمال ،حجت الله علی محمدی رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی مازندران با اشاره به وجود مازاد تولید مرکبات و کیوی در استان، گفت: صادر کردن مازاد تولید تنها راه برای تعادل بخشی بازار مرکبات در داخل است.

او افزود: بر اساس سیاست‌های دولت تفاهم نامه‌هایی با کشور‌های هدف صادراتی امضا و مقرر شد محصولات کشاورزی ازجمله مرکبات با دریافت شناسه کیو آر صادر شوند.

علی محمدی با بیان اینکه محصولات کشاورزی برای صادرات باید شناسه تولید و تولید کننده داشته باشند، ادامه داد: تنها راه برای رسیدن به این هدف صدور کیو آر کد یا شناسه سلامت برای این محصولات بود.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی مازندران گفت: وزارت جهاد کشاورزی سامانه سماک را با این هدف راه اندازی کرد و تاکنون ۱۱۵۷ هکتار از باغات مرکبات مازندران در سامانه سماک ثبت شده اند که ۵۰۰ هکتار آن باغ مرکبات و بقیه باغ‌های کیوی هستند.

او افزود: تاکنون برای ۵۰ هکتار باغ مرکبات و ۱۱۰ هکتار باغ کیوی گواهی سلامت صادر و محصولات آن‌ها به خارج صادر شده است.

علی محمدی گفت: کارشناسان در حال بارگذاری اطلاعات ۱۰۰۰ هکتار دیگر از باغ‌های مازندران در این سامانه هستند که به محض تایید گواهی صادرات محصولات نیز انجام می‌شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی مازندران با بیان اینکه چین، هند، روسیه و کشور‌های اتحادیه اوراسیا هدف بازار‌های صادراتی هستند، گفت: صادرات مرکبات به روسیه و کشور‌های اوراسیا انجام شده است، اما هنوز صادارتی به هند و چین نداشتیم که این موضوع در حال پیگیری است.

print

پاسخی بگذارید